Storleken är inte det viktiga - eller?

Re: Storleken är inte det viktiga - eller?

Inläggav Merry » tis 17 maj 2011, 21:44

tompe skrev:Jag tycker kongresser brukar bli intressantare ju större de är. Det är därför jag gillar amerikanska världskongresser då det faktiskt går att hitta riktigt intressanta programpunkter där. Om jag bara var ute efter att dricka öl och sitta och snacka med folk så finns det mycket billigare sätt att uppnå detta.

Jag håller fullständigt med. Programmet är vad som särskiljer en sfkongress från att bara gå och ta en öl på stan. Ju fler människor man har att ta av, desto större chans att man hittar folk som blir bra i paneler och föreläsningar. Ju fler programpunkter, desto större chans att besökaren hittar något intressant.

Nu är jag visserligen sf-kongressnewbie*, men storleken har betydelse =). Att öppna ett kongresschema med tjugo+ parallella programpunkter är klar sense of wonder.

* Två världskongresser, en EasterCon, en EuroCon (den italienska; uppriktigt sagt vet jag inte om den räknas) och kanske tio inhemska sf-kongresser. Att jämföra med femtiotalet rollspelskonvent.
Senast redigerad av Merry tis 17 maj 2011, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Merry
Fan

Inläggav Merry » tis 17 maj 2011, 22:07

jophan skrev:Fast de "stortältskongresser" jag pratar om har alla som ryggrad ett program med science fiction och fantasy och en bar. Visst skulle det gå att "klistra fast" en kongressmodul på ett spel- eller japankonvent, men då skulle man ha förlorat det mesta av det som gör sf-kongresser roliga.

Jag vet inte om jag bekymrar mig om exakt vad som är ryggraden i en "stortältskongress" så länge som varje delkonvent har kvar sin personlighet. Jag tror inte någon vill gå på ett konvent där den del man kommer för känns påklistrad.

Nu är väl just sf-konvent en organisationsmässigt dyr modell, vilket betyder att arrangörerna måste bry sig om den för att den skall fungera. Min egen erfarenhet kommer från rollspelskonvent, som har ungefär samma problem med just rollspel. Rollspelskonvent består av en massa delfandoms som lever på samma yta, med ganska olika förutsättningar. Rollspel, precis som sf-konvent, kostar mycket organisation - man behöver arrangörer som skriver nya äventyr i förväg och varje grupp om fyra-fem besökare måste ha en spelledare och en egen sal.
När rollspelskonvent arrangeras av folk som egentligen vill syssla med brädspel, kortspel, konfliktspel eller figurslag, som kräver långt mindre förberedelse och plats, så har de ofta svårt att motivera att stora delar av resurserna går till en minoritet av besökarna.

Gick någon här på EuroCon i Tjeckien/Polen? De skulle ju vara ett blandkonvent. Fungerade det?
Merry
Fan

Inläggav Sten » ons 18 maj 2011, 13:10

Merry skrev:Gick någon här på EuroCon i Tjeckien/Polen? De skulle ju vara ett blandkonvent. Fungerade det?

Fungerade och fungerade. Det kom 1500 personer och de hade separata programspår för rollspelare och sådär. Det som gjorde det till ett blandkonvent var väl mest att det var en tjeckisk och en polsk kongress samtidigt. I programmet blandades dessa spår (och de engelska) friskt. Hur bra det fungerade har jag svårt att avgöra eftersom jag inte förstår vare sig tjeckiska eller polska.

Tomas Cronholm har skrivit en rapport på sin blogg.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Föregående

Återgå till Kongresser