Mutant UA

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Inläggav pinkunicorn » fre 10 okt 2008, 13:06

Johan_L skrev:från tillverkarna bakom Mutant: Undergångens arvtagare.

Mutant lades ner i dag.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sven » fre 10 okt 2008, 18:14

Den senaste varianten av Mutant har ju gått ganska bra, med svenska rollspelsmått mätt. Det jag har tittat på har varit väldigt fint. Extremt gammaldags så klart, inte ett spår av de senaste femton årens rollspelsutveckling. Men det är ok.

Men inte ens på en dundersuccé i den branschen tjänar man ju inte direkt storkovan (eller snart inte någonting alls om man dristar sig till att betala någon lön).

För några år sen brukade man säga att det i Sverige fanns 1,5 (och det där skall vara ett komma fem, inte femton) rollspelstjänster i Sverige. Hur det ser ut nu vet jag inte. Fast på Gotland sitter det väl två pers och doktorerar på lajv. Får man räkna dem så är det ju mer nu.
Sven
LoC-skribent

Inläggav jophan » fre 10 okt 2008, 18:26

Anledningen till att det läggs ned uppges iofs inte vara bristande lönsamhet utan att de väljer att inte förnya det licensavtal som just löper ut. Om det beror på att de inte tror att det kommer att vara värt det eller på att licensavgiften har höjts orimligt mycket får vi kanske aldrig veta...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sven » fre 10 okt 2008, 19:03

Jag hade visserligen inte sett det där med avtalet, men jag menade inte heller att anledningen till att de lade ner var brist på lönsamhet.

Däremot kan man nog vara ganska säker på att lönsamheten inte heller är en jättestor morot, de kan helt enkelt inte tjäna mycket pengar på Mutant, även i bästa fall måste det röra sig om ganska lågbetalda arbetstimmar.

Det finns säkert en massa praktiska orsaker, men faktum är ju också att de har åstadkommit det som jag uppfattade att de var ute efter när de startade projektet. Förutom att uppdatera själva spelet grundligt rodde de också iland den enorma kampanj som de pratade om redan när spelet först släpptes. Min uppfattning var att den kampanjen var deras huvudprojekt, alla andra produkter (som jag har sett i alla fall, jag har ju knappast läst allt) var ju ändå rätt små jämförelse.

Framåt i tiden hade det handlat ganska mycket om att uppdatera och bevara.
Sven
LoC-skribent

Inläggav Sven » fre 10 okt 2008, 19:08

Fast, det är klart, hade licensen varit gratis... Men det är ju som bekant endast luncher som är gratis, inget annat.
Sven
LoC-skribent

Inläggav Johan_L » fre 24 okt 2008, 12:52

jophan skrev:Anledningen till att det läggs ned uppges iofs inte vara bristande lönsamhet utan att de väljer att inte förnya det licensavtal som just löper ut. Om det beror på att de inte tror att det kommer att vara värt det eller på att licensavgiften har höjts orimligt mycket får vi kanske aldrig veta...

Min personliga (rena) gissning skulle vara att Paradox Entertainment (avlägsen arvtagare till Target Games) vill fokusera Mutant-varunamnet på Mutant Chronicles-aspekten, särskilt med tanke på filmen.

Edit: Varför funkar inte den sista länk-koden? Är det parenteserna?
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » fre 24 okt 2008, 13:02

Vet inte varför inte URL:en funkar, gissningsvis pga parenteserna.

Det verkar på vad Järnringen nu säger som att huvudanledningen helt enkelt är ekonomisk. Försäljningen på Mutant har dalat hela tiden och spelet bär sig inte längre ekonomiskt. Licensavgiften är tydligen ca 10 % av intäkterna, och det lönar sig inte längre. Det verkar inte handla om påtryckningar från Paradox eller höjda licensavgifter.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 24 okt 2008, 13:19

Test 1: med
Test 2: utan
Test 3: med, typ

Johan_L skrev:Edit: Varför funkar inte den sista länk-koden? Är det parenteserna?

Japp. Om man escapar parenteserna fungerar det (test 3 ovan), men det är ju inget man har lust att göra manuellt i onödan.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 24 okt 2008, 13:49

jophan skrev:Försäljningen på Mutant har dalat hela tiden och spelet bär sig inte längre ekonomiskt.

Kan det vara så att de som köper Mutant-prylar nu mest är de som spelat det sedan det var nytt, och de faller långsamt ifrån till icke-rollspelare?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Återgå till Övriga medier