Dancon 2013

Dancon 2013

Inläggav jophan » lör 16 feb 2013, 12:11

Fantasticon i september och Dancon i juni.

8-9 juni, 2013
Valby Kulturhus
Köpenhamn

http://www.sciencefiction.dk/dancon/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Dancon 2013

Inläggav Sheriffen » sön 17 feb 2013, 19:32

Gratis inträde för alla. Jag förbluffas av hur våra nordiska vänner i både Finland och numera tydligen även Danmark lyckas få så mycket sponsring att ingen behöver betala för att gå på kongresserna. Men jag förmodar att något liknande faktiskt inte är möjligt i Sverige...? Eller...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 18 feb 2013, 22:37

Sheriffen skrev:Gratis inträde för alla. Jag förbluffas av hur våra nordiska vänner i både Finland och numera tydligen även Danmark lyckas få så mycket sponsring att ingen behöver betala för att gå på kongresserna. Men jag förmodar att något liknande faktiskt inte är möjligt i Sverige...? Eller...?

Kör hårt,
Sheriffen

I Finland är det sponsring (framför allt bidrag från stat och kommun, om jag förstår det rätt). De lägger ner hundratals timmar på att jaga pengarna, och det är bara möjligt att få dem för att de är ett arrangemang för tusentals deltagare med viss ungdomsprofil. Och om de kan, använder de billiga lokaler, som universitet.

I Danmark handlar det om att de använder kommunala gemensamhetslokaler av typen kulturhus. Jag vet inte om det finns så många kvar i Sverige. Vi gjorde ju något liknande i Uppsala i november 2011, vilket mycket riktigt var gratis.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » ons 20 feb 2013, 18:17

Billigare lokaler är uppenbarligen en signifikant faktor. Jag undrar hur mycket medlemsavgiften på en normal svensk kongress kunde sänkas om man skippade fixeringen vid att alla kongresser måste ha en bar i kongresslokalen.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Pererik » tor 21 feb 2013, 14:27

Sten skrev:Billigare lokaler är uppenbarligen en signifikant faktor. Jag undrar hur mycket medlemsavgiften på en normal svensk kongress kunde sänkas om man skippade fixeringen vid att alla kongresser måste ha en bar i kongresslokalen.

Hehe. Bra poäng. Men på konferens /kongress vill folk kunna gå till baren. Tragiskt men sant.
Pererik
WAHF

Inläggav tompe » lör 23 feb 2013, 20:50

Sten skrev:Billigare lokaler är uppenbarligen en signifikant faktor. Jag undrar hur mycket medlemsavgiften på en normal svensk kongress kunde sänkas om man skippade fixeringen vid att alla kongresser måste ha en bar i kongresslokalen.

Fast även om lokalen är så gott som gratis som den var i Linköping några gånger så kostar gäster typ 10-20 tusen.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » sön 24 feb 2013, 11:48

tompe skrev:

Fast även om lokalen är så gott som gratis som den var i Linköping några gånger så kostar gäster typ 10-20 tusen.

Sant, men man kan ofta få förlag och SF-bokhandeln att bidra med resor och hotell om man väljer författare som är i ropet, och man får 10.000 från SAAM om man är Swecon. Återstår gör då att skaffa lite sponsorpengar. Men visst, det gäller inte för alla kongresser, och inte alla gånger. Förmodligen får det kombineras med att man säljer programböcker, merchandise, bedriver kafé med god vinstmarginal och annat.

Men det är svårt, i alla fall i Stockholm och Uppsala, att hitta billiga lokaler som även är bra. Närapå omöjligt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » sön 24 feb 2013, 16:57

jophan skrev:Sant, men man kan ofta få förlag och SF-bokhandeln att bidra med resor och hotell om man väljer författare som är i ropet, och man får 10.000 från SAAM om man är Swecon. Återstår gör då att skaffa lite sponsorpengar. Men visst, det gäller inte för alla kongresser, och inte alla gånger. Förmodligen får det kombineras med att man säljer programböcker, merchandise, bedriver kafé med god vinstmarginal och annat.

Men det är svårt, i alla fall i Stockholm och Uppsala, att hitta billiga lokaler som även är bra. Närapå omöjligt.

Anledningen till att vår hyra av lokal var 0 eller 1000 kronor många år var att lokalens ägare tog alla intäkter från bar- och mat-försäljning på kongressen. Och jag tror att kravet var att vi hade en bankett också.

Det är synd att lokaler är så stort problem. Även om lokalerna i Danmark inte alltid är de bästa så fungerar de ganska bra. Och de verkar alltid ligga nära en tågstation.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » fre 01 mar 2013, 21:52

Ja, är jag inte bortrest lär jag nog kika in. Är ju inte direkt långt bort.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Kongresser