Tom Puss

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Tom Puss

Inläggav Sheriffen » fre 20 apr 2007, 05:49

Jag blev plötsligt bara nyfiken ... är det någon mer än jag på forumet som ända sedan barnsben är hängiven Marten Toonders fantasyserie Tom Puss?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 20 apr 2007, 07:54

Nej, jag lärde mig älska Tom Puss först i vuxen ålder.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 21 apr 2007, 13:45

Egentligen tänkte jag väl mer på om det fanns fler Tom Puss-fans per se på forumet, så det operativa ordet var inte barnsben, men i alla fall. :-)

För min del är det i alla fall så att jag förutom seriestripparna i dagstidningar inte läser serier (och jag läser inte ens alltid dem eller åtminstone inte alla - det är bara några få jag gillar, som Calvin & Ηοbbes och Garfield, till exempel, och i Sverige trycks ju de i fel dagstidningar, dem jag inte läser).

Hur som helst, jag läser inte serier och blir det någon så blir det Tom Puss. Fast Tom Puss tycker jag å andra sidan är enastående - dels gör de stora textblocken under rutorna att det hela känns mer som en illustrerad bok (serieroman på riktigt, långt innan uttrycket myntades och mycket mer så än de tingestar som kallas för serieromaner i dag), dels är den närmast episkt upplagd, och dels är den så otroligt vältecknad. Och mycket fyndigt humoristisk. Och äventyren är ofta väldigt väl uttänkta, med vettiga, invecklade intriger.

Fast ytterst få är de jag träffat i mitt liv som läser Tom Puss - när den gick i Dagens Nyheter i många decennier brukade de flesta man pratade med bara säga att den såg så tråkig ut att de aldrig läste den. Å andra sidan, när Dagens Nyheter bestämde sig för att sluta publicera den första gången (1973, tror jag det var) blev det en enorm proteststorm och redaktionen bombhotades till och med. Dagens Nyheter backade, fortsatte publicera och upphörde inte förrän 18 år senare, 2001. Och då hade man i och för sig publicerat alla förefintliga Tom Puss-äventyr. Jag skrev in och föreslog att man skulle börja om från början och köra alla äventyren en gång till och det kan jag föreställa mig att rätt många andra gjorde också, men den gången var Dagens Nyheter mer bestämda och serien försvann.

Lägg för all del märke till att det finns en lång rad stora album med Tom Puss-äventyr utgivna på Alvglans förlag, så vi Tom Puss-fans behöver inte sitta i sjön.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 21 apr 2007, 18:48

Men när vi har läst ut dem, då? Dessutom har jag bara 2, 3, 5 och 6 av dem.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 21 apr 2007, 19:04

jophan skrev:Men när vi har läst ut dem, då? Dessutom har jag bara 2, 3, 5 och 6 av dem.

Då blir det nog bistrare. Det första albumet i serien innehåller i och för sig sex äventyr, så det motsvarar i omfång alla de fyra du hittills har sammantagna. Sedan gav Gebers ut ett album med tre äventyr redan på sjuttiotalet, men det är i dag något av en raritet och svårt att komma över (skulle någon på forumet ha det köper jag det för övrigt gärna).

Dessutom finns på Carlsen/IF två album - kanske fler - med veckoversionen av serien, men det är något så besynnerligt som en färglagd Tom Puss i vanligt serieformat med pratbubblor. Det är förvisso Tom Puss, men den versionen av serien saknar så gott som helt det djup - både text-, bild- och intrigmässigt - som den riktiga versionen har. Så de är inte till så stor tröst, egentligen.

Själv skulle jag gärna ha sett att Alvglans fortsatt med sin utgivning, men såvitt jag vet är den nedlagd. Det finns förstås en ofantlig mängd Tom Puss-äventyr kvar att publicera.

Jag har dålig koll på i vilken form och utsträckning Tom Puss är utgiven på engelska.

Sedan finns det en möjlig utväg till, och det är att låna mina pärmar med Tom Puss-äventyr urklippta ur Dagens Nyheter och monterade på A4-papper...

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag har den tecknade långfilmen på videokassett också. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 22 apr 2007, 11:35

Liten rättelse. Jophans fyra album innehåller förstås åtta äventyr sammanlagt, så det första albumet med sina sex är inte fullt lika omfångsrikt som dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 23 apr 2007, 22:36

Åjo, länge läste jag "Tom Puss", och nånstans tror jag mig ha Alvglansalbumen, men jag medger att jag inte är någon ledande fan; det är i stället Mats Linder, som pratat om serien så länge jag känt honom. Fast så har han ju också ett betydligt större serieintresse än jag; mitt inskränker sig nuförtiden i huvudsak till Will Eisner och Bill Sienkiewicz och kanske enstaka andra. Men Sheriffen har annars förstås här en kulturgärning av rang att fundera på: Toonder ritade "Tom Puss" i 45 år och enligt holländarna är serien så gott som oöversättlig genom sina många språkliga innovationer, så förmodligen är inte heller DN:s versioner fullödiga. Dags att fixa, med andra ord. (Dock var det förvisso Toonder själv som stod för färgserien med pratbubblor; sådan såg den ut på söndagarna, medan de pratbubblelösa striparna var vardagsversionen, har jag lärt mig. En period fabrikstillverkades båda versionerna av andra, men det var enligt uppgift under sent femtio- och de första åren på sextiotalet; från 1964 och fram tills han slutade 1986 var det sedan Toonder ensam som stod för såväl text som bild.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » mån 23 apr 2007, 23:19

Ajajaj, försiktigt med nyöversättningar, John-Henri! Inte vet jag hur originaltrogen Roland Gyllander var - han som enligt uppgift låg bakom åtminstone DN:s Tom Puss, annars vetenskapsreporter på sagda tidning - men hans översättningar var i alla fall för mig en mycket stor del av njutningen med serien.

Jag misstänker visserligen att det kan ha varit fråga om studsöversättningar från engelskan, många av figurerna fick ju misstänkt engelskklingande namn på svenska (Bumble, t ex). Men jag är beredd att förlåta de flesta friheter så länge resultatet blir så lysande som i detta fall.

(Inlägget ändrat för att korrigera svenska översättarens namn)
Senast redigerad av J-h:n tis 24 apr 2007, 09:30, redigerad totalt 1 gång.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 24 apr 2007, 08:00

…eller Tom Puss själv, som ju är det engelska namnet på Tom Poes. Å andra sidan vet man (eller i alla fall jag) ju inte; DN har jag förstått var den första dagstidning utanför Holland som började publicera serien efter andra världskriget (före kriget debuterade den tydligen i Argentina innan den hittade fast hem i De Telegraaf 1941). Fast i ärlighetens namn trodde jag ju inte att Sheriffen skulle sätta sig och börja plugga holländska.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 24 apr 2007, 08:36

Nä, någon holländska blir det inte, Tom Puss eller ej. Fast kan man svenska begriper man som bekant häpnadsväckande mycket holländska även utan att ha pluggat. Det John-Henri nämner om ordlekar stämmer för övrigt rimligen - redan Tom Puss' holländska originalnamn är en ordlek. Han heter som nämnt Tom Poes, vilket är en ordlek kring ett holländskt bakverk som heter tompouce och uttalas på samma sätt men med annan betoning. Oliver B. Bumble heter för övrigt Olivier B. Bommel på holländska, men med tanke på att Bumble även är ett i sammanhanget mycket träffande ord på engelska ligger J-h:ns misstanke om studsöversättning rätt nära till hands.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav supernaut » fre 04 maj 2007, 13:33

Även jag är stor fan på så sätt att jag läste alla när de gick i DN för länge sen. Glad att du tog upp det Sheriffen, Tom Puss-läsare träffar man så sällan att jag hade glömt bort serien. Det var nog tio år sen jag tänkte på Will Try. (Ja, det är möjligt att glömma bort saker. Jag vet att ni är flera på forumet som inte fattar hur det går till.)
supernaut
LoC-skribent

Återgå till Övriga medier