Tricon- Eurocon 2010

Tricon- Eurocon 2010

Inläggav Carolina » ons 01 jul 2009, 14:07

Hej!
Jag tittade just på nästa års Eurocons hemsida http://tricon.info/.
Den ser ambtiös ut, men än finns det inte så mycket information. Hedersgästerna är Juraj Červenák, Andrzej Sapkowski, Pavel Weigel och Miroslav Žamboch. De är inte några som jag känner till, men de är säkert välkända polska och slovakiska författare.
Det verkar som om det blir ett stort jippo.

Carolina
Carolina
Fan

Re: Tricon- Eurocon 2010

Inläggav Martin Andersson » tor 02 jul 2009, 07:32

Sapkowski finns översatt till engelska; han vann nyligen David Gemmell Legend Award.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav BEM_Tomas » tor 10 jun 2010, 08:24

Jag är osäker på hur många som tänker åka till Tricon. I alla fall åker jag, Sten och Dessy. Alex Cholewa [alex.cholewa@gmail.com] har häromdagen meddelat:

Kidding, but only just. Please bring some smart clothes with you for Saturday (jackets maybe?) as you are all taking part in the award ceremony. I'm not talkign Hugo Awards ceremony smart, but just smarter than jeans and T-shirt, please.

och

We came up with an idea for the programme item called "Fandom is a way of life" where people from different countries compare their respective fandoms: how they work, how big and differentiated are they and so on. I already asked Petra from Croatia to take part in it, but I'm also asking you lot to participate in it. How about it?

Vilka ställer upp? Jag har redan lovat att presentera svensk fandom och Eurocon 2011 i en programpunkt.

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav Sten » sön 11 jul 2010, 12:32

Cieszyn ligger lite bökigt till, men man kan ju alltid kombinera kongressen med en minisemester. Vi flyger till Prag, bor där ett par nätter, åker tåg till den tjeckiska delen av Cieszyn på torsdagen och flyger hem från Ostrava på söndagen. (Ostrava ligger 40 minuter med tåg från Cieszyn). Det billigaste verkar vara att boka en sådan där open jaw-biljett från Czech Airlines webbplats.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav BEM_Tomas » tis 14 sep 2010, 13:07

Har som vanligt skrivit en liten rapport från kongressen som framför allt imponerade med sitt arrangemang, ca 1500 personer, 18 paralleller, tre språk. Cieszyn var en trevlig liten stad dessutom. Se min blog.
Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 14 sep 2010, 15:10

BEM_Tomas skrev:ca 1500 personer, 18 paralleller

Ungefär lika många deltagare som men fler programspår än Aussiecon 4. Knappast något vi kan kopiera till Stockholmskongressen. Det måste väl vara den största eller näst största Euroconen någonsin? Hur fick de dit så många? Gratis inträde?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tis 14 sep 2010, 15:32

Nej, men billigare än det kommer att bli i Stockholm. Två länders nationella kongresser plus en spelkongress sammanslaget, vilket hjälpte.

De hade gjort massiv reklam och har en stor och aktiv fandom i Polen. Normala kongresser har ofta över tusen deltagare, tydligen.

Av de 1500 var mitt intryck att 1200 var från Polen, 200 från Tjeckien och 100 från resten av världen.

Finncon 2003 måste väl rimligtvis ha haft fler än 1500? Eurocon 2005 var större, men de fuskade.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tis 14 sep 2010, 16:02

Jag tycker nog att alla kongresser som smäller dit EUROCON-etiketten på en befintlig kongress fuskar, sålunda även Finncon. Fast så tidigt som 2003 tror jag iofs inte att de hade hunnit bli så vansinnigt stora än, så 1500-2000 låter som en rimlig gissning för den kongressen.

Ja, det är bara att konstatera att olika fandomar har olika förutsättningar. Det hade varit kul om vi hade haft resurserna att arrangera en stor gratiskongress liksom finnarna, men då hade vi varit tvungna att ha flera personer som ägnade sig åt att söka bidrag och vi skulle ha varit tvungna att börja söka för ett par år sedan...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Kongresser