NewCon 4

NewCon 4

Inläggav Sheriffen » ons 10 sep 2008, 15:22

Ser man på, det visar sig att vi blir dubbelt så många nordiska representanter på NewCon 4 -

http://www.newcon4.com/newcon/main/default.aspx

- som vi trodde, eftersom Ylva Spångberg efter en hård språngmarsch nu har fångat in sitt förrymda kongressförnuft och bestämt sig för att delta!

Intresserade kongressarrangörer kan om de så vill få reklam spridd för sina kongresser på denna brittiska kongress, som med sin litterära/fanniska inriktning och c:a 150 deltagare är en kongress där reklamen inte kommer att drunkna!

Gör så här:

Skicka en bifogad fil med en färdig reklamlapp till min epostadress (om ni inte har den, så fråga i ett personligt meddelande här på forumet), så skriver jag ut lappen på hotellet och delar ut den bland de närvarande fansen.

Det kommer som allra bäst inte att ge upphov till fler än en eller högst ett par deltagare på er kongress, men poängen är att det helt enkelt är en Bra Grej att - liksom vi gjorde på Orbital - hamra in att vi gör kongresser här i norden och att britterna är välkomna! På Orbital gjorde vi reklam för, om jag minns rätt, sju kommande kongresser i norden! Förr eller senare kommer hamrandet att ha drivit in spiken i huvudet på dem, och då kommer de!

Så skicka lappen - erbjudandet öppet för alla nordiska kongressarrangörer!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 14 okt 2008, 22:17

Några tankar kring NewCon 4:

* De smärre kongresserna är mycket mer umgängesbetonade än de mycket stora och jag kom på att ett bra sätt att visa pådet är listan jag började göra över folk jag aldrig träffat tidigare men pratade mycket med och lärde känna på den här
kongressen. På en större kongress blir det gärna att man hänger med sitt eget gäng och inget fel i det, i och för sig - men på en smärre som den här träffar man både gamla vänner och får nya. Här är några av de nya: Storm, Jim, Neal, en Jim till, en Neal till, Mikaela, Helen, Jane, Roberto, Ken, Tony, Billy, Paul, Tiffany, Debbie, Mike, the Cardinal, John, Toby, Denny... och fler, häpnadsväckande nog. Men dessa träffade jag verkligen, blev bekant med och pratade mycket med. Och det här tycker jag i slutändan är själva grejen med kongresser - alla trevliga, spirituella, roliga, bildade människor man träffar. Jag utbrast någon gång på lördagskvällen till Ylva att jag verkligen var glad att jag är fan, för annars hade jag inte fått vara med om detta! Må låta som en osannolik kommentar för att komma från mig, men så är det.

* Kongressen var både informell och proffsig, både en relaxacon och en kongress med väldigt bra program (mycket varierat och klara höjdpunkter var staden Northamptons Court Jester, som likt Alice Cooper hängde sig själv inför publik i en medeltida galge och "På minuten"-panelen, alltså baserad på det brittiska radioprogrammet "Just a Minute" där man ska tala i en minut om ett ämne utan att upprepa sig etc. och panelen om ny och gammal space opera). Blandningen på saker att göra var nästan perfekt och det var alldeles ofantligt svårt att ha tråkigt på något sätt.

* NewCon 4 liksom *levde*, det var en pulserande kongress där det hela tiden hände saker, där det liksom böljade än här, än där. Jag vet inte hur man ska förklara den där känslan, men det fanns inte tillstymmelse till döda punkter, ingen riktig tid att ens komma iväg för att käka något eftersom man inte ville missa det som just hände. Kanske är bästa uttrycket att det var en tight kongress, strömlinjeformat och välorganiserat kaotisk i allra bästa bemärkelse.

* För min egen del var det förstås extra roligt att få tillfälle att umgås så mycket med Ian Watson igen, för han är verkligen en av de trevligaste - och roligaste! - människor jag träffat i fandom. Redan första kvällen, på den informella uppvärmningen för trettiotalet tidiga anländande, såg vi till att slå oss ned bredvid varandra vid det långa bordet och till all lycka satte sig Storm Constantine och hennes sambo Jim mitt emot oss. Storm är helt jävla briljant, det är det enda jag kan säga. Både urgullig och livsfarlig, på något sätt - himla rar, men absolut *deadly* när hon sätter igång och festar! My kinda' person, that. På det efterföljande partyt i Park Inn-baren bestämde jag och Ian att dela på en flaska brasilianskt rödvin och sedan slog vi oss ned vid bordet och fick sällskap av Ylva och Erik och Denny och Helen och hur många som helst till och partyt bara rasade på, liksom. Det var även här Den Stora Striden om Pundmynten mellan mig och den tyskfödda femmefanen Denny inleddes, en strid som fick sin klimaktiska, oväntade upplösning först i mitt badkar på hotellrummet och sedan med hjälp av the Court Jester inför publik på lördagskvällen... men mer om det i rapporten. Bäva månde de nervklena!

* Lokalen var överraskande bra, i synnerhet med tanke på att ingenting var avskilt. L-formad och allting samtidigt pågående på helt öppna ytor. Men man stördes inte, man kunde sitta och lyssna på program trots att baren pågick i ena änden och dealer's room i den andra. Plus att de som stod och sålde böcker alltså kunde lyssna på programmet de också, vilket måste ha varit bra mycket roligare än att bara stå och stirra i en boksal hela dagen.

* Utanför L:ets vinkel, kringbyggd av huset, fanns en stor gård med ett slags mångkantig altan på, där de ställt ut stolar och askkoppar och där man alltså kunde röka och där det var mycket god barbecue på lördagskvällen. En hotspot på kongressen, för som bekant samlas även icke-rökarna på ställen där rökarna står och snackar, eftersom de senare alltid är de mest spirituella och uppsluppna på ett party.

* Northampton var en charmig liten engelsk småstad, som även bjöd på ett fantastiskt hus ritat och inrett av Charles Rennie Mackintosh. Jag och Ylva besökte huset - numera ett museum - på dagen på fredagen, och jag kan bara säga att vi båda blev närmast förstummade. Sprudlande, lekfull fantasi - och samtidigt den enastående elegans som kännetecknar så gott som allt som formgivits/ritats av Charles Rennie. Vi var så till oss att vi i princip tömde presentbutiken på varor, nu
när vi inte kunde ta med oss själva huset tillbaka till Sverige.

* Entusiasmen från deltagarna var väldigt stor på den här kongressen. Little Ian och Big Ian hade vacklat inför om de skulle göra någon mer NewCon (de gör i princip allting själva, de två), men de fick i stället backa inför en deltagarstorm som i princip krävde det. Först pratade de om 2010, men nu ser det ut som om det kanske blir redan 2009. Nåväl, när det än blir så kan jag bara säga att man gör sig själv fördärv om man inte åker dit.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kongresser