Programdeltagare

Programdeltagare

Inläggav Sheriffen » mån 03 nov 2008, 16:08

Jo, förresten.

På Kontexts lördag var jag med i fem programpunkter (varav en beroende på att jag ersatte John-Henri och en annan som var mer informell och därför inte stod i programmet, NoFF-auktionen) och jag skulle vilja föreslå kongresskommittéer att göra som kommittén för StoCon 08 i somras:

Gör en liten lapp med tider och programpunkter till varje programdeltagare och klistra fast den på baksidan av deltagarbadgen, och ha deltagarbadges av det slag som även Kontext hade - alltså, sådana man hänger runt halsen i ett snöre.

Det här är väldigt effektivt, i synnerhet för dem som har många programpunkter under kongressen. Det blir mycket lätt och praktiskt att hålla reda på tider och programämne, medan det kan bli krångligare när man ständigt måste ha programbladet i handen och titta på det av och till för att påminna sig om vad det var man skulle göra nu igen, och var och när. Och så glömmer man programbladet på barbordet och så springer man och hämtar ett nytt, men så vill någon titta i det och glömmer att lämna tillbaka det och så där.

Jag ska inte överdriva det här, men på StoCon 08 - där jag hade sju programpunkter - var det här så jävla praktiskt, helt enkelt. Jag visste hela tiden vad, var och när, och om jag plötsligt inte gjorde det behövde jag bara vända på badgen som jag ändå hade hängande runt halsen hela tiden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 04 nov 2008, 17:37

När jag läser diskussionen i Kontexttråden om programpunkter i form av cirkeldiskussioner under de tidiga kongressmorgnarna, för att de deltagare som kommit dit då ska ha något att göra samtidigt som man inte håller en panel där panelisterna sitter och pratar inför endast de fem, sex morgontidiga, slås jag av en annan mycket bra grej som Kontext körde med (fick jag veta av både Johan Anglemark och Johan Jönsson).

De körde med personkännedom. Och det kan jag bara rekommendera även andra kongresskommittér att göra.

Så här:

De tog mig som exempel. De hade gjort en lista över alla programdeltagare och noterat sådana saker som att "Sheriffen, tidigaste programpunkt 13.00" - helt enkelt eftersom de vet att jag kommer att vara uppe och festa hela natten och jag kommer därför inte att befinna mig på kongressen 10.00 eller 11.00 eller någon annan sådan tidpunkt.

Mycket smart tycker jag, för det har som bekant hänt att jag i alla fall delvis missat programpunkter som helt enkelt legat toktidigt med min dygnsrytm räknat.

Som sagt, jag var det exempel de tog upp för att de pratade med mig. Men de gjorde så här med alla programdeltagare. Och är det så att man inte känner den aktuella programdeltagaren så är det ju bara att fråga vederbörande vid vilken tid på dagen/kvällen han/hon tidigast/senast kan tänka sig att sitta i en programpunkt.

Pusslande blir det, men det blir det ändå alltid med kongressprogram och med den här metoden har man mycket större chans att så gott som alla programpunkter faktiskt ska fungera.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kongresser