Illustrious, påskkongressen 2011

Illustrious, påskkongressen 2011

Inläggav jophan » tor 02 dec 2010, 12:11

Illustrious, the 62nd Eastercon
22nd - 25th April 2011
The Hilton Metropole, NEC
Birmingham
http://www.illustrious.org.uk/

Hedersgäster:
David Weber, Peter F. Hamilton, David A. Hardy, Roz Kaveney, Vince Docherty

Tema: Military SF
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Illustrious, påskkongressen 2011

Inläggav jophan » tor 02 dec 2010, 12:22

Deras tema, militär-sf, har inte tagits emot med öppna armar av fandom. Det har till och med gått så långt att kongresskommittén tvingas diskutera saken in framstegsrapport #1: "I know that some people have concerns about the programme for Illustrious. We take these issues very seriously, and are doing our best to ensure that the convention programme we produce will be a balanced one, taking into account the many different facets of not only our military SF theme but also of our historical theme and our general programme. This is not going to be a gung-ho programme glorifying the use of force, but rather a reflective investigation of the genre and its influence."

När man sedan nyligen tillkännagav att kongressen kommer att samla in pengar till en organisation som stöttar "de hjältar som skadats i Afghanistan och Irak" så började en del brittiska fans mumla om att skippa kongressen helt.

Det här tycker jag sätter fingret på en besvärlig sak i fandom: Hur kitslig ska man vara? Man måste ju kunna säga ifrån om man tycker att en kongresskommitté gör bort sig och låta bli att åka på sådant som känns osmakligt, men å andra sidan kan man inte vara för kräsen -- det är svårt att arrangera något som alla gillar och om alla väljer bort allt som inte passar till 100 % så blir det inga kongresser.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 02 dec 2010, 13:07

jophan skrev:När man sedan nyligen tillkännagav att kongressen kommer att samla in pengar till en organisation som stöttar "de hjältar som skadats i Afghanistan och Irak" så började en del brittiska fans mumla om att skippa kongressen helt.

Det här tycker jag sätter fingret på en besvärlig sak i fandom: Hur kitslig ska man vara? Man måste ju kunna säga ifrån om man tycker att en kongresskommitté gör bort sig och låta bli att åka på sådant som känns osmakligt, men å andra sidan kan man inte vara för kräsen -- det är svårt att arrangera något som alla gillar och om alla väljer bort allt som inte passar till 100 % så blir det inga kongresser.

Jag håller med de brittiska fansen som mumlar om att skippa kongressen helt. Det tänker jag också göra och det är synd, för jag hade faktiskt tänkt åka nästa år.

Fast det får finnas gränser. Alltså, själv kan jag inte se det som "för kräsen" att inte vilja bidra ekonomiskt till krigföring. Dessutom krigföring som orsakat en svindlande mängd civila dödsoffer. Såvitt jag vet räknas de i hundratusentals.

Ok, jag vet att insamlingen gäller skadade, brittiska veteraner och inte pengar direkt till krigsinsatsen. Det är inte riktigt samma sak. Men man rättfärdigar ändå insatsen rakt av om man bidrar med pengar till veteranerna, som jag för övrigt tycker att det är brittiska statens skyldighet att omhänderta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 02 dec 2010, 13:59

Sheriffen skrev:Fast det får finnas gränser. Alltså, själv kan jag inte se det som "för kräsen" att inte vilja bidra ekonomiskt till krigföring. Dessutom krigföring som orsakat en svindlande mängd civila dödsoffer. Såvitt jag vet räknas de i hundratusentals.

Ok, jag vet att insamlingen gäller skadade, brittiska veteraner och inte pengar direkt till krigsinsatsen. Det är inte riktigt samma sak. Men man rättfärdigar ändå insatsen rakt av om man bidrar med pengar till veteranerna, som jag för övrigt tycker att det är brittiska statens skyldighet att omhänderta.

Håller helt med, men jag ska förtydliga att det kommer att vara en (förvisso officiell) insamling på kongressen, det är inte så att någon del av kongressavgiften går till ändamålet.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 02 dec 2010, 14:14

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Fast det får finnas gränser. Alltså, själv kan jag inte se det som "för kräsen" att inte vilja bidra ekonomiskt till krigföring. Dessutom krigföring som orsakat en svindlande mängd civila dödsoffer. Såvitt jag vet räknas de i hundratusentals.

Håller helt med, men jag ska förtydliga att det kommer att vara en (förvisso officiell) insamling på kongressen, det är inte så att någon del av kongressavgiften går till ändamålet.

Aha. Ok. Jag fick för mig att det var just en del av kongressens intäkter som skulle gå till det här ändamålet. Men är det en frivillig insamling så hamnar saken förstås i ett annat ljus.

Så länge jag inte mot min vilja bidrar med min egen medlemsavgift så tycker jag att det är ok, även om jag vänder mig emot syftet med insamlingen och inte tänker bidra personligen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 03 dec 2010, 13:26

jophan skrev:När man sedan nyligen tillkännagav att kongressen kommer att samla in pengar till en organisation som stöttar "de hjältar som skadats i Afghanistan och Irak" så började en del brittiska fans mumla om att skippa kongressen helt.

Så korkat. Det kanske finns någon hjälte bland dem som varit i Afghanistan eller Irak, men att bara ha varit där är en indikation mot, inte för.

Nu hade jag inga planer på att åka på den här kongressen i vilket fall, men det där gör mig inte direkt mer sugen.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Illustrious, påskkongress 2011

Inläggav Carolina » tor 30 dec 2010, 09:55

Hej!
Jag beställde just flygbiljetter till Illustrious, nästa års påskkongress i Birmingham http://www.illustrious.org.uk/. Flygbiljetten kostade 1593 kr och även om man får byta i Amsterdam, så är flygtiden 4,5 h. Jag kan tänka mig att min resa till Birmingham inte är dyrare eller tar längre tid än vad resan skulle kosta en brittisk fan som reser inrikes. Det är rätt fantastiskt.
Hur många tänker åka till påskkongressen 2011?

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » mån 10 jan 2011, 01:58

Jag försöker boka rum. Men den klagar på att jag ska välja en rate type och "FS EASTERCON ROOM AND BREAKFAST" går inte att välja. Så har andra lyckats? För blockningen kan väl inte vara slut redan? Jag verkar kunna välja "TWIN HILTON DELUXE" för 120 pund (oklar om det är per personm eller inte...).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » mån 10 jan 2011, 02:43

Hittade Livejournal-diskussioner och priset 50 pund var visst utan VAT och de hade bara förhandlat om priset på deluxe-rum. Bokade i alla fall ett rum. Man kan ju avboka om man skulle hitta något bättre.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » sön 20 feb 2011, 19:30

Nu har jag också bokat flyg till Birmingham. Det blev mycket billigare och det fanns fler direktfly från Köpenhamn så det blev via Köpenhamn denna gång också. Fick betala 1850 för biljetten och åker dit 17.30 och hem 10.35. Såg att billigaste priset gått upp med 200 sedan förra helgen så kanske dags att boka om man vill ha billiga biljetter. Och 8 veckor innan och mitt i veckan som rekommenderades som bästa tiden att boka är väl nästa vecka om jag inte räknat fel.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » fre 25 feb 2011, 10:26

Nu är vi också bokade! KLM via Amsterdam. Vi anländer till Birmingham 16.40 på torsdagen och flyger hem igen 13.40 på tisdagen. Vi betalade några hundralappar extra för att få flyga mitt på dagen, vilket är vad som passar oss bäst.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 25 feb 2011, 11:01

jophan skrev:Nu är vi också bokade! KLM via Amsterdam. Vi anländer till Birmingham 16.40 på torsdagen och flyger hem igen 13.40 på tisdagen. Vi betalade några hundralappar extra för att få flyga mitt på dagen, vilket är vad som passar oss bäst.

Nu vet jag inte hur ni tänker ta er in till stan, men jag föreslår verkligen flygplatståget eller taxi.

Flygbussarna på Birminghams flygplats är fullkomligt bisarra. Det är egentligen inte flygbussar, utan lokala busslinjer från hela Midlands som har sträckningar som löper förbi flygplatsen. De flesta av dem går inte ens till Birmingham, utan till andra delar av Midlands. För att komma rätt måste man dels ta reda på exakt vilket nummer på buss man ska ta, dels ta reda på vid vilken hållplats just den bussen stannar, dels med lite otur vänta rätt länge, för de kommer typ en gång i halvtimmen eller om det var ännu mer sällan (tror det, för vissa linjer, typ en gång i timmen).

Fascinerande nog ser de olika lokala bussarna från olika städer i Midlands helt olika ut, vilket känns som en mycket typiskt engelsk brist på standardisering.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag vet att kongressen är på ett hotell vid flygplatsen, men jag förmodar att ni inte tänker försitta chansen att besöka Birmingham. En mycket vacker stad, full av kontraster i form av mycket gammal, välbevarad bebyggelse blandad med ultramodern. Tar man flygplatståget, som egentligen inte är ett flygplatståg utan den vanliga pendeln som stannar vid flygplatsen, hamnar man mitt i centrala Birmingham. Gå ut från stationen och gå till höger, till gatans ände. Njut av den vidunderliga åsyn som möter er där. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 25 feb 2011, 11:17

Till hotellet från flygplatsen lär vi ta en taxi, om det inte finns några bra direktbussar. Åka in till Birmingham har vi inte pratat om än, men vi har varit där tidigare, i samband med en Novacon (såklart) för några år sedan. Helt okej ställe.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » lör 26 feb 2011, 13:47

Nu har Dessy och jag anmält oss och bokat ett flyg, vi också. Lufthansa, via Düsseldorf på fredag förmiddag och via Frankfurt på tisdag kväll.

Så åtminstone vi, Johan, Linnéa, Carolina och Tommy ska dit. Jag har för mig att även Lars-Olov hade tänkt åka.

Fler?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav tompe » lör 26 feb 2011, 17:08

Jag hoppas Michael Pargman ska dit också då jag tänkte dela rum med honom :-) Jesper Stage ska väl dit också om jag fattade rätt. Och Urban lär väl vara där också.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Kongresser