Norcon 26, 10-12 februari 2012

Re: Norcon 26, 10-12 februari 2012

Inläggav tompe » lör 28 jan 2012, 01:22

jophan skrev:Ja, läget på sf- och fantasymarknaden i Sverige de senaste fem åren skulle vara en bra programpunkt. Det är ingen brist på författare:

Erik Granström, Elin Holmerin, Oskar Källner, KG Johansson, Anders Blixt, Peter Bergting, Mattias Lönnebo, Anders Fager, Anders Björkelid, Karin Tidbeck, Sara Bergmark Elfgren, Niklas Krog, Andreas Roman, Cecilia Wennerström, Dan Hörning, Lotta Olivecrona, Claes Reimerthi, Kristina Hård, Henrik Örnebring, Gull Åkerblom och CJ Håkanson.

Problemet för mig är att jag har läst exakt fyra av de där 21 författarna, så jag har inget att tillföra en sådan panel bortsett från en ganska intetsägande och torr uppräkning av författare och titlar. Patrik, Tommy och Linnéa, är ni bättre belästa än jag?

Oj, jag tror inte jag läst någon av dessa författare. Lite pinsamt. Men Granström står högt på listan av författare att läsa. Jag hinner ju inte läsa den engelska SF jag vill läsa så jag har prioriterat bort svensk SF lite. Och kanske främst för att jag inte visste att det fanns så mycket.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » lör 28 jan 2012, 10:56

Om inte Patrik vill hålla ett föredrag tycker jag i så fall att förutsättningarna för en panel om det svenska fantastikundret känns lite bräckliga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 28 jan 2012, 12:10

jophan skrev:Äkta människor känns inte som det är så mycket att säga om i sammanhanget fantastikvåg, en svala gör ingen tv-sommar.

Inte TV-sommar, men tillsammans med allt annat uppräknat tycker jag nog att det är ganska anmärkningsvärt att SVT producerar en uppenbarligen konsekvent genomförd, ren science fiction-serie tematiskt baserad på Ray Bradburys Marionettes Inc. Det händer liksom inte varje vecka. Inte ens varje decennium. Eller, ärligt talat, ens varje århundrade.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » lör 28 jan 2012, 17:52

jophan skrev:Om inte Patrik vill hålla ett föredrag tycker jag i så fall att förutsättningarna för en panel om det svenska fantastikundret känns lite bräckliga.

Jag skulle föredra en panel, men jag kan hålla ett föredrag. Om jag kan hålla ett *bra* föredrag är jag inte helt säker på. Ge mig några dagar så jag får fundera lite.
centerwall
Letterhack

Inläggav tompe » mån 30 jan 2012, 00:55

jophan skrev:Jag tycker, i blandad ordning, att
  • en presentation av svensk fandom vore ypperlig
  • läsprocessen vore jätteintressant (men vilka fler ska sitta i den?)
  • Jungfrusilen alltid funkar
  • NoFF-auktion skulle vara mycket nyttigt och roligt om vi hittar bra saker att auktionera ut
  • en panel om hedersgästerna för Kontrast skulle kräva lite mer tid än 30 minuter; vi talar trots allt om sex personer
  • China Miéville kommer tröskas igenom som det är, så honom skippar vi
  • Eurocondiskussion vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Kanske för smalt för en allmänpublik; mer av ett SMOFcon-ämne?
  • Översikt över årets kongresser är för torrt, det är ingen panel, bara en uppräkning
  • att det är svårt att föra en initierad diskussion om svensk forskning baserat på en lista över deltagare på ICFA

Som jag uppfattat det verkar listan nu vara:
  • Föredrag svenska sf/fantasy
  • en presentation av svensk fandom vore ypperlig
  • läsprocessen vore jätteintressant (men vilka fler ska sitta i den?)
  • Jungfrusilen alltid funkar

Patrik funderar på föredrag.

Läsprocessen eller jungrusilen skulle gå att köra som paneler. Vilka svenskar är det som är potentiella deltagare då? De jag vet om är då förutom jag Michael Pargman, Johan, Patrik, Linnea, Martin A.. Har jag missat någon?
Läsprocessen går också köra som en uppstyrd diskussionspunkt också. Publik brukar vilja prata mycket om detta ämne...

Tänk på att något måste bestämmas till torsdag kväll.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » mån 30 jan 2012, 16:41

Jag tycker att läsprocessen låter skoj, om du tror att du hinner skriva ihop ett rejält underlag. Den är något jag inte har tänkt så mycket på. Men 30 minuter är också en lagom tid för ett föredrag, och Läsprocessen är det inget speciellt svenskt över. Så mitt förslag är att Patrik får första tjing på "Introduktion till sf och fantasy på svenska 2007-2012", och om han avböjer pga tidsbrist så tar vi en panel om Läsprocessen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » mån 30 jan 2012, 22:59

tompe skrev:)
Michael Pargman, Johan, Patrik, Linnea, Martin A.. Har jag missat någon?

Gunnar Nilsson. Sedan vet jag inte om Freya B. anser sig höra till svensk eller norsk fandom. :)

Men till saken: jag inser att jag inte kommer hinna få färdigt ett vettigt föredrag. Synd, för det hade varit väldigt kul och ämnet tilltalar mig. Jag hoppas det kan komma ett annat tillfälle när jag har mer tid att förbereda mig, då det ju verkar som om jag är hyfsat beläst på nyutkommen svensk fantastik.

Men i ett sista försök att få till stånd en svensk panel: vad sägs om jungfrusilen inriktad på svensk fantastik? Det vill säga, vilken svensk bok skulle du rekommendera? Jag spånar helt fritt nu, så om det känns som en knepig idé så säg till.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » tis 31 jan 2012, 07:28

centerwall skrev:
tompe skrev:)
Michael Pargman, Johan, Patrik, Linnea, Martin A.. Har jag missat någon?

Gunnar Nilsson. Sedan vet jag inte om Freya B. anser sig höra till svensk eller norsk fandom. :)

Men till saken: jag inser att jag inte kommer hinna få färdigt ett vettigt föredrag. Synd, för det hade varit väldigt kul och ämnet tilltalar mig. Jag hoppas det kan komma ett annat tillfälle när jag har mer tid att förbereda mig, då det ju verkar som om jag är hyfsat beläst på nyutkommen svensk fantastik.

Men i ett sista försök att få till stånd en svensk panel: vad sägs om jungfrusilen inriktad på svensk fantastik? Det vill säga, vilken svensk bok skulle du rekommendera? Jag spånar helt fritt nu, så om det känns som en knepig idé så säg till.

Fast jungfrusilen handlar ju om den idealiska vägen in i sf/fantasy för den som aldrig tidigare provat på genren. Jag har inga förslag på svenska sådana böcker (bortsett från möjligen Mio, min Mio och Tordyveln, men sedan sinar panelen för min del).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 31 jan 2012, 08:13

jophan skrev:Jag tycker att läsprocessen låter skoj, om du tror att du hinner skriva ihop ett rejält underlag. Den är något jag inte har tänkt så mycket på. Men 30 minuter är också en lagom tid för ett föredrag, och Läsprocessen är det inget speciellt svenskt över. Så mitt förslag är att Patrik får första tjing på "Introduktion till sf och fantasy på svenska 2007-2012", och om han avböjer pga tidsbrist så tar vi en panel om Läsprocessen.

OK. Återkommer ikväll med mer detaljer om läsprocessen så kan jag få lite feedback och frivilliga panelister då ni sett beskrivningen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tis 31 jan 2012, 13:50

tompe skrev:OK. Återkommer ikväll med mer detaljer om läsprocessen så kan jag få lite feedback och frivilliga panelister då ni sett beskrivningen.

Här är mitt gamla material:

http://www.ida.liu.se/~tompe/reading.pdf

Så detta eller ett urval plus kanske nytt om folk har åsikter eller om jag hittar något bättre. "Läsprocessen" kanske är en dålig beskrivning då heidi tolkade detta kanske som mest tekniskt hur man läser och så. Några bättre förslag på title?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav centerwall » tis 31 jan 2012, 19:06

tompe skrev:
tompe skrev:OK. Återkommer ikväll med mer detaljer om läsprocessen så kan jag få lite feedback och frivilliga panelister då ni sett beskrivningen.

Här är mitt gamla material:

http://www.ida.liu.se/~tompe/reading.pdf

Så detta eller ett urval plus kanske nytt om folk har åsikter eller om jag hittar något bättre. "Läsprocessen" kanske är en dålig beskrivning då heidi tolkade detta kanske som mest tekniskt hur man läser och så. Några bättre förslag på title?

Väldigt intressant, men jag har svårt att se vad jag skulle kunna tillföra en sådan panel. För att lyssna då! :)
centerwall
Letterhack

Inläggav tompe » ons 01 feb 2012, 18:42

centerwall skrev:Väldigt intressant, men jag har svårt att se vad jag skulle kunna tillföra en sådan panel. För att lyssna då! :)

Asch, lite åsikter har du säkert... Var Johan klar i en panel om detta?

En preliminär beskrivning. Förbättringsförslag mottages:

Titel: Om läsning

En programpunkt om läsning. Vad är läsning? Nöjesläsning,
seriösläsning, engagemang, eskapism, visualisering, omnläsning är
några saker som kan komma att diskuteras. Och vad är verkligast,
verkligheten eller bokvärlden? Panelister: Tommy Persson, ...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 01 feb 2012, 19:29

Jag är naturligtvis med.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 01 feb 2012, 20:11

jophan skrev:Jag är naturligtvis med.

Jag har frågat Martin också men inte fått svar ännu. Tror du Linnea är intresserad? Å andra sidan om Martin är intresserad kanske 3 personer är lagom.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 01 feb 2012, 21:13

Tre tror jag räcker långt. Vi har trots allt bara 25 minuter på oss. Jag hör med Linnéa (som iofs säkert gärna vill lyssna på Carolina) när hon kommer hem, så får vi se vad Martin svarar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser