Rollspel på svenska: Vad finns? Vad är bra?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Rollspel på svenska: Vad finns? Vad är bra?

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 10:57

Jag har spelat massor av rollspel, men det var över ett decennium sedan senast så jag har tappat greppet om marknaden. Jag skulle uppskatta om någon som har bättre koll kunde säga några ord om de svenska rollspel som finns. Det behöver inte nödvändigtvis vara producerat i Sverige, men däremot vill jag ha det på svenska.

Jag låter bli att begränsa mig till någon specifik genre för stunden, men däremot kan jag säga att jag är intresserad av system som är smidiga och rimligt enkla, och som går att få tag i utan att jaga på auktioner på spelkonvent.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 12:19

Flyttade diskussionen om barn, manga och sport hit: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=169
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav åka » tis 05 dec 2006, 12:28

Vad jag spontant vet att det finns just nu är Mutant: Undergångens arvtagare samt Western och Eon. Jag har bara spelat det första av dem. Det är bra!
åka
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 13:03

Förutom dem känner jag till (som i "har hört talas om") Andra imperiet och Västmark från Rävsvans förlag och Drakar och demoner: Trudvang. Hur något av dem är att spela har jag däremot ingen koll på.

Jag gissar att Kult inte finns i tryck längre. Det är i och för sig inte något problem eftersom jag faktiskt har ett exemplar av det redan, men det är å andra sidan inte direkt något spel jag skulle sätta i händerna på barn. *host*
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » tis 05 dec 2006, 14:06

pinkunicorn skrev:Jag gissar att Kult inte finns i tryck längre. Det är i och för sig inte något problem eftersom jag faktiskt har ett exemplar av det redan, men det är å andra sidan inte direkt något spel jag skulle sätta i händerna på barn. *host*

Varför inte? Jag spelade Kult som trettonåring. I Svenska Kyrkans lokaler, efter högmässan. Och jag blev inte det minsta konstig av det. Ju.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 14:25

Sten skrev:
pinkunicorn skrev:Jag gissar att Kult inte finns i tryck längre. Det är i och för sig inte något problem eftersom jag faktiskt har ett exemplar av det redan, men det är å andra sidan inte direkt något spel jag skulle sätta i händerna på barn. *host*

Jag spelade Kult som trettonåring.

Hm. Släppte inte vi Kult 1991?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 14:40

jophan skrev:Hm. Släppte inte vi Kult 1991?

Det stämmer med min minnesbild, plus minus något år eller så.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kult_(rollspel) säger att grundreglerna släpptes 1991.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » tis 05 dec 2006, 14:49

jophan skrev:
Sten skrev:Jag spelade Kult som trettonåring.

Hm. Släppte inte vi Kult 1991?

Hm. (Räknar på fingrarna.) Under större delen av 1991 var jag 15 år.
Då har jag nog inte spelat Kult som trettonåring. Det förklarar säkert mycket här i världen.

Äventyret jag minns började med att man hittade en tavla som (åtminstone delvis) var målad med blod. Har du någon aning om vad det hette, och när det kom ut?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Re: Rollspel på svenska: Vad finns? Vad är bra?

Inläggav Skäggmonstret » tis 05 dec 2006, 15:22

pinkunicorn skrev:Jag låter bli att begränsa mig till någon specifik genre för stunden, men däremot kan jag säga att jag är intresserad av system som är smidiga och rimligt enkla, och som går att få tag i utan att jaga på auktioner på spelkonvent.

Begränsar sig intresset till sådana spel som finns i häften och böcker eller är även sådana som endast förekommer i worddokument och möjligtvis datorutskrifter av intresse?
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 16:01

Det är åtminstone ett plus om det är något som man kan hoppas på att någon annan har hört talas om.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan_L » ons 06 dec 2006, 02:12

Kult är i mitt tycke tveklöst det bästa och mest nyskapande spelet som släppts på svenska (i alla fall i större upplaga). Vad jag förstår var till och med äventyren riktigt bra. När annars än i det första Kult-äventyret kan spelarna vilja flå påven levande på storaltaret i Peterskyrkan för att frammana den Mörke Messias (Jim Morrison) och sätta igång apokalypsen?

Oktoberlandet är ett sprillans nytt svenskt rollspel (kom som av en tanke i oktober, och finns på SF-bokhandeln), med följande blurb:

I Oktoberlandet möter du alviska bojarer, agitatoriska resar, högtravande kentaurer och kedjerökande nymfer – allt i en saga om klasskamp och revolution! Du utforskar ett modernt sagolandskap där gengas och stumfilm konkurrerar med ruiner och gravkumlar. Som en av fefolket förväntas du liera dig med det Röda eller det Vita Hovet. Kanske är du agent för tsarens hemliga polis, fruktad vättemagiker från Ural eller orkisk anarkist i Leongrads fattigkvarter? Den urgamla kampen om produktionsmedlen fortsätter, och du är en av kämparna!

Jag har ingen aning om spelet är bra, men konceptet ser kul ut. *Edit* Däremot verkar regelsystemet vara väldigt traditionell och konventionell simulationism, vilket är trist.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 06 dec 2006, 08:21

Johan_L skrev:När annars än i det första Kult-äventyret kan spelarna vilja flå påven levande på storaltaret i Peterskyrkan för att frammana den Mörke Messias (Jim Morrison) och sätta igång apokalypsen?

Jo tack. Jag spelledde det där äventyret på det Lincon där Kult lanserades. Tyvärr bestod laget jag hade hand om av ett gäng kobolder varav ingen visade det minsta tecken på igenkännande när jag sade namnet Jim Morrison, och det hela gick lite grann utför därifrån...
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 06 dec 2006, 09:27

pinkunicorn skrev:
Johan_L skrev:När annars än i det första Kult-äventyret kan spelarna vilja flå påven levande på storaltaret i Peterskyrkan för att frammana den Mörke Messias (Jim Morrison) och sätta igång apokalypsen?

Jo tack. Jag spelledde det där äventyret på det Lincon där Kult lanserades.

Heh. Jag med.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 06 dec 2006, 09:32

Jag undrar om jag har det kvar, däremot. Jag har själva Kult-boxen i bokhyllan, men övriga rollspelsprylar som scenarion och så är det ingen vidare ordning på. Men det finns väl i källaren någonstans.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » ons 06 dec 2006, 09:44

Jag har inte spelat Drakar och Demoner sedan Riotminds tog över det, men jag har alla modulerna på grund av att det är ett så jäkla snyggt spel och en cool värld. Mörka granskogar, mossiga stenar och John Bauer-troll. Monsterboken, Jorges bestiarium, är nog en av de snyggaste monsterböcker jag sett till något rollspel (tyvärr icke-kompatibel med den nyaste utgåvan av spelet, men det ska komma en ny version -- i färg!).

Om de bara kunde skaffa en språkgranskare (t. ex. jag) som kan skilja på "hans" och "sin", som kan eliminera skrattretande syftningsfel och som vet att det bara finns två ändelser för presens particip i svenska språket (jag får spel varje gång jag ser t. ex. "springandes" i skrift).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Nästa

Återgå till Övriga medier