Odyssey, påskkongressen 2010

Inläggav jophan » mån 29 mar 2010, 08:27

tompe skrev:Någon som minns var det fanns uttagsautomater nära Radisson? Fanns det i hotellet eller fick man gå in till det lilla samhället där den indiska restaurangen låg? Eller fanns de någon annanstans?

Jag tror att det fanns i hotellet, men det fanns definitivt på Marriott-hotellet längre ned längs gatan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 29 mar 2010, 09:17

tompe skrev:Någon som minns var det fanns uttagsautomater nära Radisson? Fanns det i hotellet eller fick man gå in till det lilla samhället där den indiska restaurangen låg? Eller fanns de någon annanstans?

Jag försöker bestämma mig om jag ska anstränga mig att komma förbi Forex eller inte eller om jag ska satsa på uttag på Heathrow...

Det finns en i foajén på ett hotell som ligger ett stenkast från kongresshotellet 2008. Jag minns förstås inte namnet på hotellet, men de vet i självklart i receptionen på kongresshotellet.

Det var fascinerande när jag gick dit för att ta ut pengar.

På vägen dit var det hagelstorm. Isande kalla vindar, ren vinter.

När jag kom ut efter att ha hämtat pengar, vilket tog ungefär tre minuter, sken solen och det var högsommarkänsla, med kvittrande fåglar och rubbet.

Det ligger mycket i engelsmännens gamla talesätt:

"If you don't like our weather, just wait five minutes."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 29 mar 2010, 11:45

Sheriffen skrev:Det finns en i foajén på ett hotell som ligger ett stenkast från kongresshotellet 2008. Jag minns förstås inte namnet på hotellet

Det är Marriott-hotellet.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » mån 29 mar 2010, 13:36

Det finns bankomat i kongresshotellet, men sist tog pengarna slut där under helgen så man fick gå till grannhotellet. Förmodligen finns det i alla stora hotell i grannskapet.
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 29 mar 2010, 14:26

J-h:n skrev:Det finns bankomat i kongresshotellet, men sist tog pengarna slut där under helgen så man fick gå till grannhotellet. Förmodligen finns det i alla stora hotell i grannskapet.

Fanns det i kongresshotellet?

Ok.

Men minns att man måste hitta en bankomat som tar internationella kreditkort. Många engelska accepterar bara de inhemska. Den på Marriott, som Johan nämner, var den som rekommenderades mig om man har ett Visa som inte är utfärdat i Storbritannien.

Inne i själva London kan man ju bli tokig om man inte vet var de rätta bankomaterna finns, men det vet man ju.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » mån 29 mar 2010, 15:33

Jag kunde i alla fall ta ut pengar på mitt svenska Visa-kort i kongresshotellets automat så länge det fanns pengar i den. Det kan förstås ha ändrats sedan 2008.
Letterhack

Inläggav schlemmi » tis 30 mar 2010, 15:22

Kan man ta ut pengar på ICA-kortet i Portree på Isle of Skye så borde det väl funka på ett stort hotell i Heathrow!

Nu har jag tydligen resfeber, jag ser ordet "flyg-" i stället för andra bokstäver överallt. Möjligen också rampfeber, det är möjligt att jag och en till ställer upp i kabarén...
You win again, gravity!
schlemmi
WAHF

Inläggav jophan » lör 10 apr 2010, 20:41

Spridda intryck i efterhand, eftersom det ändå inte blir någon kongressrapport av den här kongressen; jag var förkyld hela kongressen och gick och lade mig tidigt om kvällarna, så det blev ovanligt lite annat än att gå på programpunkter för min del.

Programmet såg ur min synvinkel ganska magert ut när jag tittade på det före avresan. Den här kongresskommittén (Orbital 2008; Odyssey 2010; Olympus 2012) har en omdiskuterad syn på kongresser som inte en tillställning som de har några egna tankar om vad den ska innehålla, utan som ett stort tält för allt. Programmet påstås således ha tillkommit genom att de bad om förslag från fandom och inkorporerade allt som de kunde hitta folk som var villiga att dra i till, helt oavsett anknytning till sf/fantasy.

Således var det mycket BDSM-workshops och det var morrisdans, jonglering, föreläsningar om allergier, paneler om Facebook, brädspel med mera, i tillägg till alla programpunkter om sf-tv, lajv, fandom och litteratur. Trots att det oftast pågick mellan fem och sju programpukter samtidigt från 9.00 till 22.00 gick det inte att snickra ihop ett pesonligt schema som täckte mer än halva dagen om man gjorde det utifrån perspektivet att man är intresserad av litteratur och fandom.

I efterhand kunde jag emellertid konstatera att detta snickrade schema räckte precis lagom: det var bra paneler om årets prisnominerade böcker, om boksamlande, om utopier; det var bra hedersgästintervjuer och programpukter om att läsa och recensera; och tiden däremellan tillbringades i dealers' room och i baren. Men det känns lite konstigt att programpunkter så sällan krockade med varandra med så många parallella programspår och 1300 deltagare. Men nå, den här "big tent"-principen lockar väldigt många -- det blir stora kongresser med god ekonomi, stor möjlighet att lära känna nya människor samt ett välkommet tillskott av folk som är under 40. Och alla fick sin del av kakan. Kanske ändå Eastercons framtid. Och för dem med smalare intresse av främst litteratur så finns kongresser som Newcon och Novacon.

Hotellet var liksom i förrfjol fullbokat och många bodde på "overflow"-hotell i närheten. Heathrow har gott om hotell. 1300 närvarade sammanlagt, dvs kongressen var lika stor som för två år sedan trots att Neil Gaiman inte var där. Iain Banks drog förvisso folk, men lika stor som Gaiman är han inte. Jag har sett olika åsikter på denna punkt men åtminstone jag och Linnéa upplevde hotellpersonalen som trevligare denna gång och mer med på noterna. Det har varit ett par kongresser på hotellet sedan 2008 så de vet väl mer vad de har att vänta sig nu.

Svenskarna utgjorde största icke-anglosaxiska kontingenten med 23 anmälda; tvåa var norrmännen med 17. Förmodligen märktes vi, jag såg just Martyn Taylor kommentera en tillställning han var på i dag med orden: "The difference between that and Odyssey last weekend? Here they sing folk not filk. Oh, and no American or Swedish accents." För amerikaner var där ovanligt många. Inte bara TAFF-vinnare (två och en halv) utan ett knippe författare och branschproffs med anledning av att det var World Horror Con i Storbritannien helgen före.

Skandinaviskt roomparty blev det trots att ingen av oss hade hört något i förväg -- Herman hade på eget bevåg bokat en stor sal för festen samt betalat corkage på 4000 kr, och drog i arrangemanget på egen hand. Uppskattat av besökarna som vanligt, även om dessa var färre än de brukar, vilket nog delvis beror på att det inte gjordes så mycket reklam för det mer än en notis i ett av nyhetsbreven. Jag hoppas att det gick runt ekonomiskt för Herman.

Maten var ett aber. Det är ont om matställen runt omkring, och mellan 15 och 18 och 20 och 22 fanns det nästan inget att äta på kongressen, utom snobbarens (iofs mycket goda) hamburgare för 130 kr, och den billiga mat som tillhandahölls mellan 12 och 15 och 22 och framåt var ganska oaptitlig. Vi överlevde genom ett par besök på matställen runtomkring, de där hamburgarna, samt på hotellrestaurangen som inte var alltför dyr och ganska sjysst när den väl var öppen.

Ölfronten var inte heller inspirerande. En real ale och en cider på fat (som tog slut halvvägs igenom) utöver halvdussinet standardöl - Carling, Grolsch, Guinness och något mer. Men men. Jag dricker så mycket god öl i Sverige på senare år att det spelar mindre roll vilket utbudet är på påskkongresserna.

Några bra programpunkter jag gick på:
* "Book Collections - How Do You Store/Index Your Library?" med Nicholas Jackson, Edward
James and Susan Stepney.
* "Utopia - How the Concept Has Developed in Philosophy and SF" med Iain M. Banks, Elizabeth
Counihan, Edward James, Martin McGrath och Nik Whitehead.
* "Patent Your Flying Saucer!" med Carolina Gómez Lagerlöf. Började trevande men blev riktigt underhållande.
* "European SF - Which European Writers Should We Be Reading?" med Stephane Marsan, Ecki Marwitz, Kirill Pleshkov och Juhani Vuorio.
* "Not The Clarke Awards. The usual forthright take on this year's shortlist for the Arthur C. Clarke Award" med Claire Brialey, Tony Cullen, Ruth O'Reilly och Graham Sleight.
* "Announcement of the 2010 Hugo Award Nominations" -- faktiskt ganska kul att vara först att få höra vilka verk som kommit med på röstsedeln.

Böcker vi fick med oss hem:
Maureen Waller: "1700. Scenes from London life"
Michael Moorcock: "London bone"
Philip K. Dick: "Puttering about in a small land"
Ian Watson & Ian Whates: "The Mammoth Book of Alternate Histories"
Richard K. Morgan: "The steel remains"
Lord Dunsany: "Tales of wonder"
Wayne G. Hammond & Christina Scull: "The Lord of the Rings - A reader's companion"
Avram Davidson: "Adventures of Doctor Eszterhazy"
Farah Mendlesohn: "The inter-galactic playground : a critical study of children's and teens' science fiction"
Cory Doctorow: "Makers"
Adam Roberts: "Yellow blue tibia"
Gwyneth Jones: "Spirit: The Princess of Bois Dormant"
J. Robert King: "Angel of death"
Lauren Beukes: "Moxyland"
Senast redigerad av jophan sön 11 apr 2010, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » lör 10 apr 2010, 23:58

Jag vat lite besviken på programmet på fredag och lördag men söndagen och måndagen var mycket bättre och räddade lite kongressen för mig. Lyckades och äta 3 gånger på Indiska restaurangen och 1 gång på Pheasant så också lyckat i matväg då jag gillar indiska mat.

Jag dricker också numera så mycket god öl i Sverige så utbudet är inte så viktigt. Men det kunde ju varit kul att ha en annan öl än London Pride att variera sig med.

Bristen på snabbmat vid vissa tidpunkter var störande.

Jag tror också jag lyckades med min föresats att gå på mindre program och ta det lugnt och ricka öl och prata mer med folk så på det hela taget en trevlig påskkongress.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » sön 11 apr 2010, 17:51

jophan skrev:Spridda intryck i efterhand, eftersom det ändå inte blir någon kongressrapport av den här kongressen

Räknas inte det där som kongressrapport, då? Vad har du för krav på en sådan och vad är egentligen grejen med dem? Det har alltså varit kul att läsa de kongressrapporter jag sett hittills, så uppfatta detta inte som kritik mot själva företeelsen. Jag fattar bara inte vari skillnaden består, förutom att ditt inlägg kanske är lite kortare. Det kan ju vara bra att veta, så att jag inte framstår som konstig om jag själv skulle få för mig att skriva en kongressrapport någon gång i framtiden. Eller, ja, konstig lär jag kanske framstå som hur jag än gör, men jag vill inte vara helt okunnig iaf.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » sön 11 apr 2010, 20:03

En kongressrapport tycker jag ska vara längre och mer strukturerad.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 15 apr 2010, 12:49

Jag kan ju ta en kongressrapport som jag har skrivit som exempel på detta: http://www.enhorningen.net/Rapporter/Fa ... 2005.shtml
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Odyssey, påskkongressen 2010

Inläggav BEM_Tomas » ons 30 jun 2010, 11:58

Äntligen har jag fått ihop en liten kongressrapport från Odyssey, finns på min blog, se http://bugeyedmonsters.wordpress.com/20 ... ssey-2010/

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Re: Odyssey, påskkongressen 2010

Inläggav Carolina » tor 01 jul 2010, 15:10

Wow, det var väl ingen liten kongressrapport.
Carolina
Carolina
Fan

Föregående

Återgå till Kongresser