Björntjänst-stipendiatens kongressrapport

Björntjänst-stipendiatens kongressrapport

Inläggav åka » tis 23 okt 2012, 16:45

Inlagt av Åka, men naturligtvis författat av den undertecknade, stipendiaten Marie-Louise.

Contagen

En enkel ung kvinna reste en gång på hösten från Göteborg, sin fädernestad, till Uppsala i Uppland. Hon for för att hälsa på i tre dagar.

Så börjar denna redogörelse för mitt allra första kongressbesök.

Helgen börjar med om inte bävan, så en stilla undran om hur det ska gå. Vad ska man göra, hur är alla andra, vad går det ut på egentligen? Tänk om det blir tråkigt, tänk om jag blir sittandes ensam. Oron visade sig dock snart vara obefogad.

Min alldeles första programpunkt var Star Grec, om de grekiska gudarna i Star Trek. Det kändes dock som att kvällen började på riktigt när det var dags att beskåda, eller möjligen bli besatt av, Swecons ande. Uppfylld av densamme gjorde jag helgens första, men långt ifrån sista bokinköp. Trots att jag kände mig starstruck och underligt blyg fick jag dem signerade av några av hedersgästerna, Kelly Link, Joe Abercrombie, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Fint!

Kvällen blev bara bättre och bättre. Jag missade Buffy-sing-a-longen för hedersgästintervjun med Peter Watts, som var riktigt rolig och bra, men hann till den efterföljande Buffy-panelen, Buffy 15 år. Vid en omröstning visade det sig vara ganska få av oss som hade första säsongen som favorit, så jag känner mig manad att slå ett slag för denna. Jag kan förstå varför man inte tycker bäst om den vad gäller handling och innehåll (det gör jag inte heller), men allt måste ha sin början någonstans, n'est-ce pas? Så jag föredrar ettan inte för innehållets skull, men för den första groende förälskelsens!

Efter det tänkte jag att kvällen kanske skulle börja lida mot sitt slut. Men icke! Först ett antal timmar efter tolvslaget och några nya bekantskaper senare blev det dags att bege sig till vandrarhemmet för några timmars välförtjänt sömn. Kvällens bubblare och trevliga överraskning var att dessutom få diskutera ett av mina andra favoritämnen, nämligen metal.

Inte så överraskande är väl då att nästa dags favoritpunkt var den om Metal och fantastik. Det blev litet äldre musik, lite nyare musik, och infallsvinklar som satte igång en hel del tankeprocesser. Med lite enkel matematik borde det väl gå att räkna ut, att om SF är hundra procent fantastiskt, och om metal är hundra procent fantastiskt, så blir de tillsammans tvåhundra procent fantastiska?! Skämt åsido, det finns mycket att säga vad gäller likheterna mellan metal och SF, om man tänker på dem som språk eller vokabulär med vilka vi kan berätta om vår upplevelse av både nutid och framtid.

Lika trevligt var det på presentationen av Berättelser från Engelsfors, med mycket skratt och det oförglömliga citatet ”nördarnas perfect storm”. Omöjligt att inte falla för det. För att dämpa längtan efter Berättelser från Engelsfors och Nyckeln tröstade jag mig efter detta med ett signerat exemplar av Lina Neidestams Maran. Säg det problem som inte går att lindra med lite bokinköp!

Vid det här laget började jag bli smått vimmelkantig av alla nya intryck, men en annan av dagens punkter som jag tyckte mycket om var Jerry Määttäs, om Varför gillar vi när världen går under?. Det blev en fin uppvärmning för söndagens punkt Why do we fall for the torturer?, som jag tycker rör samma sorts fråga, om varför vi inte kan låta bli att fascineras av det mörka och traumatiska i vår natur och vårt samhälle. Det fascinerar mig, detta allmänmänskliga i att peta på den ömma punkten, vurmen för det motbjudande.

Efter prisutdelning, releasefest med ännu mer bokinköp (Amatka av Karin Tidbeck, som jag verkligen ser fram emot att läsa, efter allt gott jag hört om den) och auktion, hade jag till skillnad från gårdagen inga tankar om att kvällen kanske skulle vara slut. Om något blev denna kväll ännu senare och minst lika trevlig som gårdagens. Vem hade kunnat tänka sig att kongressfester skulle trumfa de flesta festivalfesterna?!

Lite orolig var jag nu över hur min ork skulle te sig under söndagen, men kanske var det Swecons ande som skänkte energi utöver det vanliga. Om så är fallet: får man låna hen under tentaperioderna? En vecka eller två skulle räcka...

Söndagen börjades med Do androids dream of electric sheep? och Blade runner. Väl presenterat, och intressant ämne. Jag gillar boken, filmen också för den delen, men just det att boken gräver djupare frågor som känns relevanta än idag. Besattheten av autenticitet och statussymboler, och vad är en människa egentligen?

Helgens sista punkt blev The body in science fiction. Den fick mig att fundera över hur mycket kroppen tas för given, och på många sätt ges en underordnad roll gentemot psyket. Men utan kroppen, och dess erfarenheter, hur mänskliga skulle vi vara? Skulle vi vara mänskliga alls? Går det att återskapa kroppens erfarenheter, utan själva kroppsligheten?

Till slut var det bara avskedet, eller kanske exorcismen av Swecons ande kvar innan det var dags att ta tåget åter mot sydligare breddgrader. Det var tråkigt att missa Dead Dog partyt, och speciellt för en tågresa väl värd en egen uppsats. Nåja, det kunde varit värre, men ibland kan sju timmar kännas som sju år...

Det är väl nu uppenbart att jag hade väldigt roligt på mitt första kongressbesök, och det kommer definitivt att bli fler! Programpunkterna gjorde så klart sitt, men det allra finaste var att jag från första början kände mig så välkommen bland både nybörjare och veteraner, samt alla trevliga människor jag lärde känna. Som jag sa under helgen, att här känns det som om alla känner alla, även om man inte känner varandra än.

Ett speciellt jättetack vill jag också ge till Uppsalafandoms resestipendium Björntjänsten/URSUS, som bidrog till min resa och möjliggjorde hela tilltaget. Och så klart till min vän Johan Frick som tipsade om det och var den som föreslog att jag skulle följa med till Kontrast! Vi ses på Fantastika 2013...

/Marie-Louise Thomasson
åka
Fan

Re: Björntjänst-stipendiatens kongressrapport

Inläggav jophan » tis 23 okt 2012, 17:14

Bra rapport. Kul att du trivdes, Marie-Louise!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tis 23 okt 2012, 20:45

Instämmer med föregående talare!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav J-h:n » tis 30 okt 2012, 20:02

Jag är milt besviken på mig själv för att jag missade de fina Thomas Mann-referenserna i kongressrapporten tills Marie-Louise påpekade dem för mig.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Återgå till Kongresser