Rollspel på svenska: Vad finns? Vad är bra?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Inläggav jophan » ons 06 dec 2006, 11:10

pinkunicorn skrev:Jag undrar om jag har det kvar, däremot. Jag har själva Kult-boxen i bokhyllan, men övriga rollspelsprylar som scenarion och så är det ingen vidare ordning på. Men det finns väl i källaren någonstans.

Det trycktes i en Sinkadus också, tror jag, så du har det säkert.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 06 dec 2006, 12:05

Det hjälper mig inte. Sinkadus har jag aldrig prenumererat på eller vad jag vet ens köpt.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 06 dec 2006, 12:23

Ah. Jag utgick från att du i din komplettistmani skulle ha sett till att skaffa dig dem. Jag kan leta och kopiera om jag hittar det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » ons 06 dec 2006, 12:28

jophan skrev:Det trycktes i en Sinkadus också, tror jag, så du har det säkert.

Jag har det numret, vet jag.

För att återanknyta till Science Fiction är äventyrets problemställning den som långt senare användes i The Matrix - är hårt liv och lidande i den verkliga världen bättre än en OK tillvaro i illusionen?

Identifieringen av evangelisterna med apokalypsens ryttare tror jag aldrig att jag ens sett någon annanstans. :-)
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav SlemmigTorskIBrödrost » ons 06 dec 2006, 12:53

Johan_L skrev:För att återanknyta till Science Fiction är äventyrets problemställning den som långt senare användes i The Matrix - är hårt liv och lidande i den verkliga världen bättre än en OK tillvaro i illusionen?

Det var hög metanivå på det där. För övrigt kan jag utan att vara det minsta behjälplig i själva huvudfrågan tillägga att det enda svenska rollspel jag spelat var originalutgåvan av Drakar & Demoner. Det var skojigt. Särskilt skojigt var det att se de oinvigdas skrämda blickar när man högt diskuterade minnesvärda episoder om oprovocerat och brutalt halshuggna värdshusvärdar och annat som förgyllde tillvaron på den tiden det begav sig.
SlemmigTorskIBrödrost

Inläggav nicklas » ons 06 dec 2006, 20:50

pinkunicorn skrev:Det hjälper mig inte. Sinkadus har jag aldrig prenumererat på eller vad jag vet ens köpt.

Oj. Men hur vet du då hur man spelar poker i Mutant? Skamligt.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav ÄlveKatt » tor 07 dec 2006, 18:57

Jag har hört att det rätt så nya rollpselet Saga skall vara både bra och nybörjarvänligt. Men det är bara vad jag hört. http://www.sagagames.com/web/

Skymningshem Andra imperiet kände du redan till, men jag kan tillägga att jag tycker det är väldigt trevligt. Intressant regelsystem och en spelvärld som ständigt expanderas i spelets öppna wiki. http://www.foxtail.nu/shi2

Järnringen som gett ut Mutant, undergångens arvtagare har ett rymdoperaspel på gång som går under titeln Coriolis. http://www.coriolis.nu Detta verkar dock ha ett tag kvar till utgivning.
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav Ante » tor 14 dec 2006, 00:08

Nu har vi väl säkert nämnt de flesta svenska spel i tryck, och en del andra.

Jag kan ju kommentera lite appropå Hans ursprungliga förfrågan.

Eon är ett synnerligen komplext spel. Kan vara värt att fundera på om man vill sätta i händerna på nybörjare och barn, vilket jag tror Hans nämnde.

Western är inte heller direkt enkelt, även om det är bättre än sitt rykte i den nu tredje utgåvan. (det har du föresten också spelat, Åka) Definitivt min största favorit av de svenska spelen.

Drakar och Demoner är finns dessutom i lite olika utgåvor. De som ger ut det numera, Riotminds, hade lite svårt att bestämma sig vad de ville göra med spelet. Först var det en mycket ful kombo av D&D och DoD. Sedan kom en bok som hette Expert, och då blev det mer som DoD anno 1991. Nu heter den senaste utgåvan "Drakar och Demoner Trudvang", vilket antyder att de bakat samman värld och regler mer. Antagligen är det, om de inte gjor stora förändringar sedan sist, hyggligt likt de senare versioner som Target gav ut. Språkliga lustigheter innehåller det, ja.

Antagligen hittar man en hel hög hyggliga hembyggen, och åsikter om de ovan nämnda spelen på www.rollspel.nu med forum.

För den som står ut med en översättning totalt utan språkkänsla (AC översatt till Pansarklass!!!) finns faktiskt nyaste D&D om man letar lite mha google. Drakar och Dunder tror jag det heter, tyvärr.

Hmmm... nu slår det mig att det finns ett spel jag skulle vilja översätta....
Ante
WAHF

Inläggav pinkunicorn » tor 14 dec 2006, 08:19

"Synnerligen komplext" låter definitivt inte som vad jag är ute efter. Ju längre jag hade spelat när jag höll på och spelade, desto mindre regler blir det. Själv skulle jag vara sugen att prova på friform, men jag kan tänka mig att det är knivigare att börja helt utan regler om man inte spelat förut. Fast det är naturligtvis min gissning, utan att ha provat själv.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan_L » fre 15 dec 2006, 00:56

Är anledningen till att du vill ha spel på svenska att du vill slippa ta upp engelska regeltermer under spelet? I så fall finns det en del amerikanska independent-rollspel som har en såpass lätt spelmotor att alla relevanta termer kan översättas med någon timmes jobb. Två av de senaste årens bästa rollspel, alla kategorier, är Dogs in the Vineyard och Polaris: Chivalric Tragedy at Utmost North.

Shock: Social Science Fiction har jag inte spelat, men det utmärker sig genom att vara kanske det enda rollspelet på marknaden som försöker producera rollspelsmotsvarigheten till riktig SF.

pinkunicorn skrev:friform

Många av de här rollspelen försöker behålla styrkorna i friform, men lägger ett visst ramverk av regler för att styra upp och underlätta rollspelandet.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
Johan_L
Fan

Inläggav ÄlveKatt » fre 15 dec 2006, 14:40

Johan_L skrev:Shock: Social Science Fiction har jag inte spelat, men det utmärker sig genom att vara kanske det enda rollspelet på marknaden som försöker producera rollspelsmotsvarigheten till riktig SF.

Vill man ha "riktig" SF i rollspelsform är Transhuman space värt en koll. Problemet är att det kommer med ett nedbantat regelsystem, och är man inte haj på att komplettera regelsystem själv så behöver man en massa GURPS-böcker med kompletterande regler som kostar skjortan och halva armen och dessutom är en hel del att läsa och lära och förstå hur allt hänger ihop. Många tycker dock att det är värt att köpa Transhuman space bara för spelvärldens skull. Varning dock för jobbigt plottrig layoutdesigni grundboken.

På svenska finns gratisspelet Gränsvärldar, men det kommer utan komplett spelvärld och att snickra ihop utbildningspaket är en hel del jobb. Regelsystmet är ganska komplett om man inte absolut vill ha den krydda av cyberpunk som verkar vara så vanlig i dagens SF. http://www.foxtail.nu/old/rim.html
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav pinkunicorn » fre 15 dec 2006, 15:02

Johan_L skrev:Är anledningen till att du vill ha spel på svenska att du vill slippa ta upp engelska regeltermer under spelet?

Den tilltänkta målgruppen är 10 och 12, så svenska är en fördel. Det är väl inte ett krav så länge till, men det skadar i alla fall inte. Å andra sidan lärde jag mig själv massor av den engelska jag kunde på gymnasiet ur AD&D-böckerna. Möjligen var mitt ordförråd en smula underligt balanserat...
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » sön 17 dec 2006, 12:50

pinkunicorn skrev:Den tilltänkta målgruppen är 10 och 12, så svenska är en fördel.

Detta väcker minnen. Jag kommer ihåg när jag efter några års rollspelande fick en kusins begagnade Drakar och demoner i present. På boxen stod en åldergräns på 11 år rekommenderad. Jag och mina kompisar skrattade gott åt detta. Ingen av oss hade uppnått denna ålder än. (Om jag minns rätt så var jag sju år när jag började.)
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav pinkunicorn » sön 17 dec 2006, 21:13

Åldersgränser på spel är alltid spännande. Vi spelar sedan länge Settlers of Catan med Martin som fyllde fem för inte så länge sedan. Jag kommer inte ihåg nu om det står tio eller tolv år på lådan.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan_L » sön 17 dec 2006, 21:17

Jag kommer ihåg hur vi skrattade rått åt "varningen" på Combat Cars: "Varning: detta är ett häftigt spel" med påföljande 14 års rekommenderad åldersgräns. Fast det kanske helt enkelt var ett smart försäljningstrick. :)

Var det före administratörens tid på Äventyrsspel?
Johan Lundström

Johan_L
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga medier