Kontrast, Swecon 2012

Kontrast, Swecon 2012

Inläggav Johan » tor 24 nov 2011, 12:23

5–7 oktober. Hotellkongress i centrala Uppsala. Peter Watts, Joe Abercrombie, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg som hedersgäster – hittills. Ytterligare namn skall tillkomma. En riktigt ambitiös Uppsalakongress, helt enkelt. Efter Eurocon och November hoppas vi att vi har bättre förutsättningar än på länge att göra stora svenska kongresser. Hur bra förutsättningar? Det vet vi inte. Men vi tänker försöka.

kontrast2012.se
Facebookevent
Twitterkonto

Det här skall bli roligt, eller hur?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Re: Kontrast, Swecon 2012

Inläggav Johan » tor 24 nov 2011, 12:35

Peter Watts har för övrigt lagt ut ett antal av sina romaner och noveller för nedladdning på nätet, under Creative Commons-licens:
http://www.rifters.com/real/shorts.htm
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » lör 17 dec 2011, 14:49

Kelly Link har också tackat ja! Woho!

Hon har också lagt upp flera av sina verk under en Creative Commons-license. De finns att läsa här:
http://smallbeerpress.com/creative-commons/
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » sön 22 jan 2012, 14:10

Och nu har vår siste hedersgäst tackat ja. På många sätt kanske den viktigaste av dem alla, för fanhedersgästen är ju "en av oss", den som man vill hedra för allt han har gjort för fandom, för att vår fantastiska lilla subkultur ska kunna fortsätta må bra.

Niels Dalgaard har varit aktiv i dansk fandom sedan 1970-talet och har även skrivit dess historia i boken "Fanmarkshistorien : dansk science fiction fandoms historie" (1999). Liksom de flesat danska fans har Niels framför allt ägnat sig åt skrivande inom fandom: böcker och essäer om fandom och sf. Niels har också redigerat ett stort antal ambitiösa fanzines. För närvarande är han redaktör för Proxima, Science Fiction Cirklens litterära tidskrift.

Många av de böcker som Niels har skrivit eller redigerat går att köpa direkt från Science Fiction Cirklen: http://www.sciencefiction.dk/udgivelser/boger/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tis 14 feb 2012, 14:13

Vi har nu ersatt den preliminära hemsidan med den riktiga!
http://kontrast2012.se
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » tis 14 feb 2012, 14:19

Jag skrev det här mailet till Fanaclistan tidigare. Det är viktigt, så läs gärna.

Gott folk, vänner,

vi i Sweconkommittén har lanserat vår riktiga hemsida: http://kontrast2012.se Mer information, fler bilder, länkar, en kommittéblogg, allt som gör livet värt att leva. Kika in, läs – länka gärna om ni har lust.

Det finns en hel del saker där. Mer kommer att tillkomma. Men det finns en sida jag särskilt skulle vilja peka er på, Johan Anglemarks vädjan här:
http://kontrast2012.se/varfor-det-ar-bra-att-betala-i-forvag/

Jag ber er: läs den.

Vi ser fram emot att träffa er alla på Kontrast. Ni är välkomna när ni än väljer att betala medlemskap. Men vi kan inte göra kongressen bättre med medlemskap som betalas i dörren. För att kunna använda pengarna måste vi veta att vi har dem i förväg. När vi anordnade vår senaste Uppsalakongress, Kontext, spelade det här inte lika stor roll, eftersom vi utan större problem kunde gissa oss till hur många som skulle komma med en felmarginal på ett par dussin personer – även om vi för all del hade kunnat mer för den kongressen också om alla medlemskap hade lösts i förväg. Nu satsar vi på att göra den största Swecon som gjorts utan att kombineras med en Eurocon. Vi arbetar hårt för att nå ut till personer som aldrig har varit på någon sf-kongress, eller som möjligtvis var på Eurocon eller November. Jag skulle bli mycket förvånad om vi inte lyckas. Men lyckas i vilken utsträckning? Det vet vi inte, förstås. Och det gör oss mer osäkra på hur mycket pengar vi har att röra oss med.

För att ta ett konkret exempel: vi gör en hotellkongress (vilket är roligt bara det!). Vi har hyrt delar av hotell Gillets ganska stora konferensutrymmen. Vi skulle gärna göra kongressen ännu större – hyra ytterligare en programsal, om inte annat så i alla fall under lördagen. Men vi vet inte hur många som kommer. Om det dyker upp etthundra fler personer som betalar i dörren än vi vågat räkna med kan vi i efterhand konstatera att, ja, det hade vi ju utan problem kunnat kosta på oss – men då är det för sent. Hur många programspår vi kan ha måste vi veta när vi spikar programmet. Med fler medlemmar som betalar i förväg kan vi bjuda in fler gäster. Kanske anordna någon trevlig fest. Så mycket vi inte kan om vi inte vet.

Så, snälla: om ni har tänkt åka på Swecon, betala medlemskap så snart som möjligt. Det spelar mycket stor roll för hur bra vi kan göra kongressen.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tor 26 apr 2012, 14:24

Ett par uppdateringar sedan senast.

1. Vi har skickat in ansökningar om ekonomiskt stöd till Nordiska kulturfonden, landstinget och kommunen.

2. Vi har en radda övriga gäster också, utöver våra förträffliga hedersgäster: Kim W Andersson, Peter Bergting, Anders Björkelid, Erik Granström, Gavin Grant, Lina Neidestam, Nene Ormes, Emil Hjörvar Petersen, Ola Skogäng, Caitlin Sweet och Karin Tidbeck.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 09 maj 2012, 12:01

Jag hittar ingen medlemslista på webbsidan. Ungefär hur många föranmälda har kongressen just nu?

Finns det affischer i PDF-form för den som vill göra reklam lokalt?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 09 maj 2012, 13:01

Det där med medlemslista på webben är ett problem. Initialt var vi kluvna inför tanken av flera anledningar, dels för att det kräver medgivande men även att inte skrämma bort potentiella medlemmar (som inte är fans): jag minns när Forodrim ville hoppa av samarbetet med Östan om sol eftersom så få var anmälda ett halvår i förväg (typ 95: vi i kommittén var överförtjusta över att ha så många föranmälda ett helt halvår i förväg, men forodrimiterna visste inget om den typiska medlemstillströmningen för kongresser).

Vi kanske får fundera på att skriva till medlemmarna och be dem protestera om de inte vill synas på webben, och sedan lägga upp en lista. Tills vidare lägger jag en i rökrutan här på forumet: viewtopic.php?f=8&t=1990 (148 anmälda, alltså, inklusive kommitté och gäster).

Affischer har vi inga än, men de är på gång, hoppas jag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav robobot » mån 08 okt 2012, 18:46

Tack för en bra (min första) kongress!

Fick höra många spännande föreläsningar och debatter och gick självklart därifrån med mer böcker än vad jag hade tänk från början.

Mvh,
Robin
robobot
WAHF

Inläggav BEM_Tomas » tis 09 okt 2012, 20:57

Stort tack från mig också, även om det inte var min första kongress. Otroligt lyckat med utmärkt program, trevliga gäster, hyfsade lokaler (den stora var tyvärr litet väl långsmal) och fantastisk stämning som onekligen kommittén kan ta åt sig mycket av äran för. Kul! Det blir väl litet utförligare på min blog så småningom.

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav jophan » lör 13 okt 2012, 20:21

VI länkar till rapporter, artiklar och annat här: http://kontrast2012.se/2012/10/09/reakt ... ongressen/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Kongresser