Steampunk på järnvägsmuseet i Gävle 2014

Steampunk på järnvägsmuseet i Gävle 2014

Inläggav åka » lör 20 okt 2012, 17:55

Kristin Thorrud och jag har en fantastisk vision, och nu är det hög tid att inviga sverifandom i hur vi tänker.

Klä en sf-kongress i cylinderhatt och trolova den med en museiutställning i skinande mässing, kolrök och ånga. Det skulle bli ett mycket speciellt evenemang, som ni förstår, en unik möjlighet.

Vår tanke är alltså att göra en alldeles riktig sf-kongress, med allt som hör till den, men med steampunk som tema. Det betyder inte att det kommer att bli enbart steampunk, eller att man måste vara steampunkfrälst för att passa in eller trivas. Det betyder däremot att man kommer att få chans att se massor av häftiga saker, och att det genomgående kommer att finnas programpunkter som också sätter in
steampunk i sitt sammanhang i den fantastiska litteraturen, och i populärkulturen i allmänhet.

Allt detta på järnvägsmueet i Gävle, där Kristin jobbar. Museets bidrag blir inte bara en häftig miljö, det kommer också att sätta in resurser för att göra en utställning, kanske också med speciella steampunkföremål från andra länder. Och det finns rentav ideer om att bygga och modda saker speciellt till detta tillfälle. Tänk bara, vad man kan göra med tåg, och ångmaskiner!

Till detta kommer det tredje elementet, nämligen den spirande steampunk-kulturen i Sverige (som ni kan se smakprov på på http://steampunkisverige.wordpress.com/ ). Det kommer att finnas folk
från skilda håll, och det kommer att bli både lajv, modevisning, och möjlighet för konstnärer och hemmapysslare att visa och sälja sina alster.

Vissa delar av evenemanget kommer att rikta sig till alla museibesökare, annat kommer att vara för den inre kretsen, medlemmarna i kongressen. Och medlemmarna får förstås tillgång till allt som
händer, och hela museet.

Det här ska hur som helst hända under 2014, är tanken, troligen under någon årstid då det går hyfsat bekvämt att utnyttja utrymmena utomhus. (Datum spikas kanske till veckan.)

Om någon undrar varför vi valt att kalla det hela för "steampunkkonvent" så är det för att underlätta marknadsföringen. Vi vill göra ett evenemang för flera grupper som endast delvis överlappar
varandra, och vill använda ett ord som förmodligen fler har någon sorts relation till.

Och då undrar jag förstås: vem vill vara med och förverkliga den här visionen? Det kritiska just nu är att få in några fler personer i kommitten, gärna i alla fall en eller två som har tidigare erfarenhet
av att ordna kongresser. Många har visat intresse, men mest av att bidra med mindre delar, och vi behöver ju en ledningsgrupp också. Det finns inget krav på att bo i Gävle eller Uppsala med omnejd. Vi
behöver åtminstone ett par personer redan nu, för att sjösätta projektet. Framåt sommaren, med ett år kvar av planering, behöver vi vara en fullfjädrad kommitte.

Går inte det, blir vi inte några fler, då får vi skala ner det hela och inte göra en hel kongress, utan bara ett museievenemang. Men det vore ju att gå miste om en fantastisk möjlighet att göra en annorlunda och speciell kongress!
åka
Fan

Re: Steampunk på järvägsmuseet i Gävle 2014

Inläggav jophan » lör 20 okt 2012, 18:26

Jag hoppas ju att det blir av, för järnvägsmuseet låter som en så häftig lokal, men samtidigt är jag så totalt ointresserad av steampunk att jag har svårt att motivera mig till att hoppa på tåget, så att säga. Rimligen bör väl även sf-kongressdelen präglas av temat steampunk, både för att det vore lite poänglöst annars men även för att valet av gäster och hedersgäster lär leda till det.

Jag är alltså väldigt kluven, men jag hoppas innerligt att ni får ihop en bra kommitté.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Steampunk på järnvägsmuseet i Gävle 2014

Inläggav åka » sön 21 okt 2012, 18:23

Steampunk är temat, och kommer att prägla kongressen. Men det kommer förstås att finnas delar som tilltalar även andra smakriktningar, i programmet.
åka
Fan

Re: Steampunk på järvägsmuseet i Gävle 2014

Inläggav Rymd-Olov » tis 23 okt 2012, 20:42

jophan skrev:Jag hoppas ju att det blir av, för järnvägsmuseet låter som en så häftig lokal, men samtidigt är jag så totalt ointresserad av steampunk att jag har svårt att motivera mig till att hoppa på tåget, så att säga.

Har du alltid varit ointresserad, eller tycker du bara att genren förfallit? Jag har för mig att du sa att du saknar seriösa spekulationer i dagens steampunk. Anledningen till att jag frågar är att jag nyss lyssnade på en intervju där China Miéville sa ungefär samma sak, men med tillägget att det fortfarande finns bra steampunk (och med "bra" menade han böcker som inte bara handlar om De Häftiga Prylarna), men att det blivit mycket svårare att hitta den sen utbudet exploderade. Man kan jämföra med vampyrböcker, antar jag. Jag skulle kunna gå tillbaka till intervjun och höra efter vad han egentligen sa. Om jag minns rätt så gav han några konkreta lästips. Och Miéville har alltid rätt. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » tis 23 okt 2012, 23:22

Jag menar att litteraturen bakom den ursprungliga steampunken, dvs berättelser om en alternativ värld där datorrevolutionen inträffade under ångmaskinens tidevarv, är intressanta, men att det som kallas steampunk idag bara handlar om attribut, mode, kläder, gadgets och "cool stuff" och är helt ointressant.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 24 okt 2012, 22:37

Jo, jag finner det också svårt att motiveras av Steampunk. Märklig nog tycker jag att Viktorianska eran är facinerande men böcker har inte riktigt fungerat. Och att klä ut sig begriper jag mig inte på. Jag är bokläsare.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav åka » fre 22 feb 2013, 20:01

jophan skrev:Jag menar att litteraturen bakom den ursprungliga steampunken, dvs berättelser om en alternativ värld där datorrevolutionen inträffade under ångmaskinens tidevarv, är intressanta, men att det som kallas steampunk idag bara handlar om attribut, mode, kläder, gadgets och "cool stuff" och är helt ointressant.

Hmm, det här var nog egentligen inte den första ursprungliga steampunken. Egentligen. Jag tror att den beskrivningen mest stämmer in på The Difference Engine. Och den är ju i och för sig intressant -- men inte särskilt bra som berättelse betraktad. En MacGuffin-jakt på nåt som åtminstone jag aldrig riktigt fattade poängen med.

Eller tänker du på fler böcker än den? Ge mig exempel!

Jag undrar också: är det verkligen så att det som kallas steampunk idag bara handlar om attribud, mode, kläder och så vidare? Bara? Det är jag inte säker på. Du har läst för mycket på Steampunk i Sverige ;-)
åka
Fan

Återgå till Kongresser