Jag har kikat lite på tre nya (ok, två nya och ett halvgammalt) science fiction rollspel som verkar intressanta:
Shock: Social Science Fiction (http://www.glyphpress.com/shock/)
Recension: http://www.rpg.net/reviews/archive/13/13771.phtml
Detta spel har funnits i några år men är mig veterligen inte så känt i sverige. Jag har köpt det men ännu inte prövat det. Verkar intressant eftersom det utlovar mer seriös och litterär sf. Ett extra plus är att det vågar experimentera med rollspelets former (ingen spelledare t.ex.). När jag får tid ska jag försöka få till stånd ett äventyr om transhumanism, artificiell intelligens och gränsen mellan människa och maskin.
Starblazer Adventures (http://www.cubicle-7.com/starblazer.htm)
Här utlovas "Rock 'n Roll space adventure" i en färgglad (och telefonkatalogstjock!) bok med ett lätt regelsystem som sätter fokus på story och drama. Jag har förhandsbeställt spelet och kollat lite i pdf:en. Det jag tycker verkar mest spännande är möjligheten att spela organisationer - jag blir sugen att köra en kampanj inspirerad av Asimovs ursprungliga stiftelseberättelser där spelarna tar rollerna som konkurrerande fraktioner i ett sönderfallande vintergatsimperium.
Diaspora (http://www.phreeow.net/wiki/tiki-index.php?page=Diaspora)
Detta spel använder samma regelkärna som starblazer ovan (FATE) men fokuserar mer på hard sf snarare än space opera. Diaspora förväntas komma nästa år (men som vanligt i den här branschen kan det nog dröja ännu ett år). Tilltalande är att författarna vill göra spelet till en verktygslåda som spelgruppen kan använda för att skapa sin egen kampanj inom ramarna för genren. Jag tänker mig en saga om besättningen på ett stjärnskepp som färdas med 80% C mellan ett antal bebodda stjärnsystem - enorma tidsglapp på många många årtionden mellan varje besök i ett givet system.
Någon som prövat något av dom eller har tankar om dom?