Opera i spökhistorisk och thrillerbaserad stämning!

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Opera i spökhistorisk och thrillerbaserad stämning!

Inläggav Livgivare » lör 03 nov 2007, 03:24

På Söndag skall jag gå ut på Operaförelställing här i Sundsvall och jag skall se Fyren. Detta är en föreställning om de tre männen som försvann ifrån en fyr år 1900 och ingen hittade dem. Dessa män kom inte så väl överrens och de skulle då spendera sina sista dagar (troligtvis) på enklaustrofobisk plats. Denna operaföreställning är egentligen en spin-off av de teorier som blev till efter att historien gjordes kännd världen över.

Jag ser fram emot detta, vet dock inte hur mycket sci-fi eller fantasy det kommer och bli. Men helt klart är det coolt med operaföreställningar som inte bara tar upp temat döden i 4 timmar. Även om denna opera också handlar om det till viss del.

Detta är min första Operaföreställning jag går på och gillar jag det, kommer jag prova på fler i framtiden. Musiken vet jag inte så mycket om förrutom att den är relativt nyskriven av en kompositör som heter Peter Maxwell Davies. Men i en liten reklamsnutt på TV4 lokalreklam fick jag känslan av att musiken mycket väl skulle kunna varit bakgrund till en skräckis/thriller/sci-fi-film...

Fyren ges av Piteå Kammaropera som består av en 11 man/kvinnor starka ensamble och tre operasångare.

De som vill kan gärna ge fler exempel på Fantasy, skräck, spökhistorie, sci-fi och andra bra gengrer operor i något inlägg här på forumet. För inte är vi väll allergiska mot att ge varandra tips även om denna kulturform?!

Återkommer med en kort recention sen om vad jag tyckte...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 03 nov 2007, 05:44

Det självklara tipset blir förstås Andrew Lloyd Webbers "The Phantom of the Opera", efter Gaston Leroux' roman "Le Fantôme de l'Opera". Romanen är även filmatiserad flera gånger.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 03 nov 2007, 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 03 nov 2007, 12:45

Sf-operor finns inte i kolossala mängder, men det finns ett antal och även om de inte skulle komma till Sundsvall går de ju att få tag på som CD-skivor, i somliga fall också som filmade föreställningar på dvd. Är du road så titta till exempel efter Karl-Birger Blomdahl: Aniara (efter Harry Martinsons dikt); Philip Glass: The Making of the Representative for Planet 8 respektive The Marriages Between Zones Three, Four and Five (efter de två första romanerna i Doris Lessings Shikasta-serie; huruvida Glass tänker fortsätta med de tre senare böckerna vet hag inte); Lorin Maazel: 1984 (efter George Orwells roman); Poul Ruders: The Handmaid's Tale (efter Margaret Atwoods roman); Tod Machover: Valis (efter Philip K. Dicks roman); Steven Andrew Taylor: Paradises Lost (efter Ursula K. Le Guin).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Livgivare » sön 04 nov 2007, 23:35

Kommer Fyren till er stad så tveka inte, åk och se den. Det är verkligen en bra Opera även för de icke invigda, perfekt kort för att man inte skall bli sömnig och historian var verkligen jättebra. Så jag gillade varje minut av operan och tyckte den gav mig en hel del. Känner mig faktiskt en hel del ny efter denna upplevelse och tycker hösten blev ljusare. Så Jippie för att jag vågade gå på min första operaföreställning. Och Piteå Kammaropera var verkligen super. De är bara 11 personer och låter som 40...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Re: Opera i spöhistorisk och thrillerbaserad stämning!

Inläggav OsloPC » mån 05 nov 2007, 00:09

Livgivare skrev:De som vill kan gärna ge fler exempel på Fantasy, skräck, spökhistorie, sci-fi och andra bra gengrer operor i något inlägg här på forumet. För inte är vi väl allergiska mot att ge varandra tips även om denna kulturform?!

Wagners Der fliegende Holländer , Mozarts Don Giovanni har jo "skräck, spökhistorie". Wagners Der Ring des Nibelungen-syklus kan sies å være fantasy. Sikkert mye annet man kan komme på: Opera hadde jo sine fargerike plot.

- P.C.
OsloPC
Letterhack

Inläggav J-h:n » mån 05 nov 2007, 00:27

OsloPC skrev:Wagners Der fliegende Holländer , Mozarts Don Giovanni har jo "skräck, spökhistorie". Wagners Der Ring des Nibelungen-syklus kan sies å være fantasy. Sikkert mye annet man kan komme på: Opera hadde jo sine fargerike plot.- P.C.

Jösses ja. Slå upp "opera" i The Encyclopedia of Fantasy någon gång. Listan är imponerande. (Fast "fantasy"? Tja. Libretton baserade på gamla myter och sagor.)
J-h:n
Letterhack

Inläggav OsloPC » mån 05 nov 2007, 00:36

J-h:n skrev:
OsloPC skrev:Wagners Der fliegende Holländer , Mozarts Don Giovanni har jo "skräck, spökhistorie". Wagners Der Ring des Nibelungen-syklus kan sies å være fantasy. Sikkert mye annet man kan komme på: Opera hadde jo sine fargerike plot.- P.C.

Jösses ja. Slå upp "opera" i The Encyclopedia of Fantasy någon gång. Listan är imponerande. (Fast "fantasy"? Tja. Libretton baserade på gamla myter och sagor.)

Jo, det er jeg enig bør kvalifiseres: Det man kanskje kan si er at det kan gi samme gleder eller t.o.m. frisson som genre-fantasy for en moderne tilskuer, ikke at det er genre-fantasy.

PC
Senast redigerad av OsloPC mån 05 nov 2007, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Livgivare » mån 05 nov 2007, 00:38

Gillar ni att gå på Opera då?
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 05 nov 2007, 01:27

Jag måste medge att jag personligen, som har en musiksmak som folk brukar finna häpnadsväckande bred, inte kan med just opera. Jag står inte ut med sättet de sjunger på, det där typiska operasättet med stigande och fallande skalor och sådant där. I mina öron är det inte vackert, bara segt och skärande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » mån 05 nov 2007, 14:08

Ibland. Jag hade länge samma problem som Sheriffen med själva sättet att sjunga, och jag tycker fortfarande att det kan vara påfrestande, men vad jag har börjat inse är helt enkelt att om det är jobbigt att lyssna på är det inte bra. Bra operasång är lättlyssnad och behaglig. Men det är oerhört svårt att sjunga opera bra, och det är inte många som verkligen gör det.

Och så är opera förstås en acquired taste, något man måste vänja sig vid. Precis som whisky, cigarretter och jazz.
Letterhack

Inläggav Johan » mån 05 nov 2007, 15:08

Opera är, liksom piano och körsång, musik som jag tycker tappar väldigt mycket i inspelad form. Jag lyssnar sällan på opera när jag är hemma, däremot såg jag min senaste föreställning för en och en halv vecka sedan.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Livgivare » mån 05 nov 2007, 17:00

Tror verkligen att Opera är ganska trist på skiva gäntemot hur det är i verkligheten. För när man väl sitter där och lysnar och ser på operan så blir den lixom rakt i ansiktet på en och man kan inte värja sig över huvud taget. Det är så påtagligt och så äkta i sina känslor att man blir ryckt med även i historier som man vanligen inte skulle tycka är intressanta i filmvärlden eller bokform...

Fast jag har ju bara varit på en föreställning, men den gav verligen blodad tand!!!
Livgivare
Fan

Återgå till Övriga medier