Planetes - seriös SF i serietidningsformat

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Planetes - seriös SF i serietidningsformat

Inläggav ÄlveKatt » sön 19 nov 2006, 13:39

Planetes är något så ovanligt som en japansk SF-serie som inte är utflippad rymdopera eller cyberpunk. Utgiven på engelska i fem volymer är det inte heller en mastodontserie där handlingen kavlats ut tills inget vettigt slut verkar finnas i sikte. Den handlar om några sopinsamlare i rymden som har till uppgift att rensa omloppsbanorna kring jorden från skräp för att göra rymdfarten en aning säkrare. En handling som jag fann mycket gripande gör att jag vill rekommendera denna serie till alla jag kan. Det är seriös SF som riktar sig till läsarens känslor och längtan. Jag är inte ensam om att tycka att den är ett mästerverk.

Det värt att ge den en chans, även om manga inte är vad du brukar tycka om.
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav pinkunicorn » sön 19 nov 2006, 16:56

Det där ser intressant ut. *noterar*
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Final_Frontier » mån 20 nov 2006, 09:24

Har läst hela serien, och får hålla med. Det enda som var lite synd är att den inte är längre. Det känns inte riktigt som att de hinner få ett ordentligt slut på precis allt, men det man får är definitivt läsvärt. En lugnare känsla över hela serien, där det handlar mycket om vad olika personer tänker och den situation de befinner sig i. Annorlunda, när så mycket av manga idag bygger på att ha lättklädda tjejer och orealistiska fighter.
Final_Frontier

Återgå till Övriga medier