Önskegäster

Önskegäster

Inläggav åka » ons 19 nov 2008, 16:02

Vad finns det för författare i ropet som vi skulle vilja träffa? Få höra vad ni har för önske-gäster!

Själv tror jag att Jay Lake vore en kul gäst. Han verkar väldigt social och utåtriktad, och diskuterar gärna med främlingar utan att bry sig om ifall det är någon "viktig" person eller inte. Det är rätt attityd, tycker jag! (Han googlar sitt namn varje dag också, och länkar till nästan alla som skriver om honom.) Jag har inte läst så jättemycket av honom, men det jag har läst har jag gillat.

Elizabeth Bear vet jag inget om som person, men hon verkar vara en intressant författare. Har hon varit i närheten av Sverige?
åka
Fan

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 16:45

Några personliga favoriter bland de författare som ännu inte är alltför lastgamla eller sjukliga och som inte heller såvitt jag vet varit hedersgäster på någon svensk kongress:

Michael Chabon
Samuel Delany
Karen Joy Fowler
Nicola Griffith
James Patrick Kelly
Bruce Sterling

Exakt hur de här är har jag också svårt att svara på. Chabon är av allt att döma en stor populärlitteraturentusiast och dessutom inbiten sf-fan sedan barnsben och hävdas vara mycket lättillgänglig. Delany är en erfaren och bra hedersgäst. Fowler och Griffith är lättpratade och trevliga människor. Kelly ska vara en smula mer inbunden och Bruce Sterling är möjligen lite väl mycket diva, har jag hört påstås. Men vem vet?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 19 nov 2008, 16:55

Bruce Sterling är den enda av dem jag pratat mer än två minunter med, på Fabula 1996 i Köpendanmark. Då var han i alla fall trevlig. Dessutom tycker jag om hans böcker, och det är ju ingen nackdel.

Jag själv skulle gärna se Neil Gaiman som gäst, men det lär bli dyrt.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 19 nov 2008, 17:20

Diva vet jag inte om Sterling är, men det försök att få honom som hedersgäst jag var med om förlöpte ungefär så här:

"Hej, Bruce, vill du vara hedersgäst"?
"Bjuder ni min fru med?"
"Hm, det har vi inte budgeterat för, men vi kan titta efter om vi har råd. Vi lovar, om det visar sig att vi har råd."
"Återkom i så fall när ni har lyckats få koll på er egen budget, men besvära mig inte innan dess."

Våra repliker var längre i verkligheten, men hans var lika lakoniska som i referatet.

Min lista:

Ellen Kushner
Michael Chabon
Graham Joyce

Sen skulel jag gärna se repris på China Miéville och Michael Swanwick.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 19 nov 2008, 18:41

Samuel R. Delany, som John-Henri föreslår, är nog den bäste hedersgäst jag någonsin sett.* Han var hedersgäst på en norsk kongress 1989 och jag fann honom fullkomligt bedövande imponerande - han höll ett hedersgästtal som var så enastående att jag blev helt paff. Karlen är i uttryckets allra bästa bemärkelse en intellektuell gigant. Och dessutom ohemult trevlig.

Annars måste jag säga att en person som gjorde väldigt starkt intryck på mig på NewCon 4 i oktober, både som hedersgäst och ny bekantskap, är Storm Constantine. Hon är helt enkelt briljant, för hon är oerhört intressant i paneler, hon är fullkomligt urgullig som människa och hon är en livsfarlig partytjej. Otroligt socialt begåvad och väldigt karismatisk.

Jag vet att jag haglar superlativ här, men för båda dessa är det fullt befogat.

Och så kan jag bara beklaga att Ian Watson, över vilken inga superlativ behöver haglas eftersom de är självklara, tyvärr inte är publicerad på svenska och tyvärr inte publiceras särskilt flitigt ens på engelska längre (det senaste jag känner till är novellen i antologin Constellations som kom för typ tre år sedan). Men han vore för mig självskriven - maken till utspel som programdeltagare och maken till trevlig och *rolig* människa får man leta efter. Mycket intensiv, mycket förekommande, mycket kunnig, mycket intelligent.

Just nu tänker jag dessutom oavbrutet på en människa som uppfyller alla de här superlativen, men tyvärr inte kan komma ifråga. Ylva vet vad jag menar.

Kör hårt,
Sheriffen

*Med undantag för Clifford D. Simak, som toppar listan.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 19:02

Fullt så illa är det ändå inte med Ian. Novellen i Constellations hette "The Navigator's Children" och antologin kom 2005; sedan dess har han publicerat novellerna:

Dee-Dee and the Dumpy Dancers (Inerzone, 2005) med Mike Allen
Lover of Statues (Asimov's, 2005)
The Grave of My Beloved (Asimov's, 2006) med Roberto Quaglia
Saving For a Sunny Day, or, the Benefits of Reincarnation (antologin Time Pieces, 2006)
The Globe of the Genius (2006)
Beloved Vampires of the Blood Comet (Flurb, 2007) med Roberto Quaglia
Cages (antologin Solaris, 2007)
The Mass Extinction of My Beloved (Flurb, 2007) med Roberto Quaglia
Palm Sunday (Jim Baen's Universe, 2007)
Having theTime of His Life (anotlogin Celebrations, 2008)

samt novellsamlingen The Butterflies of Memory, 2007.

Fast jo, generellt sett har jag förstått att han är en av de sf-författare som fått svårare att publicera sig, ett öde som drabbat många lite mer cerebrala författare som aldrig lyckats nå särskilt stora upplagor men som förr ändå gavs ut med rimlig automatik som pålitliga "midlistförfattare". Men som idag får uppleva att deras böcker trycks i allt mindre upplagor varefter de till slut inte längre är välkomna på förlag där de kanske utgivit en bok om året i femton eller tjugo år.

Annars: Delany är, som Sheriffen säger, en fenomenalt rolig, spirituell och underhållande karl, en stor publikcharmör och dessutom den som i tidernas begynnelse då han bodde i London och höll på att skriva Dhalgren lärde mig äta indisk mat. Bättre hedersgäst är svår att tänka sig.

Fast det slår mig att jag också har ett ytterligare namn som bör nämnas: Carolyn Ives Gilman, visserligen hittills med bara en roman och 17 noveller på meritlistan, men romanen var suverän (Halfway Human, 1998) och novellerna börjar publiceras på svenska i och med nästa nummer av Nova. En författare som jobbar med vartenda ord innan hon är nöjd med det. Och en väldigt trevlig människa.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » ons 19 nov 2008, 22:32

Även jag minns Delany med stor glädje från 1989. Fast det är väl ungefär lika länge sedan han uträttade någonting sf-relaterat?
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 23:34

Ånej.

Sedan 1989 kan vi notera:

Kortroman: They Fly at Çiron, 1993.
Novellsamlingar: Atlantis: Three Tales, nyskrivna texter, 1995, och Aye, and Gomorrah: And Other Stories, retrospektiv men med nyskrivna noveller, 2003.
Faktaböcker: Silent Interviews: On Language, Race, Sex, Science Fiction, and Some Comics, 1993; Comics, 1994; Longer Views, 1996; Shorter Views: Queer Thoughts & the Politics of the Paralierary, 1999; 1984: Selected Letters, 2000; Times Square Red, Times Square Blue, 2000; About Writing: Seven Essays, Four Letters & Five Interviews, 2005.
Allmän skönlitteratur: The Mad Man, 1994; Hogg, 1995; Bread & Wine: An Erotic Tale of New York, 1999; Phallos, 2004; Dark Reflections, 2007.
Mer eller mindre sf-roman (merparten av den utspelas under perioden 2010 och framåt) aviserad från Bamberger Books för utgivning sent 2008/tidigt 2009: Through the Valley of the Nest of Spiders. Ett utdrag publicerades i Coilhouse Magazine, augusti 2008 (http://coilhouse.net/magazine/).

Helt sysslolös har han inte varit. Och inte så lite av det han gjort är sf-relaterat.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 20 nov 2008, 02:46

john-henri skrev:Helt sysslolös har han inte varit. Och inte så lite av det han gjort är sf-relaterat.

Och egentligen spelar det inte ens någon roll, för Samuel R. Delany är helt enkelt en totalt jävla lysande hedersgäst. Det här är bara ett faktum. Ni som inte har träffat och/eller sett honom på scen är bara inte medvetna om vad ni har gått miste om. Skatta er lyckliga, typ.

Eller bjud in honom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 nov 2008, 08:29

Det vore himla sjysst om alla kommitéer kunde låta bli att bjuda in Samuel R. Delany, för om han kommer måste jag vara där, oavsett vilka effekter det har på ekonomi, familjeliv, etc.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav J-h:n » tor 20 nov 2008, 14:12

john-henri skrev:Mer eller mindre sf-roman (merparten av den utspelas under perioden 2010 och framåt) aviserad från Bamberger Books för utgivning sent 2008/tidigt 2009: Through the Valley of the Nest of Spiders. Ett utdrag publicerades i Coilhouse Magazine, augusti 2008 (http://coilhouse.net/magazine/).

Där ser man. Vi får hoppas att den verkligen kommer ut också. Vem vet, snart kanske den sedan tjugo år aviserade fortsättningen på Stars in My Pockets Like Grains of Sand kommer också. Annars var väl det mesta på listan ärligt talat rätt marginellt sf. Men för all del, bjuder någon in Delany som hedersgäst tänker jag verkligen inte klaga.

Sedan skulle ju Gene Wolfe också vara en önskegäst. Och Dan Simmons vore kul att höra på, även om jag inte vet hur han är som person.
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 20 nov 2008, 15:03

Gene Wolfe är en hygglig prick, men är 77 år i år, så där misstänker jag att det kan vara svårt att få honom till Sverige.

Dan Simmons har jag aldrig träffat, men rätt samstämmiga uppgifter tyder starkt på att han är totalt ointresserad av fans och fandom och att han dessutom har utomordentligt höga tankar om sina egna verk. Vilket väl inte i och för sig är någon brist, men möjligen gör honom mindre givande att diskutera mer generellt med.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav åka » tor 20 nov 2008, 16:06

john-henri skrev:Mer eller mindre sf-roman (merparten av den utspelas under perioden 2010 och framåt) aviserad från Bamberger Books för utgivning sent 2008/tidigt 2009: Through the Valley of the Nest of Spiders. Ett utdrag publicerades i Coilhouse Magazine, augusti 2008 (http://coilhouse.net/magazine/).

John-Henri

Hmm, det där numret av Coilhouse ligger ju hemma i min bokhylla. Jag har fortfarande inte läst Delany-texten. Tack för påminnelsen.
åka
Fan

Inläggav OsloPC » sön 23 nov 2008, 20:44

Michael Chabon hadde det vært morsomt å oppleve, men han er vel rimelig ettertraktet, også utenfor SF-fandoms store, lille verden.

Ellers kunne det vært morsomt å oppleve en skandinavisk kongress med S.M. Stirling eller Harry Turtledove som hedersgjest, men der har man selvsagt det aberet at de bor i vestre USA, og ikke alle er like glade i subgenren alternativhistorie. Jeg har opplevd dem på panel på verdenskongress, og begge var morsomme. Stirling er dessuten noe av en provokatør i debattsammenheng, og hvis han hisser på seg folk i den mer blå amerikanske fandom, så lurer jeg på hva han ville gjøre i den langt mer røde skandifanniske konteksten.

Ellers er jo slik, som et par allerede har påpekt, at egnethet som æresgjest ikke nødvendigvis har noe å gjøre med litterær kvalitet (selv om det er fint at det sammenfaller). I 1987 hadde vi S. R. Donaldson som æresgjest i Norge, og han var helt utrolig som det, selv om hans litterære kvalitet er omdiskutert. (Skjønt vi fikk faktisk et par sure kommentarer fra svenske fans, blant annet en som mente at fans av hard SF burde ha holdt en demonstrasjon utenfor kongresslokalene... Vel, den fanen kom ikke, uansett.)
OsloPC
Letterhack

Inläggav J-h:n » sön 23 nov 2008, 21:44

Har Ursula LeGuin någonsin varit i Skandinavien? Hon är ju synnerligen grundligt översatt, i alla fall till svenska.
Letterhack

Nästa

Återgå till Kongresser