Locka folk till kongresser

Locka folk till kongresser

Inläggav jPeMelin » fre 07 nov 2008, 10:16

Detta är en avknoppning från tråden: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1133

jophan skrev:Vår affischkampanj mot vanliga studenter där vi påpekade att det var gratis inträde för dem som var under 26 ledde i vanlig ordning inte till en enda extra medlem.

Kan man inte då dra slutsatsen att den effektivaste medlemsvärvande verksamheten är att tala med sina vänner?
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav jophan » fre 07 nov 2008, 10:17

Jovisst.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 07 nov 2008, 10:22

Det är ingen som helst tvekan om att personliga kontakter är det absolut bästa sättet att få nya människor att dyka upp på något (sf-kongresser eller vad det än må vara).

Det är ytterligare en anledning till varför det är så bra att ett tjugotal nya människor nu varit på sf-kongress, för de känner naturligtvis också en massa personer. Antagligen rent av en massa människor som inte har en aning om vad en sf-kongress är.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » fre 07 nov 2008, 12:22

Det skall till att man faktiskt utnyttjar den medvetenheten också, dock. Man bör fundera på om man inte bör lägga tid som annars går till reklam vi gång efter gång märker inte fungerar på att mer eller mindre systematiskt sätta sig ned och ta kontakt med personer som skulle kunna vara intresserade, oavsett om man känner dem eller inte.

Vilket i och för sig är ett resonemang som låter som om man är en skum och förmodligen skadlig sekt, men ...
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » fre 07 nov 2008, 12:57

Johan skrev:Vilket i och för sig är ett resonemang som låter som om man är en skum och förmodligen skadlig sekt, men ...

Hm. Den diskussionen hade vi redan 1997 som paneldebatt på en uppsalakongress, minns jag.

Vad var det vi kom fram till? Belöningar för värvning av nya medlemmar, offentlig förföljelse av avhoppare, och lite hjärntvätt i Karin Kruses vindsförråd, eller något sådant.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Agnes » fre 07 nov 2008, 14:05

Jag håller redan på att värva fler framtida kongress-besökare ;)

Som någon nämnde, det effektivaste sättet att få folk att hänga med är att prata med dom man känner, som känner folk, som känner folk etc. Och så är det väl med alla intressen som är mer nischade än "Vi är typ intresserade av typ böcker. Typ."

Generellt känns det ju inte som om sf-fans har problem med att knyta nya kontakter, så om alla helt enkelt pratar med folk dom känner som skulle vara intresserade så borde det dyka upp en hel bunt nya!
Agnes
WAHF

Inläggav Sheriffen » fre 07 nov 2008, 14:12

Nu kommer jag på mig själv med att flämta till och sätta luften i halsen.

För vad i h-e är det jag håller på med egentligen?!

När jag ska på sf-kongress brukar jag till vänner och bekanta säga att jag ska på litteraturkongress och låtsas att det har med jobbet att göra (jag jobbar i förlagsbranschen), eftersom jag visualiserar hur knepigt det kan bli att ge sig in på att förklara vad en sf-kongress är för något.

Just nu håller jag, som ni alla förstår, på att metodiskt och mycket massivt dunka huvudet i väggen här hemma.

Fast jag överlever och ska sedan fullständigt byta taktik när det är dags att prata med vänner och bekanta om att jag ska på nästa *sf-kongress* och att jag ska dit *för att det är roligt* och att den som har något intresse alls av science fiction borde testa att *haka på*, typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Agnes » fre 07 nov 2008, 14:48

Hehe... Kör hårt, Sheriffen ;)

Det är klart man ska tala om vad man gör som är roligt! I min omgivning har väl folk vant sig lite i och för sig, med tanke på att jag alltid orerar om sådant som vampyrlajv och tolkiensällskap i oändliga tider...
Agnes
WAHF

Inläggav bkhl » fre 07 nov 2008, 15:08

Sådant som man får vänja sig vid en övergång från att vara en underjordisk rörelse till att visa sig i offentlighetens ljus.
bkhl
LoC-skribent

Inläggav Svensson » lör 08 nov 2008, 09:47

Det har konstaterats ovan att bästa medlemsvärvandet görs hos ens bekanta.

Tråden gällde förvisso "under 26", men man kunde ju också tänka sig andra änden av skalan - dvs man talar med gafierade fans man har kontakt med och lockar dem att komma på en con. (Med argument som "liva upp gamla minnen", "ta en öl", "feel the energy" eller vad.)

Och då kunde man ju, om inte låta dem gå in gratis som "under 26:arna", locka med "veteranrabatt". Säg 30% rabatt. (Då måste naturligtvis alla, även aktiva veteraner, få rabatt. Vad nu gränsen är för veteran...)

Det finns en hel del gafierat folk från 70- och 80-talets fandom där ute misstänker jag, kanske främst i Stockholm.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » lör 08 nov 2008, 10:07

Men de vet vad de har att vänta sig av en kongress. Prisreduceringens syfte var att undanröja ett hinder för folk som kände att de köpte grisen i säcken.

Ditt scenario är besvärligt. Pensionärsrabatt, studentrabatt, arbetslöshetsrabatt... nej, personligen tror jag inte på det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » lör 08 nov 2008, 14:00

Men vad som i så fall återstår är: att tala med gafierade fans man känner och locka dem att komma på coner.

Jag tänker till exempel på Erik Andersson. Jag nämnde någon gång under 90-talet till honom, en passant: "du som är gafierad".

Men då sa han att gafierad var han minsann inte. Trots att han är helt inaktiv. Han känner sig med andra ord ännu som fan, så folk som honom kunde vara värt att värva till coner. Primärt som deltagare, ingen press på att vara med i programmet eller så.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » lör 08 nov 2008, 14:07

Svensson skrev:Men vad som i så fall återstår är: att tala med gafierade fans man känner och locka dem att komma på coner.

Jag tänker till exempel på Erik Andersson. Jag nämnde någon gång under 90-talet till honom, en passant: "du som är gafierad".

Men då sa han att gafierad var han minsann inte. Trots att han är helt inaktiv. Han känner sig med andra ord ännu som fan, så folk som honom kunde vara värt att värva till coner. Primärt som deltagare, ingen press på att vara med i programmet eller så.

Heh. Just Erik har vi försökt övertala fler än en gång på senare tid, men han drar sig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » lör 08 nov 2008, 14:13

Ett tips till Alcocon-kommittén då, han bor väl inte så långt från Götet... värva Erik...
Svensson
Trufan

Inläggav åka » mån 10 nov 2008, 16:48

Agnes skrev:Generellt känns det ju inte som om sf-fans har problem med att knyta nya kontakter, så om alla helt enkelt pratar med folk dom känner som skulle vara intresserade så borde det dyka upp en hel bunt nya!

Jag har ganska lång erfarenhet av det här, och jag kan säga att det faktiskt är anmärkningsvärt vad tröga folk är om de inte blir meddragna av någon de känner. Jag tycker att det är extra kul med alla andra (som du) som faktiskt värvar med sig sina vänner och bekanta!

Men jag pratar om sf och fandom typ konstant. På gränsen till fånigt mycket...
åka
Fan

Nästa

Återgå till Kongresser