Önskegäster

Inläggav jophan » sön 23 nov 2008, 22:50

J-h:n skrev:Har Ursula LeGuin någonsin varit i Skandinavien? Hon är ju synnerligen grundligt översatt, i alla fall till svenska.

Inte som hedersgäst, men på turné i samband med boksläpp. Jag fick vara med när ett gäng forodrimiter bjöds in för en timmes samtal med henne i samband med att Tehanu släpptes på svenska.

Vi bjöd in henne som hedersgäst till Imagicon, men hon har sedan några år tillbaka slutat tacka ja till att vara hedersgäst på kongresser, hon vill ägna sina sista år odelade åt att skriva. Inte mycket att säga om...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » sön 23 nov 2008, 23:46

jophan skrev:Jag fick vara med när ett gäng forodrimiter bjöds in för en timmes samtal med henne i samband med att Tehanu släpptes på svenska.

Vad fick du för intryck av henne?
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 24 nov 2008, 03:13

Ursula K. LeGuin frågade vi inför ImagiCon I och vi fick ett mycket varmt och trevligt svar där hon sa att hon numera, kanske inte helt överraskande, känner sig för gammal för att åka på kongresser till (för henne) fjärran länder och främst vill koncentrera sig på att skriva.

Harry Turtledove måste jag medge att jag finner närmast outhärdlig som författare, men kanske är han en bra hedersgäst i alla fall, vem vet? Det är ju så många andra kvaliteter som spelar in. Fast jag skulle inte personligen välja honom ens på min tjugofem i topp-lista, faktiskt.

Kör hårt,
Sheriffen

Tillägg: Såg just att Jophan redan svarat om LeGuin. Jag hamnade i skarven mellan sidan 1 och sidan 2. Nåja, jag låter mitt svar stå kvar i alla fall.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 24 nov 2008, 13:17

J-h:n skrev:
jophan skrev:Jag fick vara med när ett gäng forodrimiter bjöds in för en timmes samtal med henne i samband med att Tehanu släpptes på svenska.

Vad fick du för intryck av henne?

Ja, det är ju arton år sedan, men jag har för mig att jag upplevde henne som ganska formell men vänlig och både engagerad och seriös - hon tog såväl oss som sitt författande på stort allvar. Någon mer här som var med och minns vad de tyckte?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 24 nov 2008, 14:08

Hon har inte varit på någon svensk kongress, åtminstone. ConFuse bjöd in henne 1998 (har jag för mig) men fick nej.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jPeMelin » tis 02 dec 2008, 22:03

Sheriffen skrev:Och så kan jag bara beklaga att Ian Watson, över vilken inga superlativ behöver haglas eftersom de är självklara, tyvärr inte är publicerad på svenska och tyvärr inte publiceras särskilt flitigt ens på engelska längre (det senaste jag känner till är novellen i antologin Constellations som kom för typ tre år sedan). Men han vore för mig självskriven - maken till utspel som programdeltagare och maken till trevlig och *rolig* människa får man leta efter. Mycket intensiv, mycket förekommande, mycket kunnig, mycket intelligent.

Ian Watson, som skrev den hejdlöst roliga Alien Embassy?
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 22:16

jPeMelin skrev:
Sheriffen skrev:Och så kan jag bara beklaga att Ian Watson, över vilken inga superlativ behöver haglas eftersom de är självklara, tyvärr inte är publicerad på svenska och tyvärr inte publiceras särskilt flitigt ens på engelska längre (det senaste jag känner till är novellen i antologin Constellations som kom för typ tre år sedan). Men han vore för mig självskriven - maken till utspel som programdeltagare och maken till trevlig och *rolig* människa får man leta efter. Mycket intensiv, mycket förekommande, mycket kunnig, mycket intelligent.

Ian Watson, som skrev den hejdlöst roliga Alien Embassy?

Japp, det är han. Och han är ännu mycket roligare i verkligheten. Dessutom en av de trevligaste och mest karismatiska människor jag träffat.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Kongresser