Vad är viktigast för en bra kongress?

Välj tre upp till tre alternativ

Omröstningen slutade tis 06 jul 2010, 12:12

Försäljning av böcker
3
7%
Visning av film/tv-serier
0
Inga röster
Lokalen
10
22%
Stort utbud i baren
2
4%
Många deltagare
2
4%
Hedersgästerna
8
18%
Brett program
11
24%
Programpunkter som inte bara är paneler/intervjuer/föreläsningar
4
9%
Smalt, fokuserat program
5
11%
Konstutställning
0
Inga röster

Antal röster : 45

Vad är viktigast för en bra kongress?

Inläggav jophan » tis 22 jun 2010, 12:12

Egentligen är ju allt viktigt. Men en bra lokal som man trivs i och ett par riktigt inspirerande hedersgäster gör att man kan förlåta mycket annat. Brett program som gör att det nästan alltid finns något för alla är trevligt, men ett smalt "spets"-program är på sitt sätt ännu mer engagerande. Svårt att välja.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Vad är viktigast för en bra kongress?

Inläggav nicklas » tis 22 jun 2010, 12:38

Jag valde lokal, bra bar och fokuserat program men ja, det var svårt att välja. Jag gillar att umgås och att prata och med ett smalare program blir det mer som en röd tråd genom allt.

Hedersgäster är också viktigt givetvis men det finns även där lite för många variabler för att kunna summeras. De är bra på olika sätt vilket snarare ger kraft åt programutformningen. Väldigt mycket hänger ju ihop.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 22 jun 2010, 12:43

Ja, omröstningsformatet på forumet gör naturligtvis inte rättvisa åt komplexiteten i frågan. Men den kan vara bra som en fingervisning.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tis 22 jun 2010, 13:37

Jag svarade "lokalen" (vilket är det enkla alternativet att välja av de listade, eftersom lokalen är central för möjligheterna till ett smidigt umgänge och den där stämningen som liksom sprider sig (åtminstone på så små kongresser vi har i Sverige) när folk har trevligt) och "smalt, fokuserat program", vilket väl egentligen skall läsas som "program med fokus på litteratur", det vill säga vad jag är intresserad av. Bra hedersgäster kan tillföra väldigt mycket till en kongress, men den står inte och faller med dem. Många personer är trevligt -- upp till en viss gräns. Jag tycker inte nödvändigtvis att större är bättre (även om större också har sina poänger), utan gillar de mindre, mer intima sammanhangen där det är lätt att prata med de människor man vill prata med.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 22 jun 2010, 13:48

Egentligen tycker jag att det absolut viktigaste för en kongress inte ens finns med som alternativ: medlemmarna. Det behöver inte vara *många* medlemmar, men om medlemmarna är trevliga så kommer kongressen att bli trevlig, även om det finns brister hos lokalen, programmet, gästerna och så vidare.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » tis 22 jun 2010, 14:13

Det beror ju också på vilken kongress. Är det Åcon eller en världskongress vi pratar om?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tis 22 jun 2010, 14:21

Förmodligen pratar vi om en Swecon eller en Eurocon, skulle jag gissa.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » tis 22 jun 2010, 14:50

Det var inte lätt att svara. Jag tycker att ett bra program är viktigt, men jag har haft synnerligen trevligt på kongresser utan ett bra och brett program. Visst är hedersgästerna viktiga, men jag åker ju på kongress oavsett vem som är hedergäst.
Det som gjorde att jag började gå på kongresser var just intresset för science fiction och böcker, så programmet är oerhört viktigt. Men kanske ännu viktigare är att man träffar andra människor som har samma intressen. Det där att man kan nämna en bok man läst och att det nästan alltid finns någon som har en åsikt eller har läst den, är ju väldigt trevligt.
Sedan blir det ju roligare och roligare att gå på kongress med åren, ju mer man lär känna folk. Har man varit på t ex en norsk kongress, så åker man gärna tillbaka för att träffa fansen där. På större kongresser som påskkongresser och världskongresser tar det lite längre tid att känna sig hemma på, men de första gångerna är man ju imponerad av det stora utbudet i programmet, så det räcker mer än väl. Sedan börjar man känna igen folk och då blir det släktträff där också.

Det viktiga är att man vet ungefär vad man ska förvänta sig. Står det att det ska vara en relaxacon så ställer man in sig på det, men förväntar man sig ett bra program och det inte är det så blir man besviken, som t ex påskkongressen 2000, då programmet var synnerligen svagt.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sten » tis 22 jun 2010, 15:19

Det är ju mycket lättare att svara på vad jag inte tycker är viktigt. Personligen är jag inte intresserad av konstutställningar och tv- eller filmvisning, och närvaron eller frånvaron av dessa påverkar inte min kongressupplevelse.

Ingen av de enskilda punkterna är absolut nödvändig - jag skulle åka på en Swecon, och förmodligen uppskatta den, oavsett vilket av alternativen som var en katastrof. Det som skulle få mig att överväga att stanna hemma är nog, förutom ett allt för högt pris (vilket inte ens finns med, och jag vet inte vad som skulle vara för högt), är en smal och fokuserad kongress som är fokuserad på något jag är ointresserad av, till exempel Star Trek eller Harry Potter eller något.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tis 22 jun 2010, 15:50

Jag håller med om att jag skulle åka på vilken svensk kongress som helst som inte verkade vara ensidigt inriktad på My Little Pony och som ingen av mina vänner tänker åka på, men det är ju inte samma sak som vad som är viktigast för en riktigt lyckad kongress.

När det gäller medlemsavgiften är den rent teoretiskt viktig, men eftersom alla kongresser kostar 200-400 kr så är det i praktiken inget att diskutera i nuläget.

Om bara forumprogrammet hade tillåtit fler alternativ hade det varit intressant att se hur viktigt folk tycker att det är med billigt boende i närheten, exempelvis (även om det i strikt mening inte påverkar hur bra kongressen blir).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tis 22 jun 2010, 16:18

Hellre då "möjlig att ta sig till utan körkort och utan att det blir ett heldagsprojekt".
Aplaconen är i ödemarkiskaste laget för mig. Fast "goda kommunikationer" är kanske en underavdelning av "lokalen".

När jag tänker tillbaka på vilka av de senaste tretton års kongresser jag minns i efterhand är det definitivt "hedersgäster" och "programpunkter som inte bara är paneler/intervjuer/föreläsningar" jag kommer att tänka på. Däremot kan jag inte tala om vilka som hade den bästa baren eller det bredaste programmet.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav J-h:n » tis 22 jun 2010, 17:47

Jag lyckades bara välja två alternativ: lokalen och hedersgästerna. Brett respektive fokuserat program finner jag omöjligt att välja mellan; allt beror på hur det görs. Allt övrigt tycker jag är mindre viktigt.

Och så håller jag med Hans om att deltagarna är det viktigaste av allt.

J-h:n
Letterhack

Re: Aplakonen

Inläggav jophan » ons 23 jun 2010, 16:25

Sten skrev:Hellre då "möjlig att ta sig till utan körkort och utan att det blir ett heldagsprojekt".
Aplaconen är i ödemarkiskaste laget för mig. Fast "goda kommunikationer" är kanske en underavdelning av "lokalen".

Heldagsprojekt och heldagsprojekt. Mindre än fem timmar från Stockholm C är väl inte så farligt? Ett eller två tågbyten, och så byte till buss i Värnamo.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Aplakonen

Inläggav kjn » tor 24 jun 2010, 18:19

jophan skrev:
Sten skrev:Hellre då "möjlig att ta sig till utan körkort och utan att det blir ett heldagsprojekt".

Heldagsprojekt och heldagsprojekt. Mindre än fem timmar från Stockholm C är väl inte så farligt? Ett eller två tågbyten, och så byte till buss i Värnamo.

Det går att komma ner till ett enda tågbyte i Nässjö och slippa bussen, men då får man inte så många förbindelser att välja mellan. Visst, det blir fler byten och färre möjligheter med allmänna kommunikationer, men det tar inte så mycket längre tid än att ta sig till kongress i Köpenhamn eller Göteborg från Stockholm. Tar man hänsyn till kommunikationerna på kongressorten så vete tusan om det inte tar kortare tid.

Tar man förbindelse som Carolina, LOS och Mårten använde förra året så åkte de 12.21 från Centralen, anlände 16.48 i Bredaryd, och hade fem minuter att gå till kongresslokalen.
kjn
LoC-skribent

Inläggav Merry » tor 24 jun 2010, 23:41

Jag fann det svårt att svara. Jag tycker att programmet är den i särklass viktigaste komponenten i en sf-kongress, men det handlar inte om huruvida det är brett eller smalt, utan om det är genomtänkt, roligt, väl förberett, har bra panelister och, framförallt, leder till nya insikter och bra diskussioner.

På andra plats kommer nog lokalen - en väl genomtänkt lokal gör alla delar av ett konvent bättre, helt enkelt.

Sedan kan man ju slå ett slag för bra organisation och information. Alla riktigt frustrande konventsupplevelser för mig har haft med dålig organisation att göra. Det hjälper inte om man har bra programpunkter om ingen hittar till dem eller om folk fått fel information om vad de innehåller. Alla lokaler blir dåliga om de utnyttjas fel.

Det är klart, som Hans säger, att deltagarna egentligen är viktigast. Det är å andra sidan inte något som en kongresskommitté kan påverka direkt (mer än att muta särskilt trevliga fans/författare, förmodar jag ;). En väl organiserad kongress höjer dessutom stämningen på deltagarna, och gör det möjligt för dem att umgås eller hamna i rätt paneler. En av de roliga upplevelserna på Odyssey var att leka spontant organiserad Werewolf med ett gäng okända fans mitt i natten (till fyra, ojmr). Utan ett bra rum med fåtöljer/soffor tillgängligt och information i programmet om att det var reserverat för spel hade det förmodligen inte hänt.

(Nu kan jag möjligen argumentera att orsaken till att jag kom med på en annan av de riktigt roliga upplevelserna på Odyssey, whiskyprovningen med Banks, helt berodde på dålig konventsorganisation - hade informationen varit bättre och konventslokalerna mindre labyrintina, så hade fler människor hittat till kön innan mig. =)
Merry
Fan

Nästa

Återgå till Kongresser