En Randig robot?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Re: En Randig robot?

Inläggav Bbeccarii » sön 09 jan 2011, 12:32

Sheriffen skrev:Fascinerande också hur verk kan uppfattas av mottagare, nämligen på ett sätt som konstnären aldrig avsett. Det i sig är förstås ingen nyhet, men för mig andas frimärket verkligen så mycket Metropolis (och roboten) att jag inte riktigt kunde frigöra mig från tanken att konstnären med glimten i ögat trots allt haft avsikter åt det hållet.

Din tolkning är ändå principiellt intressant. Den är ett exempel på en tolkning som kan ses som en giltig tolkning, om än inte en sann tolkning. Den är så att säga en giltig läsart. För även om tolkningens hypotes är felaktig, så kan det ändå vara en givande utgångspunkt att diskutera utifrån. Det går ju ganska elegant att tolka bilden på det sättet. Och hypotesen kan naturligtvis visa på att det kunde varit en sann tolkning, om det varit en annan konstnär som utfört verket, en konstnär som tycker som du gällande Ayn Rand.

Men det känns bra att vi kommit så pass långt med konkreta fakta. Vad skulle vi gjort om det varit en död konstnär? :-)

/B
Bbeccarii
Fan

Föregående

Återgå till Övriga medier