Moderering och hedersgästtal

Inläggav Johan » sön 09 nov 2008, 16:25

Min poäng var att det knappast var första gången han såg talet, om än klumpigt uttryckt. Men nog om Obama.

Det är ingen som har sagt att man skall stå och högläsa ur ett manus, vare sig i panel eller föredrag. Det är inte vad vi menar med förberedelser. Ett rockband spelar inte efter noter, men de kan sina låtar. Ett typiskt bra exempel på förberedelse nämner du själv i ditt senaste inlägg. Det är ett gott exempel på vad jag menar.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 09 nov 2008, 19:51

Jo, folk funkar ju olika och olika människor i publiken vill som Jophan sa ha ut olika saker av paneler, så á la bonne heure eller hur man nu stavar det där praktiska uttrycket.

Fast även en seriös panel, som Novapanelen på Kontext, gör jag personligen hellre utan att ha förberett mig med stolpar och sådant, för man vet ju liksom inte vad som händer. Allt beror på hur diskussionen rör sig, vilka områden som tas upp, med mera.

För inte så länge sedan satt jag i en panel med en moderator som var ohyggligt väl förberedd. Jag underlåter här att tala om vilken panel och vilken moderator, men poängen var i alla fall att med de långa listor som rabblades och med alla de råd publiken fick så hade vi - och det här är sant - inte kommit fram till själva panelämnet när vi var en halvtimme in i programpunkten! Där bröt jag faktiskt i egenskap av paneldeltagare och påpekade detta faktum och började prompt prata om det vi faktiskt skulle prata om.

Det var en panel jag helt avgjort inte var nöjd med, för de ambitiösa och på sitt sätt beundransvärda förberedelserna, som uppenbarligen hade tagit mycken tid i anspråk, slog fullständig ihjäl panelen. Vi rasade igenom själva ämnet på tio minuter och sedan fick publiken ställa frågor om det lilla vi hunnit säga och så var det slut.

Fast ja, missförstå mig rätt - en annan sorts förberedelser kan förstås vara av godo på alla håll och kanter, så på den punkten var jag för tillspetsad i mitt första inlägg i tråden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 13 nov 2008, 09:16

Jag tyckte att ämne och ton i den diskussion som här följde passade bättre i Rökrutan, så den flyttades dit.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Kongresser