Mansions of Madness

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Mansions of Madness

Inläggav jophan » tor 14 okt 2010, 09:39

Det här spelet tycker jag verkar vansinnigt (pun intended) lovande:

Bild

http://boardgamegeek.com/boardgame/8333 ... of-madness

Vad konstruktörerna säger sig ha försökt att göra är att kombinera spelelementet med det som är mest fascinerande med traditionella rollspel, att spelarna tillsammans bygger upp en intrig, att det blir en berättelse av det.

http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=1656

Om de har lyckats har detta utsikter att bli mitt nya favoritspel. Om någon här spelar det (det har inte kommit ut riktigt än, det ska komma senare denna månad och sen lär det väl ta någon månad innan det når butikerna), så återvänd hit och säg vad ni tyckte!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Mansions of Madness

Inläggav Rymd-Olov » tor 14 okt 2010, 09:50

Jag har inte spelat det, men jag undrar om det äldre Lovecraft-inspirerade spelet fungerar på liknande vis? Eller är det mer av ett traditionellt brädspel? Det verkar kul att samarbeta iaf.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » tor 14 okt 2010, 10:02

Rymd-Olov skrev:Jag har inte spelat det, men jag undrar om det äldre Lovecraft-inspirerade spelet fungerar på liknande vis? Eller är det mer av ett traditionellt brädspel? Det verkar kul att samarbeta iaf.

Arkham Horror? Det finns likheter, men Arkham Horror är mer som ett traditionellt brädspel, man jagar runt på en spelplan för att hitta pryttlar man behöver för att spöa fienden. Det bygger inte upp någon storyline att tala om. Fast det är ett roligt spel!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tor 14 okt 2010, 11:24

jophan skrev:
Arkham Horror?

Ja, jag glömde att skriva titeln.

jophan skrev:Det finns likheter, men Arkham Horror är mer som ett traditionellt brädspel, man jagar runt på en spelplan för att hitta pryttlar man behöver för att spöa fienden. Det bygger inte upp någon storyline att tala om. Fast det är ett roligt spel!

Det låter bra. Har blivit tillfrågad om jag vill vara med och spela det någon gång, men det har inte blivit av än.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » mån 25 okt 2010, 08:59

Mansions of Madness annonseras just nu för en februarirelease, så det är ett tag kvar, men Manuel Drews ger en mycket positiv rapport från att ha spelat det i en och en halv timme på mässan i Essen i helgen som gick:

Manuel Drews skrev:This game is a blast ! wow
/.../
Mansion of Madness relies heavily on Myths of Cthulhu. It transports the mood of the Horror theme perfectly. If you are an experienced Arkham Gamer you'll get access to this game in minutes. There is lots of stuff and pieces that is probably well known to you... sanity markers, investigator cards, item cards and all the things you loved in the boardgaming world of Lovecraft.
/.../
The modular board pieces are very big and have nice drawings on it - you know already the pictures here. In reality this looks even better. You instantly get this feeling of "Damn, i HAVE to go in this room and look what hides there in the dark!".
/.../
In my opinion this /.../is great and enhances the game in contrast to Arkham [Horror]. We all know the moments in which the investigators put their head together in order to calculate how much dice and skill points are need in order to do this or that with the cthonian. Mansion of Madness keeps up the momentum by not allowing too much analysis by the player. Sure, this may be a downer for all of the players who like to be more in control of what is happening. MoM makes it harder to handle the dangers but i think this is a authentic implementation. If a cthonian, cultist or whatever passes your way there is not time to ask for stats but a need for action - run, hide or use your weapon. Like in roleplaying games...
/.../
To sum up, i can say that this game is an experience game. It is no strategic "euro" in which players have to analyse the situation in order to optimise their situation... it's more like a good b-horror moviefilm in which YOU play the leading part. If you enjoy these games, this is a MUST-buy. Players who like Battlestar Galactica, Arkham Horror, Betrayal or Descent are in good hands...

I can't await the release in February and i'am glad that is was possible to test this beauty for a short time. If you have questions don't hesitate to ask... hope this short overview gave you a glimpse what expects you in MoM.

Källa: Boardgame Geek.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 03 maj 2011, 09:13

Vi äger och har spelat Mansions of Madness nu. Det är kul, men det är mer traditionellt brädspel mellan två sidor -- en spelare spelar mot resten av spelarna -- och mindre rollspel med en spelledare som bara leder spelet än jag hade trott. Väldigt snyggt, trevliga illustrationer och så. Vi har bara spelat det en gång än så länge, men so far, so good.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » tis 05 jul 2011, 13:00

Har också spelat det nu.

Klart överlägset Arkham Horror som spel betraktat (min bestämda uppfattning är att AH är ett kasst spel med höga produktionsvärden och bra stämning), men inte lika bra som det co-op-vs-GM-spel det är mest likt, Descent.

Och markant mycket bättre än Betrayal at the House on the Hill,som det också har stora likheter med.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Återgå till Övriga medier