Norcon 26, 10-12 februari 2012

Re: Norcon 26, 10-12 februari 2012

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 11:33

Lite mer info då jag frågade om det stämde att programpunkten skulle vara 30 minuter:
Programpunktet vi ønsker oss er 30 minutter. Det trenger ikke å ha så veldig svensk tilknytning, men siden finnene selv kontaktet oss og spurte om de kunne lage et programpunkt, tenkte vi det ville være morsomt å vise litt internasjonal bredde. Dansken har vi jo dekket med Klaus...

Velg selv hvilket språk programpunktet holdes på. Det hender vi har et programpunkt satt opp på norsk, og så ser vi at det er en i salen som ikke er så god på språket, og så bytter vi. Det hender også at en utlending på forhånd spør, og vi pleier å klare sånne improvisasjoner ganske bra.

Så tiden kanske styr upp och ger lite mer idéer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 11:38

jophan skrev:Läsprocessen är en tanke. VIlka skulle vara med och kan du ge en kort beskrivning?

Jag hade en diskussionspunkt om detta på senaste ConFuse som var baserat på ett lättsamt föredrag/diskussion jag höll på Filosofiska föreningens årsmöte. Baserat mycket på boken _Konsten att läsa_ av Olof Lagercrantz men också lite annat jag hittade. Saker som omläsning, olika sätt att läsa, vad är det vi gör då vi läser, osv.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 11:40

Förresten, varför inte ha en panel där vi pratar om hedersgästerna på nästa Swecon? Presenterar dem, berömmer dem och deras verk, kritiserar dem och deras verk, osv. Då blir det ju en svensk anknytning.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Carolina » tor 26 jan 2012, 11:55

Hej!
Jag behövde lite tid att fundera. Här är mina förslag:
Paneldiskussionen Jungfrusilen är alltid bra.
Vi skulle också kunna gå igenom China Mievilles böcker och recensera dem. Han är ju hedersgäst och alla har ju inte läst hans böcker.
Idéen om en diskussion om erfarenheter från Eurocon fungerar. Man kan koppla den till Swecon och hur man följer upp en sådan kongress. Sedan kan man ju också diskutera om det inte är dags för Norge att göra en Eurocon.
En översikt av vilka kongresser som man kan åka till i år.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav centerwall » tor 26 jan 2012, 13:25

centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » tor 26 jan 2012, 14:02

Jag tycker, i blandad ordning, att
  • en presentation av svensk fandom vore ypperlig
  • läsprocessen vore jätteintressant (men vilka fler ska sitta i den?)
  • Jungfrusilen alltid funkar
  • NoFF-auktion skulle vara mycket nyttigt och roligt om vi hittar bra saker att auktionera ut
  • en panel om hedersgästerna för Kontrast skulle kräva lite mer tid än 30 minuter; vi talar trots allt om sex personer
  • China Miéville kommer tröskas igenom som det är, så honom skippar vi
  • Eurocondiskussion vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Kanske för smalt för en allmänpublik; mer av ett SMOFcon-ämne?
  • Översikt över årets kongresser är för torrt, det är ingen panel, bara en uppräkning
  • att det är svårt att föra en initierad diskussion om svensk forskning baserat på en lista över deltagare på ICFA
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tor 26 jan 2012, 14:12

jophan skrev:initierad diskussion

Vilka krav du ställer...

Skämt å sido, om vi väljer att presentera svensk fandom kan jag säkert bidra med några ord om vad som händer på västkusten (jag är väl visserligen knappt aktiv alls just nu, men jag har haft fingrarna i så många syltburkar här att jag nog kan fejka ihop något som påminner om sanningen) och jag skulle troligtvis kunna bidra med något till Jungfrusilen.
centerwall
Letterhack

Inläggav kjn » tor 26 jan 2012, 15:36

Vilken tid är det tänkt att programpunkten ska hållas? Och har de någon speciellt riktning i åtanke? Lättsamt eller sercon eller fanniskt?

Ska det köras frågesport så hann vi väl bara med hälften av de frågor och titelnötter som jag och andra satte ihop till Eurocon, och vad jag kan komma ihåg var det inte så många norrmän i publiken. Jag tror nog att mina titelförvrängningar blir roligare än att babelfiska. Å andra sidan blir det ytterligare en frågesport.

En punkt om Eurocon-arbetet tror jag definitivt kan vara på sin plats. Visst, det är ganska smalt, men det går att göra bra (jag minns fortfarande Vincents och Gregs genomgång om Worldcon på Junicon) och det är aktuellt och har svensk anknytning. Och det är seriöst fanniskt.

Presentation av X-fandom tycker jag ofta blir ganska träliga (säger jag har stoppat in mer än en sådan i ett kongressprogram). Och de roliga bitarna går säkert att knyta till en Eurocon-presentation ("Huru Sverifandom reste sig från 35 år av fanfejder och ordnade den bästa Eurocon någonsin").

Både läsprocessen och jungfrusilen kan säkert bli bra punkter. Men med 30 minuters tid så hinner man inte så mycket. Ett kortare föredrag kan nog fungera bättre än en panel.
kjn
LoC-skribent

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 16:35

kjn skrev:Vilken tid är det tänkt att programpunkten ska hållas? Och har de någon speciellt riktning i åtanke? Lättsamt eller sercon eller fanniskt?

Lördag 16.00-16.30. Verkar gå parallellt med:

Rundebordsdebatt v/Carolina Gomez Lagerlöf:
Sherlock Holmes i dag: steampunk, canon eller ren action? Elementært, fans: Klassifiser Sherlock Holmes!

Auktion

Fremtidsbyen - Klaus Mogensen/Jørgen Foss

-----

Schemat är lite svårt att läsa men det ser ut som om det är 4 programpunkter på en gång...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 16:40

jophan skrev:Jag tycker, i blandad ordning, att
[list]
[*]en panel om hedersgästerna för Kontrast skulle kräva lite mer tid än 30 minuter; vi talar trots allt om sex personer

Jag tänkte väl främst på författarhedersgästerna och prata om deras böcker. Och jag trodde det bara var tre... Kollar. Asch, det var fem stycken. Man om man begränsar sig till de utländska författarhedersgästerna då (som jag läst alla...)?

Eller, jag har inte läst Cirkeln ännu men kan man ha en 30-minuterspunkt om bara denna bok och författarna? Och kanske knyta an till liknande svensk literatur eller? Tyvärr känner jag mig helt okunnig men det vore något som var kul att lyssna på.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 26 jan 2012, 16:42

Deadline för programboksinfo är typ torsdag kväll nästa vecka.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 26 jan 2012, 17:17

tompe skrev:Verkar gå parallellt med:

Rundebordsdebatt v/Carolina Gomez Lagerlöf

Okej, så Carolina får vi inte med oss. Där ryker väl Eurocon, antar jag.

Jag känner mig okunnig inom ämnet svenska ungdomsförfattare, jag med.

Jag har ännu inte läst någon roman av Watts. Och bara två av Abercrombie.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » fre 27 jan 2012, 16:11

Oj, hamnade min Sherlock Holmespunkt samtidigt som den svenska punkten? Det var ju synd. Då slapp norrmännen höra Tommy och jag bråka om huruvida Blindsight är något att läsa eller inte. Tommy gillade den om jag minns rätt, medan jag tyckte den var tråkig.
Annars börjar det hända saker på fantastikfronten i Sverige. Cirkeln är en mycket trevlig bok. Slaktare små har jag ju inte läst än, men den ligger och väntar. Ondvinter läste jag och den var också en bra bok. Sedan är ju Äkta Människor en glad överraskning. En svensk sf tv-serie som faktiskt går att titta på. Så en programpunkt om fantastiken i Sverige på 30 min skulle gå att fylla. Om man har en dator och projektor kan man ju spela upp en sekvens från Äkta Människor också.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » fre 27 jan 2012, 16:21

Ja, läget på sf- och fantasymarknaden i Sverige de senaste fem åren skulle vara en bra programpunkt. Det är ingen brist på författare:

Erik Granström, Elin Holmerin, Oskar Källner, KG Johansson, Anders Blixt, Peter Bergting, Mattias Lönnebo, Anders Fager, Anders Björkelid, Karin Tidbeck, Sara Bergmark Elfgren, Niklas Krog, Andreas Roman, Cecilia Wennerström, Dan Hörning, Lotta Olivecrona, Claes Reimerthi, Kristina Hård, Henrik Örnebring, Gull Åkerblom och CJ Håkanson.

Problemet för mig är att jag har läst exakt fyra av de där 21 författarna, så jag har inget att tillföra en sådan panel bortsett från en ganska intetsägande och torr uppräkning av författare och titlar. Patrik, Tommy och Linnéa, är ni bättre belästa än jag?

Äkta människor känns inte som det är så mycket att säga om i sammanhanget fantastikvåg, en svala gör ingen tv-sommar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » fre 27 jan 2012, 18:29

Jag kan pricka av Erik Granström, Elin Holmerin, Anders Blixt, Anders Fager, Anders Björkelid, Karin Tidbeck, Andreas Roman och CJ Håkanson (har dock endast läst hans noveller). Jag har också läst Nene Ormes, Kalle Dixelius, Åsa Swartz, Caroline L Jensen, John Ajvide Lindqvist och Jerker Vidborg.
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser