SweCon 2012

SweCon 2012

Inläggav Sheriffen » fre 03 jun 2011, 08:08

Lördag den 18 juni, klockan 10.00 på morgonen, är det omröstning om nästa års SweCon.

Såvitt jag vet finns det hittills inte ett enda bud. Jag skulle bli mycket glad om någon kan rätta mig och tala om att jag har fel.

Om jag inte har fel, så är den här frågan nu så extremt brännande att det inte bara brinner i knutarna - ladan är helt övertänd. För om vi inte under vad som med all säkerhet blir svensk fandoms näst största och med mycket stor sannolikhet största kongress någonsin kan åstadkomma en uppföljare nästa år, om vilken vi måste sprida reklam redan under själva EuroCon, inte bara riskerar vi att tappa en mängd nytillkomna fans. Vi tappar dem garanterat.

Det vore olyckligt. Under det senaste decenniet har kongresserna nästan uteslutande befolkats av allt färre fans med allt högre medelålder, nämligen de gamla kvarvarande stötarna. Nytillkomna har med några få lysande undantag i stället lyst med sin frånvaro. Och när vi nu äntligen har en gyllene chans, så bara hoppar vi över den. Tydligen.

Vi måste faktiskt få fram åtminstone ett SweCon-bud till nästa år. Nu. Omedelbart. Det är bara fjorton dagar kvar!

Det räcker med ett bud. För att göra omröstningen lite rolig kan vi - som på SweCon 2000 - spåna ihop ett parodiskt nonsensbud i baren som är så fullkomligt absurt att ingen tar det på allvar men som däremot resulterar i en underhållande presentation som får folk att skratta lite. Den biten är en bagatell att fixa.

Men vi måste ha ett seriöst bud. Vi måste.

Kom igen nu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: SweCon 2012

Inläggav jophan » fre 03 jun 2011, 08:44

Jag håller faktiskt inte med dig. Inte riktigt.

Självklart behöver vi en Swecon 2012. Men vi måste faktiskt inte ha ett Sweconbud till kongressen. Jag hoppas att vi får ett. Väldigt mycket. Det vore obra om vi inte fick något, det skulle komplicera saker. Men jag tror inte att det spelar så stor roll för att nya kongressbesökare ska hitta fandom.

Det sätt man fångar upp nya intresserade på är genom att locka dem till något slags verksamhet, eller evenemang i den nära framtiden. En ny kongress i september hade varit fantastiskt, till exempel. Men du får dem inte att lägga ut 350 spänn på ett evenemang nästa höst.

Vi behöver få dem till forumet, till Fanaclistan (kanske; jag har noterat hur icke-fans som går med på Fanaclistan tenderar att hoppa av när vi diskuterar fanhistoria eller kongressarrangerande, exempelvis, det skedde så sent som i förrgår -- det hade varit bra att ha en lista där vi bara diskuterade sf och fantasy, men den skulle aldrig bli tillräckligt aktiv), till SFSF, till Club Cosmos, till Upsalafandom. Till Fanspan.

Vi skulle också kunna ta deras e-postadresser och lova att mejla dem med information när vi vet när nästa kongress blir.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 03 jun 2011, 09:27

Jag tror att det finns ett slags skillnad.

Att locka folk till grejer på nätet, som fora och listor, är inte riktigt samma sak som att locka dem till kongresser. Det kryllar av fora och listor på nätet, för alla möjliga slags intressen, och det är ingen djärv gissning att nästan precis alla som går på kongress för första gången om fjorton dagar har Facebookkonton, bloggar, är med på fora, listor, twittrar, what have you. Ok, så här kommer vi och erbjuder ytterligare ett gäng nätgrejer bland alla de redan är med på. Kul, säger de, och går hem och glömmer bort alltsammans. Lapparna vi delar ut tappar de bort redan på kongressen och när vi e-postar dem efter kongressen efter att ha samlat upp deras e-postadresser så visst, ytterligare spam från folk som vill att man ska vara med i eller göra något på nätet.

Jag överdriver, men för att illustrera.

Jag tror mera i så fall på mötesverksamheten, på pubmötena och så vidare som du nämner. För poängen med kongresser är just att de är IRL, inte skärmbaserade.

Fast jag tror att just det är grejen också. Det är klart att vi inte får dem att betala 350:- nu för en kongress nästa år, men får de veta att det blir en kan de redan nu sikta in sig på att de ska gå dit. Det var precis vad jag gjorde som ung, nytillkommen fan. Man fick veta att det skulle bli *en till* sådan här kongress redan näst år och det var inget snack, man skulle dit.

Men om den informationen kommer i e-posten ett halvår senare? Jag tror inte på det hacket och jag tror inte på den metoden lika mycket som om de under pågående kongress, som de i nyfödd jätteentusiasm tycker är jättekul (hoppas jag), får veta att det blir en till redan nästa år.

Eller beror min inställning bara på att jag inte är datorgeneration, vilket de som sagt är?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » fre 03 jun 2011, 10:11

jophan skrev:Självklart behöver vi en Swecon 2012. Men vi måste faktiskt inte ha ett Sweconbud till kongressen. Jag hoppas att vi får ett. Väldigt mycket. Det vore obra om vi inte fick något, det skulle komplicera saker. Men jag tror inte att det spelar så stor roll för att nya kongressbesökare ska hitta fandom.

Mja. Kanske.

Men underskatta inte betydelsen av att ha sålt några dussin medlemskap när det gäller att komma igång och göra någonting. Och särskilt för utlänningar som funderar på att komma tillbaka till Sverige är det definitivt det bästa tillfället att bestämma sig så där lite preliminärt - jag köpte tre medlemskap till utländska kongresser under årets Eastercon, som ett exempel.

Dessutom kan man ägna Eurocon åt att ragga kommittémedlemmar. Jag gick med i en kongresskommitté under mitt första pubmöte för 15 år sedan. Det var uppenbarligen ett sätt att få mig att stanna kvar.

Och, som Sheriffen säger, kom igen. Så svårt kan det inte vara. Vi [1] behöver några personer. "Swecon 2012. Tidpunkt: 15-17 juni 2012. Plats: meddelas senare. Hedersgäst: meddelas senare. Aktuellt pris: 200 kronor. Under 26 år: 50 kronor." Om det senare visar sig att den hamnar i Uppsala eller Linköping eller Västerås är en mindre detalj.

- Sten

[1] Och med "vi" menar jag förstås "ni". Jag har tittat på min almanacka och kommit fram till att jag inte riktigt har tid med detta före och under själva Eurocon.
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 03 jun 2011, 12:02

Det slår mig att det där med att köpa medlemskap under pågående kongress, som Sten nämner, är något även jag gör. På EasterCon 2008 köpte jag medlemskap till NewCon, som jag innan EasterCon inte ens visste fanns och som visade sig vara en utmärkt kongress. På ImagiCon II köpte jag medlemskap till Åcon, trots att jag med nästan total säkerhet visste att jag inte skulle kunna delta men tyckte det var lika bra att vara garderad (jag kunde inte delta).

Har vi helt lagt av med stödjande medlemsavgifter som kan uppgraderas till fullt medlemskap?

För jag tror att om vi sätter ihop ett bud enligt Stens modell ovan - och det är inte svårt, peepul - och kör ett stödjande medlemskap på 50:-, så kan vi till och med värva ett antal av nykomlingarna som medlemmar i kongressen. Och det pushar som sagt kommittén att komma igång, dessutom. Plus att några mer old time fans kommer att köpa fullt medlemskap.

Om det finns några intresserade - oavsett var i landet ni bor - så kan jag om så önskas fungera som tillförordnad ordförande för själva budet. Senare behöver själva kongressen en ordförande som inte bor i Athen, men det kan vi fixa vad det lider. Jag kvarstår dock som kommittémedlem på distans eller kongresskonsult eller något.

Ska vi inte ta och försöka skramla ihop ett bud?

Under alla omständigheter måste det vara bättre att kunna locka med både allt det Johan nämner ovan *och* en planerad kongress till. Det här är ett tillfälle när less isn't more.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 03 jun 2011, 12:05

Jag tycker att Stens förslag är utmärkt, om man modifierar det till att bara sälja stödmedlemskap (gratis för under 26). Det enda bekymret är att binda sig för ett datum. Jag har ingen större lust att sitta med i en kommitté för en kongress redan nästa sommar. Och det kan begränsa utbudet av lokaler väldigt mycket om datumet är spikat. Fast å andra sidan är en kongress utan datum inte mycket att ta på.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » fre 03 jun 2011, 13:26

Vi noterade några oväntade nackdelar med gratis medlemskap. Dels är det ännu svårare än vanligt att veta om de anmälda verkligen kommer, vilket försvårar planeringen avsevärt, och dels gör det att man till exempel inte kan få Sverok-bidrag för dem om de inte har betalat någonting.

Jag ville undvika att krocka med andra uppenbara kongresser, därav datumet. Påskkongressen vid påsk, Eurocon i april, Finncon i juli, Worldcon i september.
Allhelgona 2-4 november? Det har funkat förut. Det är iochförsig World Fantasy Con då, vilket förmodligen inte konkurrerar särskilt mycket med våra medlemmar men kan göra det svårare att skaffa hedersgäster, både intressanta personer (John Clute) som är gäster där och utländska författare som tänker vara deltagare.

Oktober?

- Sten
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 03 jun 2011, 13:31

Sten skrev:Vi noterade några oväntade nackdelar med gratis medlemskap. Dels är det ännu svårare än vanligt att veta om de anmälda verkligen kommer, vilket försvårar planeringen avsevärt, och dels gör det att man till exempel inte kan få Sverok-bidrag för dem om de inte har betalat någonting.

Visst är det så. Men det är gratis som är gott. Tar man 50 spänn så får man inte de där som är nyfikna men inte riktigt vet om det är värt pengarna. (Spelar det stor roll att man inte vet om de verkligen dyker upp? De är ju inte med i programmet.)

Sten skrev:Oktober?

Ja, det är ju då vi i Uppsala brukar ha våra kongresser.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » fre 03 jun 2011, 13:45

jophan skrev:Spelar det stor roll att man inte vet om de verkligen dyker upp? De är ju inte med i programmet.

Eurocon har just nu 137 föranmälda under-26-människor, vilket är en rätt stor andel. Det påverkar antalet programspår, planeringen i baren (detta hade varit ett mindre problem om vi hade skött baren själva som i en normal uppsalakongress och kunnat lämna tillbaka alkohol som blir över), antal programböcker och så vidare. Men visst, det kommer egentligen inte att bli ett problem i den här situationen. Lika bra att slå klorna i dem när de är små och hoppas att de fortsätter kongressa när de växer upp...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sten » fre 03 jun 2011, 13:48

Sten skrev:Oktober?

Ja, det är ju då vi i Uppsala brukar ha våra kongresser.

Är 12-14 oktober 2012 tillräckligt sent för att du ska orka hinna engagera dig och ta ditt ansvar som ordförande?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 03 jun 2011, 14:16

Nice try!

Men datumet ser väl OK ut, annars, om vi nu måste ha ett datum för kongressen som inte finns.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » fre 03 jun 2011, 18:39

Talar vi Uppsala tror jag att lokal är större problem än kommitté. Såväl jag som Maria Nygård har sagt att vi kan hjälpa till.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » fre 03 jun 2011, 20:08

Har hon? Jag utgår från att Åka är på om vi frågar. Hmm, fyra personer som bas och fler går säkert att övertala. Ja, det är ju en kommitté, förstås.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » fre 03 jun 2011, 21:11

Det var ju fantastiskt trevligt, mysigt och intressant förra gången det var kongress i Uppsala...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan » lör 04 jun 2011, 00:00

Det borde vi. :)

/Maria

Johan Jönsson skrev 2011-05-14 17:45:
> Vi borde göra en kongress i Uppsala nästa år. Vi har pengar. Vi kan göra roliga saker.
>
> //Johan Jönsson
> --

Det har jag nog tolkat det som att hon har. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Kongresser