Sida 1 av 2

Nya spännande SF rollspel

InläggPostat: ons 10 dec 2008, 21:00
av Terje
Jag har kikat lite på tre nya (ok, två nya och ett halvgammalt) science fiction rollspel som verkar intressanta:

Shock: Social Science Fiction (http://www.glyphpress.com/shock/)
Recension: http://www.rpg.net/reviews/archive/13/13771.phtml
Detta spel har funnits i några år men är mig veterligen inte så känt i sverige. Jag har köpt det men ännu inte prövat det. Verkar intressant eftersom det utlovar mer seriös och litterär sf. Ett extra plus är att det vågar experimentera med rollspelets former (ingen spelledare t.ex.). När jag får tid ska jag försöka få till stånd ett äventyr om transhumanism, artificiell intelligens och gränsen mellan människa och maskin.

Starblazer Adventures (http://www.cubicle-7.com/starblazer.htm)
Här utlovas "Rock 'n Roll space adventure" i en färgglad (och telefonkatalogstjock!) bok med ett lätt regelsystem som sätter fokus på story och drama. Jag har förhandsbeställt spelet och kollat lite i pdf:en. Det jag tycker verkar mest spännande är möjligheten att spela organisationer - jag blir sugen att köra en kampanj inspirerad av Asimovs ursprungliga stiftelseberättelser där spelarna tar rollerna som konkurrerande fraktioner i ett sönderfallande vintergatsimperium.

Diaspora (http://www.phreeow.net/wiki/tiki-index.php?page=Diaspora)
Detta spel använder samma regelkärna som starblazer ovan (FATE) men fokuserar mer på hard sf snarare än space opera. Diaspora förväntas komma nästa år (men som vanligt i den här branschen kan det nog dröja ännu ett år). Tilltalande är att författarna vill göra spelet till en verktygslåda som spelgruppen kan använda för att skapa sin egen kampanj inom ramarna för genren. Jag tänker mig en saga om besättningen på ett stjärnskepp som färdas med 80% C mellan ett antal bebodda stjärnsystem - enorma tidsglapp på många många årtionden mellan varje besök i ett givet system.

Någon som prövat något av dom eller har tankar om dom?

InläggPostat: ons 10 dec 2008, 21:21
av jophan
Nix, jag sitter och geggar på med gamla system från 80-talet när jag spelar, bortsett från en kort flirt med Deciphers Lord of the Rings häromåret. Jag är öht inte insatt i indiemarknaden.

InläggPostat: tor 11 dec 2008, 08:14
av Terje
Vilka 80-talsspel är det som får komma till ära då?

Själv spelleder jag lite D&D basic set (!) just nu och för en månad sen spelade jag ett BRP äventyr baserat på ett Yoko Tsuno album.

InläggPostat: tor 11 dec 2008, 16:26
av jophan
Senaste åren har det blivit CoC samt DoD '91.

D&D Basic! Har jag inte spelat på 28 år. Jag undrar om det vore en mäktig nostalgitripp eller en stor besvikelse att spela det idag. Själva känslan kommer jag ändå aldrig att kunna återskapa...

InläggPostat: tor 11 dec 2008, 16:37
av Terje
jophan skrev:D&D Basic! Har jag inte spelat på 28 år. Jag undrar om det vore en mäktig nostalgitripp eller en stor besvikelse att spela det idag. Själva känslan kommer jag ändå aldrig att kunna återskapa...


Tja jag var lite skeptisk när en kompis föreslog det, men vi har haft förvånansvärt roligt på de två spelpass vi hunnit med så här långt. Vi spelar väldigt kravlöst jämfört med våra mer seriösa kampanjer.

På lördag så bär det av igen men jag tror inte att vi kommer att spela så hemskt många spelpass till, kanske totalt sex-sju stycken.

SF-spelen jag nämnde ovan är jag dock mycket sugen på att pröva. Vi har huvudsakligen spelat olika slags fantasy och skräck men väldigt lite sf.

InläggPostat: tor 11 dec 2008, 17:09
av bkhl
Jag har spelat lite Spirit of the Century. (Vissa andra upsalafans har också varit med.)

Det är ett pulprollspel vars exakta genrebeteckning beror på vilken bakgrund spelarna väljer för sina rollpersoner, men det lämpar sig nog bäst för sf, fantasy, skräck eller deckare.

InläggPostat: tor 11 dec 2008, 17:20
av Johan_L
Vad har vi mer...

Jag äger "Burning Empires", som är fruktansvärt snyggt (och baserat på Christopher Moellers "Iron Empires" serie).

"Burning Sands: Jihad" beskrevs en gång med "This captures Frank Herbert’s Dune perfectly, with the serial names only lightly colored over (not even filed off). "

"3:16 - Carnage Among the Stars" är militaristisk SF med inspiration från Warhammer 40.000 och Starship Troopers (antingen mer Verhoeven än Heinlein...).

Och för den som vill ta en egen titt kan man se Indie-rollspel sorterade efter genre på Indie Press Revolution - för SF, se
http://www.indiepressrevolution.com/xca ... hp?cat=249

InläggPostat: fre 12 dec 2008, 00:22
av Sven
Jag är väldigt intresserad av Shock: Social Science Fiction. Det verkar väldigt bra.

Han som har skrivit det brukar envist hävda (han är en ganska kaxig figur) att det är *enda* egentliga sf-spelet, förutom gamla Paranoia.

Shock har jag tyvärr ännu inte spelat (jag spelar i princip inte rollspel längre, men jag skriver en del och har mina kompisar som fortfarande bor i Sverige att spela dem åt mig...)

Däremot Paranoia... Det är ett väldigt intressant och bra spel (jag har bara spelat varianten som kom efter strax efter sekelskiftet, men originalet från 80-talet lär ju också vara bra) och det enda rollspelet ur den klassiska myllan som jag är det minsta sugen på att spel igen. Kanske just för att det många sätt förebådade den moderna typen av 'alternativa' rollspel.

Spelas det rätt är det ett fantastiskt roligt rollspel, som verkligen ger en annorlunda upplevelse mot de flesta andra traditionella rollspel och utan att vara ens ett uns pretentiöst (inte för att jag har nåt emot pretentiösa rollspel, men andra har visst det).

InläggPostat: sön 14 dec 2008, 16:24
av Terje
bkhl skrev:Jag har spelat lite Spirit of the Century. (Vissa andra upsalafans har också varit med.)

Det är ett pulprollspel vars exakta genrebeteckning beror på vilken bakgrund spelarna väljer för sina rollpersoner, men det lämpar sig nog bäst för sf, fantasy, skräck eller deckare.


Ja SPOTC använder samma system som Starblazer Adventures, dvs Fate. Hur tycker du att det funkat? Var det ett kul system att spela med?

Johan_L skrev:Vad har vi mer...

"3:16 - Carnage Among the Stars" är militaristisk SF med inspiration från Warhammer 40.000 och Starship Troopers (antingen mer Verhoeven än Heinlein...).


3:16 har jag varit nyfiken på, det verkar ju ganska roligt och sympatiskt. Har du prövat det?

Sven skrev:Jag är väldigt intresserad av Shock: Social Science Fiction. Det verkar väldigt bra.

Han som har skrivit det brukar envist hävda (han är en ganska kaxig figur) att det är *enda* egentliga sf-spelet, förutom gamla Paranoia.

Shock har jag tyvärr ännu inte spelat (jag spelar i princip inte rollspel längre, men jag skriver en del och har mina kompisar som fortfarande bor i Sverige att spela dem åt mig...)

Däremot Paranoia... Det är ett väldigt intressant och bra spel (jag har bara spelat varianten som kom efter strax efter sekelskiftet, men originalet från 80-talet lär ju också vara bra) och det enda rollspelet ur den klassiska myllan som jag är det minsta sugen på att spel igen. Kanske just för att det många sätt förebådade den moderna typen av 'alternativa' rollspel.

Spelas det rätt är det ett fantastiskt roligt rollspel, som verkligen ger en annorlunda upplevelse mot de flesta andra traditionella rollspel och utan att vara ens ett uns pretentiöst (inte för att jag har nåt emot pretentiösa rollspel, men andra har visst det).


Jag hoppas få tid att prova Shock nästa år. Paranoia spelade jag en gång för mer än tio år sen. Jag minns att vi hade väldigt roligt och att spelet verkligen förtjänade sitt namn, en unik kombination av dystopi och komedi.

InläggPostat: mån 15 dec 2008, 03:43
av bkhl
Terje skrev:
bkhl skrev:Jag har spelat lite Spirit of the Century. (Vissa andra upsalafans har också varit med.)

Det är ett pulprollspel vars exakta genrebeteckning beror på vilken bakgrund spelarna väljer för sina rollpersoner, men det lämpar sig nog bäst för sf, fantasy, skräck eller deckare.


Ja SPOTC använder samma system som Starblazer Adventures, dvs Fate. Hur tycker du att det funkat? Var det ett kul system att spela med?


Det fungerar bra, men eftersom det bygger på att alla spelare kan gripa in i handlingen på många olika sätt kräver det att alla läst in sig på reglerna ganska bra.

Jag och Daniel Luna har faktiskt filat lite på en svensk FATE-variant (med fantasytema), som är betydligt mer avskalat, och som jag tycker mer lyckat. (Återstår att se om vi orkar sätta ihop det till något som är användbart för någon annan.)

InläggPostat: mån 15 dec 2008, 19:38
av Terje
Hittade just detta:

Någon har kommit på idén att spela kosmiska mysterier (pdf) med hjälp av Inspectres.

Här är tre spelrapporter som ger en uppfattning spelet:
Dauntless Mission #1: InSpectres In Spaaaace!
Dauntless Mission #2: Trapped in the Void
Dauntless Mission #3: Plague at Prospect Station

Själv har jag funderat på att spela nåt x-files / fringe liknande med Inspectres, men detta ska jag definitivt också prova på.

InläggPostat: tis 16 dec 2008, 10:53
av Johan_L
Terje skrev:Ja SPOTC använder samma system som Starblazer Adventures, dvs Fate. Hur tycker du att det funkat? Var det ett kul system att spela med?


Själv har jag inte spelat SotC, mrn det är ett sånt där spel som verkligen borde fungera.

Jag och Daniel Luna har faktiskt filat lite på en svensk FATE-variant (med fantasytema), som är betydligt mer avskalat, och som jag tycker mer lyckat. (Återstår att se om vi orkar sätta ihop det till något som är användbart för någon annan.)


Jag har funderat på att använda FATE till Dictionary of Mu (får väl räknas som SF, för övrigt?) eller Exalted. Ingetdera är en originell idé - för Mu finns det redan en regelportning.

Hur skalar ni ner FATE? Bort med Stunts?

3:16 har jag varit nyfiken på, det verkar ju ganska roligt och sympatiskt. Har du prövat det?


Nej, så ingen aning.

Jag hoppas få tid att prova Shock nästa år.


Shock: (kolonet är obligatoriskt! :) ) vore kanske något som en konventsprogrampunkt?

InläggPostat: tis 16 dec 2008, 15:34
av bkhl
Johan_L skrev:Hur skalar ni ner FATE? Bort med Stunts?


Ja, vi har utgått från stuntless FATE och gjort en färdighetslista med ca 20 färdigheter.

Man börjar med tre egenskaper (aspects), varav en måste vara negativ. "Levlande" sker sedan genom att rollpersoner kan få nya egenskaper efter att ha avslutat viktiga quests. (Quests är ganska viktiga för berättarsystemet, så en bra översättning av "quest" efterlyses.)

Det som finns nedskrivet är en kort regelsammanfattning, som Luna publicerat här: http://www.update.uu.se/~luna/games.html

InläggPostat: tis 16 dec 2008, 16:59
av jophan
bkhl skrev:(Quests är ganska viktiga för berättarsystemet, så en bra översättning av "quest" efterlyses.)

Denna fråga har stötts och blötts i många herrans år, och jag har aldrig sett någon klockren översättning, så jag är benägen att tro att ingen finns. I spelsammanhang har jag aldrig sett en term som överträffar "uppdrag", även om det ordet saknar hjältekonnotationerna hos quest.

InläggPostat: tis 16 dec 2008, 22:40
av Johan_L
"Uppdrag" är OK.

Om det är graalen man questar efter är "sök" bra, annars är det tveksamt.