Mitt nya band med sci-fi-tema, synpunkter, idéer?

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Mitt nya band med sci-fi-tema, synpunkter, idéer?

Inläggav Danne Palm » ons 19 nov 2014, 14:03

Hej alla, första posten på forumet. Har aldrig varit fandom-aktiv egentligen, men är däremot 41-årig aktiv rollspelare som spelat sedan 14-årsåldern (DoD, Mutant, CoC, SoR, Kult, Witchcraft, Warhammer, Vampire the Masquerade...) spelar nu en W40K-kampanj när tid finns. Jag har skrivit flera kampanjer som har spelats över flera år, så fantasy/skräck/sci-fi-skrivandet är inte nytt för mig.

Men jag är rockmusiker också och har efter ett uppehåll på några år börjat dra ihop ett nytt band - denna gång med en tydligare vision och plan än tidigare, där ofta musiken har fått växa fram så sakteliga. Nu är jag drivande i koncept och innehåll, nu i början får de andra kommande medlemmarna finna sig i att jag är lite diktator :-)
Bandet heter Cities of Mars och blir en metaltrio i stil med High on Fire, The Sword (som någon i en annan gammal tråd här tipsade om, och deras utmärkta sci-fiplatta Warp Riders) och Mastodon (även där en fantastisk konceptplatta med Crack the Skye, som handlar om Rasputin). Tanken är att jag har en storyline att utgå ifrån med texterna, så får varje låt bli ett litet brottstycke eller kapitel ur den större historien? Sen ska det ju vara ett helvetiskt sväng i musiken, så bandet ska kunna upplevas även för den som kanske gillar metal och hårdrock men inte sci-fi? (om någon nu inte skulle gilla allt det ovanstående, det verkar ju helt osannolikt?)
I bästa fall så blir det en inspelning till en tvålåtarsvinyl/digitalrelease på senvåren?

Jag tänkte att jag lägger upp min lilla storyline här så kan ni som orkar och vill ge mig lite feedback på den? Tack för all input!
MVH/Danne

The story so far:

Earth 12000 B.C
Atlantis, the mythical island in the Atlantic ocean sees the rise of the first civilisation. The Atlanteans discover arts and science, and after centuries of progress they learn about space travel.
A colony is established on Mars, where the settlers find precious metals and other valuable and useful materials. The colonizers establish mines, factories and cities above and beneath he surface of the red planet. The mightiest city Bahb-Elon is built into and out of an old volcano (today known as Olympus Mons) - reaching 22kms above the surrounding plains, its spires and towers visible from high orbit.

The Sacred fungi
But they find something else - a subterranean fungi with almost magical properties - these mushrooms, dried, inhaled, or smoked, inspires for amazing ideas and concepts. The science, inventions and arts in the Mars colony and its capital Bahb-Elon reach impressive heights. A religion evolves around the fungi - claiming that it was brought to Mars by the Divines Beyond, launched from the eternal void into an enormous crater (today known as the Hellas impact basin)
Prolonged use of the sacred mushrooms also increase the lifespan, making some individuals ageing slowly and becoming centuries old while pursuing their crafts and interests. Some of these Elders leave Mars for Earth, where they gain influence and power within the highest circles of the Atlantis society.

The Eye of the mountain
No one remembers when the Eye appeared, if it was a ritual tool built by the cult of the Divines Beyond, a mechanical wonder from one of the advanced technological factories on Mars, or if it was a sentient being that had always been waiting, dormant, inside the star-reaching high mountain that became the city of Bahb-Elon.
In any case, high above the busy surface and its growing civilization, the huge Eye in the mountainside soon watched with an eternal unsleeping gaze, ever silent...

Decadence and war
Eventually, the almost immortal martian dwellers, in their increasing boredom and ever growing need for the extreme in their work and pleasures, slowly degenerate into madness, perversity and bloodlust. A conflict erupts with the Atlanteans, who see the transformation in the Martians leading to their doom. A war breaks out with unspeakable atrocities being committed by both sides, fuelling hatred between the planets that will last an eternity in the scarred souls of the immortals. The Mars Elders on Earth are hunted down and executed, but a few that manage to escape and hide. Eventually the war ends, but all contact with Earth is abandoned and lost.

Around 9000 B.C
Atlantis suffers a devastating earthquake and flood, and is destroyed. The once proud human civilisation plunges into the darkness of the sea, and humanity is thrown into barbarism for millenia. But the few remaining Mars Elders in hiding, having foreseen the disaster, escape and disappear into obscurity with their few loyal servants, and will be ever hiding, plotting and pulling invisible strings behind the scenes of the wretched humanity that eventually evolve into our known history. (see the theories of the Illuminati)
On Mars while millenia pass, the once proud cities, art schools, factories, laboratories and mines slowly grind to a halt. Some of its inhabitants fade into eternal sleep, while others spend their endless days smoking mushrooms, engaging in unspeakable experiments of fleshly desires or art, others press the boundaries of reality in twisted science...

Present, 1971
The race for space between the USA and the Soviet Union is at its peak. USA were first on the moon, the Soviets won't be beaten to Mars however. Official USSR broadcasts claim that the spacecraft Mars 3 is sent to once again try to land on Mars, after the failure and crash of the previous lander, Mars 2.

However, the official story is less than the truth. In fact, the Mars 2 lander carried a highly trained secret agent, miss Nadja Soklova. A Mars Elder, having controlled the KGB and the space program from the start, wants to know what is left of his former kinsmen, their vast fortunes and technology. Miss Soklovas last contact with earth command is that a massive sand storm draws over Mars' surface. Nothing is heard again.

(Truth)
Miss Soklova is very much alive, after a successful emergency landing on the surface.
After a desperate journey through the desolate wildernesses of Mars, she makes contact with one of the immortals. Desperate for their survival, with their own women barren for millenia, they need earth women. How do they go about, finding legions of women for their dying breed?
What or who is brought to the red planet on Mars 3, the spacecraft that history records as a successful landing?
The power struggle between two almost immortal individuals is about to be unleashed again…

This is where the story begins.
Danne Palm

Re: Mitt nya band med sci-fi-tema, synpunkter, idéer?

Inläggav kjn » sön 30 nov 2014, 23:18

Det är inte så mycket aktivitet här numera, tyvärr, men jag ska göra mitt bästa.

Det som slår mig i din lilla bakgrundshistoria är dels att den arbetar med väldigt välkända element (okänd styrande elit; Atlantis; rymdfarare i urtiden), dels att den använder både alternativhistoria och gömd/dold historia. Jag påminns lite om David Webers böcker i Empire from the Ashes-serien (första delen finns att läsa gratis på nätet).

Som disposition för en bok eller film så skulle jag troligen inte vara så intresserad, men som musik så är det möjligt att det skulle kunna gå. Jag förmodar att du vill få det storslaget och dramatiskt, och det lär det finnas utrymme för. Men frågan är hur mycket av bakgrundshistorien som du bör använda i materialet som du publicerar.
kjn
LoC-skribent

Inläggav Danne Palm » tis 20 jan 2015, 14:39

Halloj, tack för svaret!

Jo tanken är ju inte att vara originell rent litterärt. För ett rockband däremot så märker jag att det funkar väldigt väl som inspiration i alla fall?
En av tankarna med att använda redan etablerade myter är ju att en tänkt lyssnare som kanske inte är inbiten sci/fi- fantasy eller konspirationsfantast kan relatera till dem?

Sen är det ju lätt att bli lite pretentiös, oräkneliga är ju symfonirockband och progressiva band som gått vilse i sin egen idévärld medan deras musik blivit trist som kall gröt. Cities of Mars-mytologin ska ju addera en spännande historia till musik som sparkar stjärt något besinningslöst :-)
I näösta vecka börjar det skrivas musik på allvar, följ oss gärna här: https://www.facebook.com/pages/Cities-o ... 754?ref=hl

/Danne
Danne Palm

Inläggav kjn » fre 23 jan 2015, 16:48

Jo. Min utgångspunkt skulle nog vara att ha bakgrundshistorien i bakgrunden, och plocka fram små element från den i varje sång, som teman, beskrivning av enskilda händelser, eller liknande. Då kan man få ut det bästa ur alla världarna.
kjn
LoC-skribent

Inläggav Danne Palm » mån 26 jan 2015, 14:27

Ja exakt, så tänker jag också. Att låta historien bli en fond för låtarna, så att den textintresserade kan skönja en röd tråd i bakgrunden?

Tack för inputen.
Danne Palm

Återgå till Övriga medier