EuroCon 2011 - Stockholm

Re: EuroCon 2011 - Stockholm

Inläggav Carolina » tis 26 okt 2010, 21:35

När ni ändå diskuterar Eurocon, så vill jag påminna er om att nu i slutet av månaden är en utmärkt tid att anmäla sig till Eurocon. Gå in på Eurocons hemsida http://eurocon2011.se/, fyll i webbformuläret och betala in medlemsavgiften på 400 kr. Lätt som en plätt.
Eurocon kommer att bli en stor kongress och dessutom en riktigt internationell kongress också, så det gäller att passa på när den är i Stockholm!

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » tis 26 okt 2010, 23:44

Kollade just webbsidorna. Det står "waht" på ett ställe på första sidan.

Webbsidorna är fortfarande skrivna som om detta bara är till för de som redan är med i fandom.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 27 okt 2010, 09:47

Ett av problemen med en text till ickefans är att det inte finns så mycket mer än "Tre dagar med föreläsningar, paneldiskussioner och annat skoj" att säga innan programmet är klart. Som ickefan undrar man framför allt: Vad kommer att hända? Varför vill jag gå? Den bästa reklamen är att tala om programpunkterna.

Den långa bakgrundstexten från Wikipedia tror jag närmast är förvirrande, om nu någon klickar sig till den. Jag tror inte att någon läser mer än de första styckena, och det blir de inte mycket klokare av.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 27 okt 2010, 11:19

Det jag reagerar på är tilltalet eller så.

"We are looking forward to seeing you..." är som om man pratar men en specifik grupp till exempel.

"The 2011 European Science Fiction Convention will take place in Stockholm, capital of Sweden. Welcome!" låter som det är bara riktat till de som brukar gå på Eurocon.

Jag ser att sista stycket är tillagt för att fixa detta lite (detta stycke innehåller ordet "waht"). Men så långt kom jag inte då jag läste sidan...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Reuter » ons 27 okt 2010, 16:32

Not: Med vänsterspalten menar Anders vänsterspalten på Eurocons webbplats.

Notera också att den engelska sidan innehåller länkar till engelska filer, medan de svenska finns på den svenska sidan. (Dock inte affischen, som ännu inte finns på svenska med alla gästnamn. Jag lägger upp den när vi har en.)
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Reuter » ons 03 nov 2010, 13:46

Nu finns det lite preliminär programinformation på http://eurocon2011.se.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Svensson » fre 05 nov 2010, 07:51

tompe skrev:Det jag reagerar på är tilltalet eller så.

"We are looking forward to seeing you..." är som om man pratar men en specifik grupp till exempel.

"The 2011 European Science Fiction Convention will take place in Stockholm, capital of Sweden. Welcome!" låter som det är bara riktat till de som brukar gå på Eurocon.

Jag håller med. Webbsidan säger föga för en som hamnat där av en slump. Det borde stå något i början, typ, detta är en sf-festival kring sf-litteratur osv osv.
Svensson
Trufan

Inläggav Reuter » fre 05 nov 2010, 08:58

Jag håller med. Webbsidan säger föga för en som hamnat där av en slump. Det borde stå något i början, typ, detta är en sf-festival kring sf-litteratur osv osv.

Det trodde jag i min enfald att det var ungefär vad det gjorde. Men det är inte lätt, det här, när man inte är van vid marknadsföring. Men, hjälp till, vet jag - Eurocon 2011 är hela Sveriges kongress. Vad ska det stå?

Dessutom tror jag inte att det är de engelska sidorna som är viktiga. Det är nödvändigt att de innehåller korrekt information för alla utrikes kommande, men åker man så långt på kongress vet man redan vad det handlar om. Det är i Sverige vi kan locka mer folk med rätt budskap.

Det kanske till och med är så att det är svenska som ska vara standard, och engelska som måste väljas? Vad säger fandom?
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Svensson » fre 05 nov 2010, 09:18

Reuter skrev:Det trodde jag i min enfald att det var ungefär vad det gjorde. Men det är inte lätt, det här, när man inte är van vid marknadsföring. Men, hjälp till, vet jag - Eurocon 2011 är hela Sveriges kongress. Vad ska det stå?

Säger jag "skriv så och så" får jag, vis av erfarenheten, lika fort höra "neej"...

Men alltså, vad texten på startsidan saknar är lite värme, lite flair, lite fest. Visst, de utrikes som kommer är de som kommer, men lite känsla av festivitas skadar inte. Kanske:

"A three-day celebration of science fiction in Stockholm's fair city, how about that...?

In other words, the 2011 European Science Fiction Convention will take place in Stockholm, capital of Sweden. We are looking forward..." etc.

Alltså, stryk "welcome" efter nuvarande första stycket. Och lägg till den åh-så-välkomande första rad jag föreslår. I den säger jag bara "science fiction"; det blir för otympligt med "literature" också tycker jag, men det där med "literature" nämns senare i den text ni har så då har man täckt upp.
Svensson
Trufan

Inläggav tompe » fre 05 nov 2010, 17:52

Reuter skrev:Dessutom tror jag inte att det är de engelska sidorna som är viktiga. Det är nödvändigt att de innehåller korrekt information för alla utrikes kommande, men åker man så långt på kongress vet man redan vad det handlar om. Det är i Sverige vi kan locka mer folk med rätt budskap.

Det kanske till och med är så att det är svenska som ska vara standard, och engelska som måste väljas? Vad säger fandom?

Jag märkte inte att det fanns svenska sidor då jag antog att det var enklare att bara göra dem på engelska. Sedan är den svenska texten en översättning av den engelska ser det ut som om lider lite av samma sak.

På svenska står det "Vi ser fram emot att möta just dig...". Vilka är vi? Ska kommitén verkligen möta alla deltagare? Den svenska formulering lät mycket konstigare än den engelska av någon anledning.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav BEM_Tomas » mån 27 dec 2010, 12:59

En liten påminnelse till de som ännu inte anmält sig till Eurocon 2011: Gör det så snart som möjligt! Detta för att kommittén ska kunna planera effektivt och för att det ska synas på hemsidan att hela svensk fandom står bakom. Gå in på hemsidan, http://eurocon2011.se

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav Henke » fre 01 apr 2011, 08:33

Ja, då har man sovplats (samma hotell som på under Imagicon ) och tågbiljetter!

Nu är det väl inget som kan stoppa en för att närvara på EuroCon.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 20 apr 2011, 09:07

Carolina skrev på Fanac. Britt-Louise vidarebefordrade till Relax. Sten vidarebefordrade till Korkek och Uppsalalistan. Jag tar mig friheten att vidarebefordra hit.

Kör hårt,
Sheriffen

Så här skrev Carolina:

Hej!
Nu håller vi på att arbeta med programmet på Eurocon och det är i ett intensivt läge. Det blir massor av program, så jag tror att det blir kul. Vi har ju också fått ett par nya gäster: Hannu Rajaniemi som skrivit The Quantum Thief och MD Lachlan som skrivit Wolfsangel.Det är genom sf-bokhandeln som de kommer att besöka Eurocon. Det blir många författare på Eurocon, dels har vi bjudit in alla svenska författare vi kan komma på, dels har vi fått pengar från Nordisk kulturfond så ska vi försöka få hit några författare från de övriga nordiska länderna.

Sedan kan vi konstatera att Eurocon redan har 250 anmälda medlemmar från 24 länder. Ca 30% av svenskarna är under 26 år, så de går in gratis. Vi ville ju locka yngre fans, så det är därför som vi bestämde att de skulle få gratis inträde mot att de registrerar sig i förväg, men före sista maj.Det verkar som om det fungerar.

Vi kan också se att det är övervägande nya fans som registrerat sig, så de vanliga, gamla fansen har ännu inte anmält sig än. Gör det! Medlemskapet kommer att höjas den 1 maj. Sista dagen för registrering av de som är under 26 år är 31 maj. Det hjälper oss verkligen om vi får in medlemsavgifter i förväg. Dels för att vi kommer att ha utgifter före kongressen och dels för vi kan förbereda namnskyltarna i förväg.

Carolina
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 04 maj 2011, 16:06

Nu börjar det finnas programpunkter.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » ons 11 maj 2011, 10:05

Antalet publicerade författare på stora, etablerade förlag är också imponerande. Om jag räknar upp dem jag vet:

Amanda Downum
Andreas Roman
Charles Stross
Christina Brönnestam
Elizabeth Bear
Hannu Rajaniemi
Ian McDonald
Johannes Heldén
Kalle Dixelius
Kari Sperring
Kristina Hård
M D Lachlan
Mats Strandberg
Niklas Krog
Åsa Schwarz

och sedan tillkommer så klart en uppsjö författare publicerade i egen regi eller på små entusiastförlag. Och bland icke-svenska/anglosaxiska författare har jag säkert missat flera namn.

Sidospåret om kongresstorlek fortsätter här: viewtopic.php?f=4&t=1872&start=0
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser