EuroCon 2011 - Stockholm

Re: EuroCon 2011 - Stockholm

Inläggav Svensson » mån 16 maj 2011, 13:06

En fråga...

Låt säga att conen blir populär (vilket vissa tecken tyder på). Låt säga att 200 ej-förbetalande gäster dyker upp på lördagen. 200 pers utöver de föranmälda. Får ni ta in så många? Vad säger brandsäkerhet osv?
Svensson
Trufan

Inläggav BEM_Tomas » tis 17 maj 2011, 08:07

Just nu är det ca 400 namn, men flera av dem deltar bara enstaka dag. Maxantalet vi kan ta är 850. Det finns alltså fortfarande viss marginal, men visst, ska man vara säker på att få delta i Sveriges första europeiska sf-kongress så är det bäst att omedelbart anmäla sig på http://eurocon2011.se/sv/ .

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav Johan » tis 17 maj 2011, 12:55

Av ren nyfikenhet, hur många personer tar stora programsalen? Jag har ett vagt minne av hur den ser ut, men inte tillräckligt bra för att kunna ha en god uppfattning om hur många man kan trycka in.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Reuter » tis 17 maj 2011, 13:01

Johan skrev:Av ren nyfikenhet, hur många personer tar stora programsalen?

400 är vad brandmyndigheten tillåter.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav centerwall » mån 23 maj 2011, 20:50

BEM_Tomas skrev:Just nu är det ca 400 namn, men flera av dem deltar bara enstaka dag. Maxantalet vi kan ta är 850. Det finns alltså fortfarande viss marginal, men visst, ska man vara säker på att få delta i Sveriges första europeiska sf-kongress så är det bäst att omedelbart anmäla sig på http://eurocon2011.se/sv/ .

Men om jag förstår instruktionerna rätt på webbplatsen så kan man bara föranmäla sig om man ska vara med hela kongressen?
centerwall
Letterhack

Inläggav BEM_Tomas » mån 23 maj 2011, 21:09

centerwall skrev:
BEM_Tomas skrev:Just nu är det ca 400 namn, men flera av dem deltar bara enstaka dag. Maxantalet vi kan ta är 850. Det finns alltså fortfarande viss marginal, men visst, ska man vara säker på att få delta i Sveriges första europeiska sf-kongress så är det bäst att omedelbart anmäla sig på http://eurocon2011.se/sv/ .

Men om jag förstår instruktionerna rätt på webbplatsen så kan man bara föranmäla sig om man ska vara med hela kongressen?

Korrekt. Tänker man verkligen bara vara där en dag så är det oekonomiskt att föranmäla sig. Tyvärr är det ju så att pengar man får in vid dörren är mycket svåra att utnyttja för att göra kongressen så bra som möjligt.

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav centerwall » mån 23 maj 2011, 21:41

Tack för snabbt svar Tomas! Som det ser ut nu så kan jag äntligen luta mig tillbaka i vetskapen om att jag åtminstone kan vara med en dag - nämligen lördagen - under Eurocon. Jag hoppas innerligt att föredraget om fransk science fiction kommer att hållas under lördagen.

Nåja, det viktigaste med att jag kommer är ju att jag kan bjuda Sten på öl.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sten » tis 24 maj 2011, 12:13

centerwall skrev:Nåja, det viktigaste med att jag kommer är ju att jag kan bjuda Sten på öl.

Du har helt förstått poängen med att besöka sf-kongresser! Fler människor borde uppnå denna insikt.

(Önskemålet är noterat, men vi kan inte lova någonting just nu.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Henke » mån 20 jun 2011, 11:02

Tack för en mycket trevlig kongress:)
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 20 jun 2011, 19:46

Jag vill börja med att tacka kommittén för en enastående kongress och jag vill också passa på att gratulera till att det kom så många besökare. Jag hörde att man till slut närmat sig 800 och det är otroligt många fler än någon enda hade kunnat förvänta sig.

Från en sådan här kongress borde man förstås skriva en maffig kongressrapport, men det får kanske ske stegvis och jag börjar i slutet, med fanekdoten om Dead Dog-partyt.

Belgobaren var faktiskt inte en särskilt lyckad dead dog-bar - den var för mörk och kyffig, med långa bord som gjorde det omöjligt att mingla. Fast saker och ting tog snabbt en annan vändning.

Nikko hade messat mig att hon skulle se tradjazzbandet vi båda känner på Bishop's Arms, men jag funderade inte vidare över den saken eftersom jag skulle på dead dog-partyt. Men så gick jag ut och rökte och hörde Anders Holmström, som stod utanför Belgobaren, nämna konserten på Bishop's Arms och plötsligt började det gradvis gå upp för mig att jag hade missat någonting här... Bishop's Arms ligger ju bara tvärs över gatan från Belgobaren! Alltså var Nikko och hennes väninnor och tittade på bandet bara ett stenkast från vårt dead dog-party.

Jag stack över till Bishop's Arms och bandet var i full gång och vi dansade till några låtar. Först dansade jag, Nikko och hennes väninna Marta tillsammans, men så bjöd Marta upp mig till en låt och Nikko stod utan kavaljer och ryckte därför förste bäste mansperson som kom gående förbi och började hämningslöst dansa med honom och vem är den på måfå uppbjudne manspersonen om inte...

Ja, just det.

Tobes!

Varför blir jag inte förvånad?! Om Nikko på en bar någonstans i världen på måfå bjuder upp förste, bäste mansperson som hon inte känner så måste det självklart vara Tobes. Vem skulle det annars vara?

Gapskrattande presenterade jag dem för varandra och en stund senare visade det sig att inte bara Tobes utan alla engelsmän från kongressen hade sitt dead dog-party på Bishop's Arms i stället för på Belgobaren, som de bara tittat in på en stund och sedan lämnat just för att den inte fungerade som mingelbar. Jag hämtade Johan Frick och Kaj Harju och vi körde dead dog party med Nikko och Marta och några tjejer till som de känner och bandet och efter bandets sista set slog vi oss ned bland engelsmännen och deltog i deras dead dog party ända tills kvarvarande fans på Belgobaren när den stängde kom till Bishop's Arms de också - cirka 35 stycken - precis när även de stängde, varför vi alla gick till The Laughing Duck som ligger vägg i vägg med Bishop's och har öppet till tre och *nu* vidtog det verkliga dead dog-partyt...!

Ni som var med vet.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Kaj Harju tog bilder på vårt dead dog-party och han har lagt upp i alla fall någon på sin Facebook redan. Jag har bett att få alla bilder han tog och kommer att lägga upp dem i mitt kongressgalleri på nätet. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 20 jun 2011, 19:48

Som alla vet dök Sam Lundwall upp för att hämta sitt pris och Kaj Harju knäppte en bild:

https://picasaweb.google.com/anders.bel ... 3925041714

Jag råkade vara närvarande vid det historiska ögonblick då två av fandoms i särklass främsta konstnärer och illustratörer träffades för första gången:

https://picasaweb.google.com/anders.bel ... 8935300930

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 20 jun 2011, 19:55

Fascinerande! Efter trettio respektive fyrtiofem år i fandom -- hade de två aldrig träffats tidigare? Och Alvarpristagare är de båda två.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 20 jun 2011, 21:11

Kongressen tar tydligen inte slut, för den fortsatte just nere på ICA. Eller nej, ok då, kanske inte, men vem kommer fram till mig när jag är nere för att handla om inte Radek från Polen.

Nu ska ni få se på kulturskillnad.

Han tackade för att EuroCon var en så *liten* och därför *gemytlig* kongress!

Och nej då, han var inte ironisk och han skämtade inte. Han menade allvar. Jag råkade nämna att eftersom kongressen var så stor, var det svårt att hålla reda på alla samtal och alla människor man träffat. Radek stirrade på mig och undrade om jag menade allvar, för hans uppfattning var den rakt motsatta - en liten, trevlig relaxacon.

För det visar sig att en normal kongress i Polen drar 3500 deltagare och då är det alltså bara en normal kongress. Det kan komma många fler också.

Men som sagt, Radek var mycket glad över denna gemytliga lilla relaxacon!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav schlemmi » tis 21 jun 2011, 08:16

Henke skrev:Tack för en mycket trevlig kongress:)

Ja, tack för en fantastisk kongress! Tack kommittén för en strålande organisation och framför allt JÄTTETACK till alla gophers som jobbade så hårt, hoppade in där de behövdes och såg till att allt flöt. Hoppas ni alla hade lika kul som jag och ser fram emot nästa kongress!

*mwah!*

/helena
gophermom
You win again, gravity!
schlemmi
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 23 jun 2011, 14:52

Ett i min rad av EuroCon-fragment, citerade ur den maffiga
kongressrapport jag har i huvudet men aldrig kommer att skriva.

När jag har registrerat mig och går in i lokalerna tar det inte mer än
fem sekunder förrän en liten gophertjej med misstänkt nazilika
ryckningar i högerarmen dyker på mig och kräver att jag ska bära min
badge.

Jag stirrar på henne genom mina Wayfarers och ger henne det självklara svaret:

"Jag är Bellis. Det här är min badge."

Och så pekar jag på sheriffstjärnan.

Den lilla gophertjejen blir så upprörd att hon rusar ut i receptionen
och hämtar Gunnar Nilsson, som skrattande upplyser henne om att:

"Det där är Bellis. Det där är hans badge."

Ett samförståndets glimrande ögonblick.

Kör hårt,