Eurocon 2008 i Moskva

Inläggav Carolina » fre 09 maj 2008, 12:13

Min agent Sweagent har skickat in min ansökan till ryska ambassaden och det är ambassaden som har utfärdat visumet. Det som jag hämtade ut på posten var mitt pass där visumet är inklistrat, precis som kinesiska ambassade gjorde när jag åkte dit för några år sedan.
Det ser ok ut, i alla fall.

Det jag behöver göra nu är att registrera mig när jag kommer till Moskva. Man måste tydligen registrera sig inom 72 h. Jag fick en lapp i passet av Sweagent där det stod att om jag inte bodde på ett hotell som registrerade mig automatiskt, så kunde jag använda deras adress i Moskva.
Det lät mystiskt, så jag ringde upp Stockholmskontoret idag. Det visade sig att om inte vandrarhemmet där jag ska bo registrerar mig, så kan jag gå in på vilken post som helst och fylla i en blankett.
Allt det här krånglet skulle man ha sluppit om man gått genom en resebyrå från början och bokat hotell genom dem.. Å andra sidan så har jag fått lära mig en del saker om Ryssland och vilka möjligheter man har.
Nu läser jag in mig på Moskva. Jag har hittat en tehandel som påstås vara Rysslands bästa och så finns det tydligen ett häftigt bad i Moskva.
Te och bad är något jag försöker rikta in mig på när jag upptäcker en ny stad.
New York hade massor av bra teställen och det ryskt-turkiska badet där var en höjdare.
De japanska baden var helt fantstiska och bra te fick man överallt.

Om ni undrar varför jag åker till Eurocon så har jag två mål med mitt besök:
1. Eurocon så klart! Jag blev intresserad av Eurocon som fenomen när jag besökte Eurocon i Köpenhamn. Det är häftigt att möta fans från även icke-engelsktalande länder. Dessutom är jag övertygad om att Sverige skulle kunna arrangera en Eurocon och att det skulle var mycket roligt. Tänk att arrangera något där man vet att det kommer minst 300 deltagare, antagligen fler.
Jag vill starta en process för att få en Eurocon till Sverige och på Stocon kommer vi ha en programpunkt som handlar om det. Men då måste man åka på Eurocon och det tänker jag göra.
2. Moskva förstås! Jag har aldrig varit i Ryssland och jag har velat åka dit länge.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Johan » lör 10 maj 2008, 22:16

Själv är jag nyfiken på hedersgästen Sergey Lukianenko.

Sergej Lukjanenko var väl på Eurocon i Köpenhamn också, om du var nyfiken på honom? Eller minns jag helt fel nu?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Carolina » mån 12 maj 2008, 19:24

Rapport 1 fran Moskva
Jag lyckades komma in i Ryssland utan problem. Lite langa koer till passkontrollen, men ok. Sedan var det ett aventyr att ta sig till vandrarhemmet dar jag skulle bo. Nar jag val kom fram sa var det ingen i personalen dar. Till slut kom en kille som inte kunde engelska och knappt ryska heller, men efter tre forsok fick jg en sang.
Annars ar vandrarhemmet ok.
Idag har jag promenerat i ett varmt och soligt Moskva. Vandrarhemmet ligger ca 15 min promenad fran Kreml, sa jag har sett katedraler idag. I Kreml traffade jag pa en fan som jag traffat pa varldskongresser. Det visade sig att han kom fran Austin och ar med i kommitten for Armadillocon, den kongress som ar i Austin helgen efter varldskongressen. Tommy, Britt-Louise och jag ar anmalda till den. Min bekant (jag vet inte vad han heter) berattade att vara anmalningar orsakat en del uppmarksamhet bland Austinfolket. De hade fragat honom vilka vi var.
Jag hittade en stor bokhandel och kollade deras utbud av sf och fantasy. De hade en stor hylla (ett antal hyllor) med allt mojligt fran Eddings, Pratchett mm. Det som gjorde att jag tappade hakan var att de hade en lika stor hylla med rysk fantasy. Det samma galler deckare. Lika mycket utlandska forfattare som ryska. Jag borde inte ha blivit sa forvanad. Jag vet ju att ryssarna ar ett lasande folk. Eucon maste ah arbetet med bokhandeln for Harry Harrisons bocker lag framlagda pa basta platsen.
Sedan hittade jag tehandeln Pavlov. Hela huset ar byggt i en orientalisk stil och inredningen inuti var helt sagolik. Tank er en affar som ar inredd i kinesisk stil a la viktorianerna. Dar fanns te, kaffe, ryska bakverk och choklad. Jag nastan grat av lycka.
Nu ska de andra pa vandrarhemmet fa tillgang till datorn. sa jag slutar har.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Johan » mån 12 maj 2008, 19:31

Sedan hittade jag tehandeln Pavlov. Hela huset ar byggt i en orientalisk stil och inredningen inuti var helt sagolik. Tank er en affar som ar inredd i kinesisk stil a la viktorianerna. Dar fanns te, kaffe, ryska bakverk och choklad. Jag nastan grat av lycka.

Som upplagt för usla vitsar om att få det att vattnas i munnen. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Carolina » tor 15 maj 2008, 06:24

Moskva rapport2
Nu ar det snart dags att aka ivag till kongressen. Folket pa vandrarhemmet har just vaknat (kl.9) men jag har redan atit sa datorn med internat ar ledig.
Dagarna i Moskva har bjudit pa varierande vader, sommar i mandags, mulet med skurar i tisdags, kallt igar.
Jag nu besokt The Armory (livrustkammaren) och det var ett suverant museum. Massor av guld, silver, farbageagg, vapen och rustningar. Ett maste for alla som ar intresserade av historia. Lenin i Leninmausoleet var bland det mer bisarra jag sett.

Igar promenerade jag omkring i Gorkiparken. Det var oppet, men eftersom det bade var kallt och vardag, sa var det inte manga dar. Som ett stort tomt Grona Lund, men ocksa en vacker park. Jag kan tanka mig att det ar populart pa sommaren.
Moskva ar inte en billig stad, vilket jag visste. Man kan fa mat till hyfsade priser, t ex om man ater Business lunch (dagens ratt) som manga resauranger erbjuder. En slags fast meny for ca 80 kr (300 rubel). Ater man pa kvallen sa springer notan latt ivag till over 250 kr. Man kan ocksa ata pa det ryska snabbmatstallet Mu Mu. Har ar all proslin vitt med svarta flackar och en svart- och vitflackig ko star vid entren. Borschten var god.
Jag har koncentrat mig pa att ata rysk mat nar jag ar har och den ar utmarkt.

Jag kan annars beratta att den Hugonominerade boken Rollback av
Robert Sawyer var skrap. Jag fattar inte varfor den blev nominerad.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » fre 16 maj 2008, 23:25

Carolina skrev:I Kreml traffade jag pa en fan som jag traffat pa varldskongresser. Det visade sig att han kom fran Austin och ar med i kommitten for Armadillocon, den kongress som ar i Austin helgen efter varldskongressen. Tommy, Britt-Louise och jag ar anmalda till den. Min bekant (jag vet inte vad han heter) berattade att vara anmalningar orsakat en del uppmarksamhet bland Austinfolket. De hade fragat honom vilka vi var.

Det var förmodligen Kurt Baty då jag minns något om att han skulle till Moskva-kongressen. Jag skrev att jag hört om kongressen från honom då jag anmälde mig.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Carolina » ons 21 maj 2008, 22:38

Rapport 3 från Moskva

Nu har jag kommit hem från Moskva och kan konstera att allt gick mycket bra.
Jag hade ju inte fått adressen till hotellet, men jag hittade den på en hotellsida på nätet. Jag skulle ta tunnelbana och sedan en buss. Det fungerade fint. Det var en bit att gå från busshållplatsen till hotellet. Sedan fick jag veta att det gått speciella kongressbussar från tunnelbanan till hotellet. Informationen om dem hade bara stått på den ryska hemsidan!
Hur som helst, så hade jag ett enkelrum bokad när jag kom fram.

Eurocon 2008 var stort. Drygt 900 deltagare inkl. ett tjog utländska deltagare. Det fanns ett riktigt bra program, men det mesta var på ryska. En del programpunkter översattes till engelska och det fanns någon enstaka som var engelska punkter. För min del blev det en behaglig relaxacon. De engelskspråkiga deltagarna höll ihop. Det var fyra engelsmän, fem italienare, en norrman, en amerikan, några bulgarier, några från Litauen och så jag.
Jag deltog under ESFS:s möte, som den mötesentusiast jag är. Här presenterades de olika nomineringarna till ESFS priserna, buden till Eurocon 2010 presenterades och omröstningen utfördes.
Odessey 2010, alltså påskkongressen, hade ett bra och starkt bud. De var ju där på kongressen och talade för sitt bud. Ett bud kom från Tjeckien och Polen. De skulle göra en gemensam kongress i en gränsstad på gränsen mellan Polen och Tjeckien. Ingen av de ansvariga var i Moskva, men de hade skickat lite material samt en cd-skiva som ingen hade kunnat läsa.
Till min förvåning vann det polsk-tjeckiska budet stort. Kanske var det inte så konstigt då det var flest östeuropeer där.

Det fanns också en programpunkt som handlade om SF i Ryssland just nu. Det var mycket intressant. Det visade sig att det kommer ut mellan 400 till 500 böcker inom sf och fantasy varje år. Föredragshållaren konstaterade dock att bara ett dussin var riktigt bra, men det är ändå otroligt att det finns så mycket rysk fantasy och sf. Det fanns många författare på kongressen och många av deltagarna deltog i de författarworkshops som fanns.
Tydligen hör utopier och dystropier till de mest populära kategorierna. Det är ju något som inte har funnits i västvärlden på bra många år.
Det händer intressanta saker i Ryssland, det är något som jag kan konstatera.

Det fanns också mycket kringaktiviteter. På torsdagkvällen var det grillning vid stranden efter en konsert och fyrverkerier. Grillningen råkade jag missa för jag och några av engelsmännen satt och drack te då. Det blev så kallt när vi väntade på fyrverkerierna.
Men fredagsvällens ölfest med disko missade jag inte, dvs jag gick dit ner och kollade. Själv tillbringade jag mest fredagskvällen på italienarnas Euroconfest.
På lördagen avslutades kongressen med en riktig rysk bankett och mera fyrverkerier och disko.
Jag hade det verkligen riktigt roligt under min semestervecka i Moskva. Kanske var det för att förberedelserna var så krångliga, som gjorde att jag blev extra glad när jag märkte att allt ändå fungerade, men det är också så att det var så intressant att upptäcka för mig alldeles okänd fandom.

Nu ser jag fram emot Eurocon i Fuggia i Italien. Efter att ha pratat länge och väl med italienarna, så har jag blivit övertygad om att Eurocn 2009 får man inte missa.
Ni kommer att få höra mera om Eurocon från mig. Det kan jag lova.

Carolina
Carolina
Fan

Föregående

Återgå till Kongresser