Spel och representation

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Spel och representation

Inläggav Rymd-Olov » fre 26 jun 2009, 08:44

Jag gick och funderade lite på spel i största allmänhet, bl a på att dataspel blir snyggare och mer avancerade och att det blir vanligare med icke-linjära, "öppna" spel med stor realism och frihet för spelaren. Ju mer jag tänkte på det, desto mer övertygad blev jag om att något av det jag gillar med spel (i vid bemärkelse, alltså inte bara dataspel) är hur de representerar verkligheten, genom att personliga egenskaper, handlingar, etc gestaltas med t ex en tabell, ett kort eller ett tärningskast.

Dels är det intressant ur någon sorts kultursociologiskt perspektiv: Vad kan representeras? Jag läste i förbifarten om ett pc-spel där NPCs tydligen har en sorts kärleksmätare och olika handlingar (antar jag) kan öka stapeln tills NPCn blir kär i huvudpersonen. Vad är det för syn på kärlek, och skulle det ha varit möjligt att ha en så instrumentell syn på människors känslor för fyrtio år sedan? Eller är det snarare dagens västerländska samhälle som har en ovanligt romantisk syn på kärlek, medan människor i andra tider och på andra platser skulle ha känt sig mycket mer bekväma med spelets sätt att simulera kärlek (jag tänker på arrangerade giftermål (eller vad det heter på svenska) o dyl)?

Sedan är det intressant ur ett estetiskt perspektiv: Enligt min smak ligger något av skönhetsupplevelsen i ett spel i just hur spelkonstruktören burit sig åt för att gestalta komplexa fenomen med begränsade medel. "Okej, det här spelet ska handla om en vandring genom en öken/ en revolution/stjälandet av en ädelsten ur en labyrintisk borg. Hur ska det få plats på högst 2000 kB/ett litet regelhäfte/en 40*40 cm stor spelplan/tre sidor karaktärsblad?" Svaret på frågan kan äga en elegans som jag uppfattar som lika mycket en estetisk upplevelse som lyssnandet på en bra låt eller betraktandet av en vacker tavla. Kanske är det därför jag (ofta) gillar brädspel mer än dataspel och soloäventyr mest av allt, eftersom begränsningarna är större där? Jag höll t ex på att gå i bitar av förtjusning när jag såg att det i Joe Devers soloäventyr om Cal Phoenix ingår en liten bild av en vattenflaska, där det går att hålla reda på hur mycket vatten man har.

Förstår någon vad jag menar? Finns det likasinnade på detta forum?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack
 
Inlägg: 476
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 10:41
Ort: Östersund

Re: Spel och representation

Inläggav jPeMelin » fre 03 jul 2009, 15:32

Rymd-Olov skrev:Förstår någon vad jag menar? Finns det likasinnade på detta forum?

Oooja. Jag förstår dej mycket väl.

Att se dynamik i omgivningen, fiktionen, enskilda företeelser och även abstrakta skeenden som tex elementär fysik eller kemi inspirerar mig hela tiden till att försöka omforma det till ett spel, baserat på någon kärnfullt system.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan
 
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 15:13
Ort: Göteborg


Återgå till Övriga medier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron