En Randig robot?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

En Randig robot?

Inläggav Sheriffen » fre 07 jan 2011, 10:27

Ibland undrar jag om man inte kan mer än ana muntert raljerande och inte så lite sarkastisk humor i yrkesutövningen hos en del offentligt anställda på myndigheter här och var i världen.

År 1999 fick man i USA obegripligt nog för sig att utge ett frimärke som vanpryds av Ayn Rand. Någon måste ha reagerat på något sätt och i sken av att denna emotionella isstod till människa, vars robotklickande hjärna producerade ett av mänsklighetens vämjeligaste och mest inkonsekventa filosofiska system, skulle hamna på frimärke sett till att man producerade ett märke där hon framstår som robotkvinnan i Fritz Langs Metropolis:

http://assets.portfolio.com/images/site ... tlarge.jpg

Lysande!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Tänkte lägga det här i baren först, men det är faktiskt sf-inspirerad konst, enligt den här forumsektionens beskrivning. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: En Randig robot?

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 01:36

Jag tror du har för höga förväntningar på amerikanska tjänstemän. Hon ser faktiskt ut så där på foton som man kan googla fram. Frimärket visar henne från hennes vackra sida.

För övrigt har jag alltid velat kasta salt på rollspelare, för att kunna göra det vooriska tecknet (dollartecknet, precis som ayn rand), för att visa upp dem i all deras fasansfulla prydno.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 03:16

Bbeccarii skrev:Jag tror du har för höga förväntningar på amerikanska tjänstemän. Hon ser faktiskt ut så där på foton som man kan googla fram. Frimärket visar henne från hennes vackra sida.

Um, jo, jag vet hur hon ser ut på foton. Men det var egentligen inte det jag menade.

Vad jag syftar på är att hela estetiken i frimärkets bild, som ändå är framställd 1999, fullkomligt skriker Metropolis. Lägg in robotkvinnans huvud i bilden i stället för Ayn Rands mycket snarlika och du har en fantastisk filmplansch för den filmen!

Associationerna är uppenbara.

Är detta verkligen oavsiktligt eller kan man hoppas på att världen är så morgongod att det ligger en tanke bakom?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 10:33

När jag kastar en blick till på frimärket lägger jag märke till något man i förstone kanske inte tänker på, men som halvt undermedvetet förstärker robotintrycket. Ayn Rands ansikte är delat i två halvor, där den ena ser mänskligare ut, den andra mer robotaktig. Som om man så att säga skalat av människohuden på ena sidan för att blotta det faktum att hon i själva verket är en robot, inte den människa alla trott henne vara.

(Om hon hade sett mänskligare ut i den mänskliga halvan av ansiktet och för den delen i verkligheten skulle jag ha använt det korrekta begreppet android, men det är svårt i hennes fall. Hon såg ju ut och var lika emotionellt utvecklad som just en robot.)

Lägg nu märke till en ytterligare ganska fascinerande omständighet. Här är en bild på robotkvinnan ur Metropolis, före och efter förvandlingen till den kvinnliga huvudrollen Maria. I vilket skede är hon mest lik Ayn Rand, både på frimärket och på de foton som finns?

Före eller efter förvandlingen?

http://ordable.com/img/lists/actors-pla ... polis1.jpg

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 15:01

Sheriffen skrev:Vad jag syftar på är att hela estetiken i frimärkets bild, som ändå är framställd 1999, fullkomligt skriker Metropolis. Lägg in robotkvinnans huvud i bilden i stället för Ayn Rands mycket snarlika och du har en fantastisk filmplansch för den filmen!

Frimärket är tydligen gjort i "art deco". Det är möjligt att det är så att både Metropolis och frimärket är influerade av art deco, snarare än att någon har gjort frimärket som metropolisklon. (Även om detta inte är något bevis. Jag har inte hunnit googla fram något om ifall han tänkte på metropolisroboten. Han kan ju också ha varit inspirerad av den *såsom art deco*.) Frimärksskaparen gillar tydligen art deco.

Ett par länkar så länge.

http://www.artonstamps.org/champs/ayn-rand.htm
"About the designer of the stamp[...]
Nicholas Gaetano’s art-deco designs have appeared on the covers of recent editions of Ayn Rand’s novels. His stamp artwork appropriately shows Rand alongside the Manhattan skyline, which she considered an alluring symbol of human achievement (after: Source).

In an e-mail, Nick wrote to the author of this site that the design of the Ayn Rand stamp was influenced by art deco. The design was conceived in the 90's, so it represents a continuation of his ideas of that period, with some elements of movie poster design also involved."

http://en.wikipedia.org/wiki/Art_Deco_stamps
"With this limited exception, United States stamps showed no Art Deco influence until 1998 when it issued a stamp in a strong Art Deco depicting Ayn Rand."

Under alla omständigheter så är alltid A=A, åtminstone för vissa värden på A.

:-)

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 15:34

Bbeccarii skrev:Frimärket är tydligen gjort i "art deco". Det är möjligt att det är så att både Metropolis och frimärket är influerade av art deco, snarare än att någon har gjort frimärket som metropolisklon. (Även om detta inte är något bevis. Jag har inte hunnit googla fram något om ifall han tänkte på metropolisroboten. Han kan ju också ha varit inspirerad av den *såsom art deco*.) Frimärksskaparen gillar tydligen art deco.

Hang on a moment! Jag ska maila honom och fråga.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 15:37

Jovisst, att det är art deco är ju helt uppenbart. Art deco och art nouveau har varit mina absoluta favoritstilar inom formgivning i minst femton år och jag besöker alltid berömda formgivares (numera till museum omgjorda) hem och tittar på deras verk på muséer när jag är utomlands.

Hur som helst, det mest anslående tycker jag är det här:

"...with some elements of movie poster design also involved."

Nu börjar jag nästan tro på en värld som är så rättvis att Metropolis robotkvinna kan ha varit en direkt och mycket lämplig influens!

:-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 16:00

http://nickgaetano.com/index-Illustration_ayn_rand.html

Här några aynrandanknutna illustrationer av honom.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 16:06

Sheriffen skrev:När jag kastar en blick till på frimärket lägger jag märke till något man i förstone kanske inte tänker på, men som halvt undermedvetet förstärker robotintrycket. Ayn Rands ansikte är delat i två halvor, där den ena ser mänskligare ut, den andra mer robotaktig. Som om man så att säga skalat av människohuden på ena sidan för att blotta det faktum att hon i själva verket är en robot, inte den människa alla trott henne vara.

Jag tolkar bilden så här:
Till höger ser vi Manhattan Skyline (som hon själv ansåg vara en fin symbol). Hon tittar fram bakom skylinen. Hennes vänstra ansiktsdel är skuggad av skylinen, medan hennes högra del är solbelyst. Det är den skillnad vi ser.

Vill man så kan man naturligtvis lägga på ett extra tolkningslager, som du gjorde ovan, men jag tror att det grundläggande lagret är den tolkning jag gjorde, och huruvida du har rätt i din tolkning får Mr Gaetano själv avgöra.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 16:34

Det här torde vara den officiella tolkningen av konstverket:

http://www.theatlasphere.com/about/about-ayn-rand.php
"The design of the stamp, created by artist Nick Gaetano, is an apt tribute to the life of this revolutionary thinker and champion of the human spirit. It is an image of Ayn Rand's face, set against the skyscrapers she revered in her works as the embodiment of her own life's theme: the celebration of mankind's heroic potential. "

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 08 jan 2011, 16:43

Är denne Gaetano möjligen scientolog... eh, ursäkta mig, objektivist?

(Jag har så svårt att hålla i sär de där båda, för båda är ju bisarra, sekteristiska irrläror som fått en skader hjärntvättade medlemmar som alla dyrkar den ofelbara Ledaren.)

Hur som helst, den officiella tolkningen ger vid handen att Gaetano verkligen beundrar L. Ron... eh, förlåt mig igen, Ayn Rand.

Vet du hur det ligger till med den saken?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 16:49

Sheriffen skrev:Hur som helst, den officiella tolkningen ger vid handen att Gaetano verkligen beundrar L. Ron... eh, förlåt mig igen, Ayn Rand.

Vet du hur det ligger till med den saken?

Ingen aning. Han har ju som synes anlitats en hel del för att illustrera Ayn Rands böcker, men det behöver ju inte betyda att han håller med dem.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 17:03

Här har vi en som inte tror att killen är objektivist. Den källan sågar honom som konstnär också, vad jag kan se. /B

http://objectivistart.wetpaint.com/page/Nick+Gaetano

"Objectivist Content:
Gaetano's Art-Deco influenced works are the only pieces that can be said to contain Objectivist ideas. This consists mainly of sharp edges and an attempt at a positive portrayal of humanity rendered with bold colors.

Non-Objectivist Content:
It seems only with an extreme sense of irony that Nick Gaetano was ever chosen to illustrate Ayn Rand's novels. Despite this cover art, there is very little about his work that lives up to the standard of Objectivist Art. The lack of solid principles held by The Fountainhead's Peter Keating and the same lack of solid principles held by Nick Gaetano are embarrassingly similar."
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » lör 08 jan 2011, 22:41

Nu har jag fått svar från Nick Gaetano. Så här löd brevväxlingen:

"Could you please help me with some facts concerning the Ayn Rand stamp issued in 1999? (There is a lively, but not yet heated discussion among some aficionados of philosophy in Sweden, about Ayn Rand and that stamp.)

Specifically, what were your inspirations for showing her that way?

Somebody compared the stamp to the female robot in the film Metropolis, from 1927, and reasoned that Ms Rand was a very robotlike person (as to human feelings and philosophy), so could it be that you deliberately depicted her as that robot, for that reason? (Her face in the stamp does bear some
likeness to the robot.)"

"wow never thought of that
even though i love the robot in Metropolis
i just saw it as trying to make her face more architectural
monumental (less human perhaps) fits with her philosophy
i did all of the covers in the 80's and they all had a heroic deco feel
i just wanted to do the same with her portrait"

"Do you mean monumental fits with her philosophy, or
less human fits with her philosophy?"

"to me personally
i guess it would be the monumental heroic individual aspect
but i'm not a follower of her philosophy
and most of the people who i've come in contact with who are
are totally into the supremacy of capitalism which is less human and
more greed oriented
i haven't read her since the 80's
i dig the individual quest for greatness / freedom / light / right
i am against the government / i'm a libertarian on the left"

Så om man får tro hästens mun så är han inte objektivist på långa vägar, men har läst henne och gillar individualitet osv.
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 09 jan 2011, 01:40

Mycket imponerande!

Du tog reda på det, som du säger, från hästens mun!

Jag vet inte varför, men jag kom aldrig ens på tanken att skriva till konstnären och fråga. Jag misstänker att jag fortfarande ligger kvar i tankemönster pre-Internet, när en sådan sak skulle ha varit rätt krånglig. Bara att hitta hans adress skulle ha krävt en förmodligen rätt omständlig insats, liksom.

Nåväl, stort tack! Det här var intressant.

Och det är fascinerande med bakgrunden man får till hur han har tänkt.

Fascinerande också hur verk kan uppfattas av mottagare, nämligen på ett sätt som konstnären aldrig avsett. Det i sig är förstås ingen nyhet, men för mig andas frimärket verkligen så mycket Metropolis (och roboten) att jag inte riktigt kunde frigöra mig från tanken att konstnären med glimten i ögat trots allt haft avsikter åt det hållet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Övriga medier