Sida 2 av 2

InläggPostat: tis 16 dec 2008, 22:47
av bkhl
"uppdrag" funkar inte riktigt för att beskriva vad vi gör. Det vi pratar om är delberättelser som spelarna kan bege sig in i om de väljer att följa ett visst spår. Tanken är att spelaren ska ge spelarna ett utbud av tänkbara vägar, alla kopplade till en "story seed" av något slag, och att detaljerna mestadels improviseras.

Eftersom spelarna kan påverka spelvärlden ganska markant är det inte så meningsfullt att skriva detaljerade berättelser.

Jag lutar för närvarande åt att använda någon mer generisk term som syftar mer på berättandet än på rollpersonernas upplevelser, kanske "block". "byggsten" eller så.

InläggPostat: ons 17 dec 2008, 00:44
av Sten
Varför inte bara kalla det för "äventyr"?

"Avsnitt" skulle kunna fungera om det är berättelsen du syftar på. Eller kanske inte.

InläggPostat: ons 17 dec 2008, 00:52
av bkhl
Sten skrev:Varför inte bara kalla det för "äventyr"?

"Avsnitt" skulle kunna fungera om det är berättelsen du syftar på. Eller kanske inte.


Det fungerar absolut inte, efter som hela idén är att man ska kunna välja att hoppa på ett "quest" eller inte, och ha flera på gång samtidigt för den delen. Mer som ett "quest" i en MMORPG än ett avsnitt i ett typiskt rollspelsäventyr med andra ord.

InläggPostat: tis 30 dec 2008, 21:24
av Terje
Och här är ett till: FreeMarket. (den här ständigt växande listan med coola nya sf-spel är dåliga nyheter för min ekonomi!)

Det är alltså ett spel med cyberpunk/transhumanism-teman, men som till skillnad från de etablerade rollspelen i genren inte bara är ett stridssystem + en lista på gadgets. Att de refererar till Sterlings Schismatrix och säger att spelet ska fokusera på kampen om socialt kapital känns lovande. Illustrationerna på websidan se ju bra ut också.

InläggPostat: ons 31 dec 2008, 14:21
av Johan_L
Terje skrev:FreeMarket


Intressant...

Jared Sorenson och Luke Crane bådar gott för kvaliteten.