Och så kom Spindeln...

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Och så kom Spindeln...

Inläggav Sheriffen » ons 24 jun 2009, 16:23

Jag har suttit under eftermiddagen och på nytt lyssnat igenom Alice Coopers nya skiva, Along Came a Spider, som är en rockopera och det tredje konceptalbumet om hans gestalt Steven (de båda föregående är superklassikern Welcome to My Nightmare och The Last Temptation). Dessutom dyker Steven upp i enstaka låtar på andra håll, som exempelvis i "Wind-Up Toy" på albumet Hey Stoopid.

Till saken hör att jag uppriktigt tror att det här nya albumet - och självklart de tidigare; minns bland annat samarbetet med Neil Gaiman, som gjorde serieboken som är så att säga den visuella sidan av The Last Temptation - är av intresse för skräckfans även om de inte är Alice Cooper-fans per se eller ens heavy metal-fans.

Den här gången djupdyker vi i den arachnofobiske psykopaten Stevens seriemördande, som antingen kan vara en psykostripp eller faktiskt utspelas i verkligheten. Alice Cooper gör det inte så enkelt att han berättar en rakt av-historia, utan han tillåter oss att söka ledtrådar och göra egna tolkningar. Och en intressant variant den här gången är att det förefaller som om den gravt sinnessjuke Steven - The Spider - kan ha blivit ett övernaturligt väsen, faktiskt en mördande spindel men i kolossalformat. Det skulle gå i linje med det första konceptalbumet, där han i sinnessjukt delirium (eller kanske i verkligheten?) av The Curator (Vincent Price) får veta att han måste svära tro- och huldhetsed till svarta änkan, den giftigaste av spindlar.

Det finns intressanta ledtrådar på det nya albumet, i texterna:

I låten "Wrapped in Silk" sjunger Steven/Alice:

"You should be wrapped in silk
You should be bathed in white
You should be wrapped in silk
I'll make that dream come true tonight"

Visserligen kan man svepa in någon i silke i form av skynken, men man får en krypande, obehaglig känsla av att Steven menar något annat. Det mer spindellika sättet.

Dessutom återkommer flera gånger det faktum att han avser att förtära sina offer. Som i "I'm Hungry":

"Gimme gimme gimme gimme something to chew
Something soft and tender
How 'bout you"

Och i "I Am the Spider":

"You're my sinner You're my dinner"

Steven kan möjligen ha blivit kannibal, men de illustrationer som beledsagar sångtexterna - och som ingår i hela albumkonceptet - låter antyda något annat. På illustrationen till "Wake the Dead" ser vi en kvinna med armar bestående av spindelväv och att det övernaturliga har gjort insteg i Stevens värld (vilket i och för sig skedde redan på The Last Temptation, där det är svårt att se The Showman som någon annan än djävulen) syns på illustrationen till "Killed By Love", som föreställer en vampyrkvinna i färd med att kasta sig över en ovanligt dyster Alice.

Jag tror faktiskt att det här är något som skräckfansen inte bör missa, för antingen man nu råkar vara H. P. Lovecraft-fan eller Edgar Allan Poe-konnässör så är och förblir Alice Cooper musikvärldens skräckmästare par preference.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 25 jun 2009, 08:43

Efterforskningar har gjorts och nu är ovanstående text mycket utökad och gästpublicerad på Kristoffer "Vincent" Holméns blogg Illertass:

http://www.illertass.se/Illeryan_-_Ille ... ider_.html

Jag sitter med balkongdörren öppen. En spindel kröp just in över väggen.

Så nu är Steven här.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » sön 13 sep 2009, 12:48

Jag följer Sheriffens spår och rekommendera också Alice Coopers senaste platta..själv ska man äntligen få se honom den 14 dec THEATRE OF DEATH i Lisebergshallen....
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Återgå till Övriga medier