Rollspel på svenska: Vad finns? Vad är bra?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Inläggav Sheriffen » sön 17 dec 2006, 22:15

Johan_L skrev:Jag kommer ihåg hur vi skrattade rått åt "varningen" på Combat Cars: "Varning: detta är ett häftigt spel" med påföljande 14 års rekommenderad åldersgräns. Fast det kanske helt enkelt var ett smart försäljningstrick.

Jag vet inte mycket om rollspel, men det skulle jag tro. Att det var ett smart försäljningstrick, alltså. Liksom det numera inte finns en enda rap- eller hiphop-musiker med någon som helst självrespekt som inte förser sitt album med den lilla varningen "Parental advisory". Om albumets omslag inte bär den varningen ger musikern genast intryck av att vara en sissy som skriver mjäkiga texter, som inte handlar om att skjuta poliser och misshandla prostituerade.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 18 dec 2006, 20:57

Johan_L skrev:Jag kommer ihåg hur vi skrattade rått åt "varningen" på Combat Cars: "Varning: detta är ett häftigt spel" med påföljande 14 års rekommenderad åldersgräns. Fast det kanske helt enkelt var ett smart försäljningstrick. :)

Jag noterade just en annonsblurb för det nya svenska rollspelet "Noir":
Noir är ett våldsamt och otäckt rollspel som berör människans mörka sidor på ett påtagligt och skrämmande sätt. Noir rekommenderas inte för känsliga personer.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ante » tis 19 dec 2006, 21:53

Pretantiösa personer finns det gott om i rollspelssverige. De är t.o.m. kända utomlands.

Sedan är det säkert, som noterats, bra marknadsförning. Kult sålde ju bra pga allt rabalder omkring det.

För att återvända till vad man sätter i händerna på 10-12 åringar så skulle jag nog, om Rebecka var så gammal, köpa ett gammalt Drakar Demoner på Tradera åt henne. Det är på svenska och dög åt mig.
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Inläggav jophan » tis 19 dec 2006, 22:45

Ante skrev:Kult sålde ju bra pga allt rabalder omkring det.

Myt, tyvärr. Jag tror inte att vi kompenserade för alla leksakshandlare som slängde ut det med de tuffingar som tyckte att rabaldret var cool. Kult sålde väl OK, men det var ingen succé.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 19 dec 2006, 23:07

Ante skrev:För att återvända till vad man sätter i händerna på 10-12 åringar så skulle jag nog, om Rebecka var så gammal, köpa ett gammalt Drakar Demoner på Tradera åt henne. Det är på svenska och dög åt mig.

Mjo, så kan man ju säga. Jag klarade mig på AD&D 2nd ed. Men nog måste väl utvecklingen ha gått framåt sedan 1978 eller så när det skrevs? Vore det inte smart att dra nytta av det?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan_L » ons 20 dec 2006, 00:50

Om jag skulle spelleda skulle jag nog använda Dogs in the Vineyard, med svensk översättning av nyckeltermerna (t.ex. den som finns på http://erdtman.com/holken/ditv/). Dogs har rykte om sig att vara ett utmärkt spel både för nybörjare och för yngre spelare, och motorn användes som stomme för ett av de mycket få rollspel som utformats särskilt för barn (The Prince's Kingdom).

Nuförtiden kan ungdomarna få all dungeoncrawling de vill från World of Warcraft, men ett spel som handlar om moral, ansvar och vad man är beredd att göra för vad man tror på har något som inte kan erbjudas datorledes. Dessutom demoner, revolverdueller och allt annat som hör Västern till.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 20 dec 2006, 10:16

Johan_L skrev:Nuförtiden kan ungdomarna få all dungeoncrawling de vill från World of Warcraft

Förutom att vi inte har någon dator som kör Windows, och antagligen inte ens någon som är kraftig nog att köra det på ett vettigt sätt. Eller OK, vi har en Windows 95-maskin, men den tänker jag inte släppa ut på nätet...
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ante » fre 29 dec 2006, 13:09

Öh? Finns det inget sätt att kommentera ett speciellt meddelande, mer än att citera det?

OK, det var em myt med Kults försäljning. Jag hade för mig att det var du, Johan, som sa det till mig. Då mindes jag uppenbarligen detaljerna fel. :)

Hans, saker har gått frammåt sedan 1978. AD&D1 eller AD&D2 skulle jag inte sätta i händerna på en 10 åring. Det fanns bättre och mer systematiska regler redan då. Allt från Chaosium är mer strömlinjeformat som system. :)
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Inläggav supernaut » tor 22 feb 2007, 20:14

pinkunicorn skrev:
Jo tack. Jag spelledde det där äventyret på det Lincon där Kult lanserades. Tyvärr bestod laget jag hade hand om av ett gäng kobolder varav ingen visade det minsta tecken på igenkännande när jag sade namnet Jim Morrison, och det hela gick lite grann utför därifrån...

Ha! Jag var en av kobolderna. Jag glömmer det aldrig!
supernaut
LoC-skribent

Inläggav Illern » ons 04 jul 2007, 22:21

Nu är jag ju skapligt sent ute men på RPGlab finns ett spel som gjorts just för att kunna spelas av skaparen med hans son; http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/SoT/SoT
/Illern

Rollspel och Alice Cooper: www.illertass.se
Illern
WAHF

Inläggav pinkunicorn » tor 05 jul 2007, 08:23

supernaut skrev:Ha! Jag var en av kobolderna. Jag glömmer det aldrig!

Hehe. Jag vill minnas att scenariot var gjort utifrån det självsäkra antagandet att ingen skulle kunna misslyckas med att inse diverse saker när man väl träffat på Jim, så det uppstod stora mått av improvisation när det visade sig inte vara sant. Jag kommer inte ihåg hur det gick till slut, fast jag är rätt säker på att vi aldrig kom fram till det avsedda slutet på scenariot.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan_L » tis 14 aug 2007, 12:46

Någon gång vilket år som helst kommer väl Coriolis från Järnringen (samma förlag som gjorde Mutant: Undergångens arvtagare).
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sven » fre 02 nov 2007, 18:23

Den här tråden har väl redan dött ett par gånger och är väl förmodligen inte aktuell på något sätt. Men jag utövar lite nekromanti för att förmedla följande:

Min kompis Tobias har skrivit ett bra rollspel om superhjältar. Supergänget, som det heter, finns på http://tobias.radesater.googlepages.com/super. Det kan också köpas i pappersformat på svenska eller engelska. Om någon Linköpingsbo tycker sig känna igen tecknarstilen beror det på att Tobias tecknade spexpostrarna där i en massa år.
Sven
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » fre 02 nov 2007, 20:46

Det där tror jag att jag faktiskt höll i på SSK nyligen.

Däremot är spexaffischer tecknade av Möhrman eller Ackegård. ;-)
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sven » fre 02 nov 2007, 23:04

Hrm...

Jag vet att Tobias jagade Ackergårds rekord i antal spexaffischer. Jag tror faktiskt inte att han kom ikapp, men han inte ha varit långt ifrån. Jag skall befråga honom statistiken, viktiga data det där. (skall jag från din kommentar dra slutsatsen av att dit spexintresse har svalnade aningen för sådär tio år sen?).

<subliminalt> Supergänget är bra</subliminalt>
Sven
LoC-skribent

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga medier