Hur skulle det ideella sf-kongressen/festivalen se ut?

Hur skulle det ideella sf-kongressen/festivalen se ut?

Inläggav Cilla » mån 25 mar 2013, 17:25

Hej!

Vet inte om vi skriver i rätt forum nu, meeen... (hoppas det). Vi är två brudar som pluggar event management på Handels i Göteborg just nu och skall planera ett låtsats-event. Då vi tänkte göra en tråkig kurs lite roligare tänkte vi planera ett science fiction och fantasy konvent i Göteborg eller på någon annan plats i Skandinavien. Som ni kanske märker har vi noll erfarenhet kring just detta (mer än det vi sett i TBBT och hört genom vänner ;) ). Därför tänkte vi att vi vänder oss till er, alla fans! Vårt låtsats-event tänkte vi skulle rikta sig till både fans och nyfikna, framtida fans som har sett på alldeles för mkt TBBT, läser SF-böcker eller gillar subkulturen helt enkelt. Eventet skulle vara ideelt, bara en kul grej för att få ihop en samma roligt folk, umgås, lära sig nytt (för den oinvigde), ha workshops och olika event. Som ett kulturellt inslag i värdstaden på samma sätt som filmfestivaler, Göteborgskalas och liknande...

Våra frågor till er (om ni vill besvara den) är alltså: I) Var och när på året skulle det passa att anordna ett sådant här event? II) Vad skulle man vilja ha för aktiviteter/teman/innehåll på konventet? III) Om ni fick tänka fritt, vad skulle göra att ni väljer ett konvent framför ett annat?

Vi skulle uppskatta om ni ville pigga upp vår tråkiga dag med lite roliga svar! :)

Tack på förhand! // Cissi och Cilla
Cilla

Re: Hur skulle det ideella sf-kongressen/festivalen se ut?

Inläggav kjn » mån 25 mar 2013, 22:31

Jag förutsätter att ni frågar efter den ideala sf-kongressen, inte den ideella (sf-kongresser är per definition ideella i Sverige).

Första frågan är nästan alltid vilka personer som är målgruppen. Är det personer som i första hand är intresserade av tv eller nördkultur (typ TBBT)? Är det litterärt intresserade personer? Är det personer som känner till sf-fandom, eller personer som konsumerar väldigt mycket sf, eller bara är småintresserade?

Det går nog att hävda att utifrån en del av svaren så har den ideala svenska sf-kongressen redan hållits, i form av Eurocon i Stockholm 2011: massor med folk som drogs dit och som var intresserade av att läsa och diskutera sf, och som hjälpte till att göra Kontrast 2012 till den tredje eller fjärde största svenska sf-kongressen någonsin och den största som hållits utanför Stockholm. Men samtidigt får man vara medveten om att Eurocon ändå var ett smalt arrangemang - tämligen högt inträde, lite möjlighet att bara gå in och titta, och så vidare.

Om man tänker sig ett mer breddevenemang så får man dels titta på Finncon, som kör utan inträdesavgift, och finansieras genom sponsring och kulturbidrag, och dels på inriktningen på programmet. Här så tror jag inte så mycket på breddning mot film och tv i första hand - det gjordes ett antal sådana försök i Stockholm för tiotalet år sedan där jag var inblandad, och det blev en ganska knepig kulturkrock (däremot verkar göteborgarna ha hanterat det bättre). Däremot så tror jag att ett starkt populärvetenskapligt inslag kan vara en bra breddning - saker som Nasacons jordnötslopp kan nog dra rejält med publik och intresse.

När på året? Kongressäsongen i Sverige och internationellt går ungefär från början av april till mitten av oktober. Jag skulle nog rekommendera sommartid om man vill kunna göra både en vanlig kongress (inomhus) och ett festivalområde (utomhus) samtidigt.
kjn
LoC-skribent

Inläggav Johan » tis 26 mar 2013, 15:46

Klart vi vill besvara frågan. Skall ta en titt på den när jag är hemma igen och inte reser runt med bara Ipad, som inte uppmuntrar till långa svar. När slutar kommentarer vara aktuella för er?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav PeterB » tis 26 mar 2013, 17:00

Kan passa på att nämna att Club Cosmos är en SF förening i Göteborg som genomfört ett antal
kongresser i lite olika format genom åren. Klubbens websida hittas på:

http://clubcosmos.net

och e-post till klubben är:

info@clubcosmos.net

Vad gäller vad som är en ideal SF-kongress så beror svaret nog inte bara på vem man
frågar, utan även vad man har för syfte. En del kongresser är enklare, mer sociala
tillställningar medan andra är stora och har fler och mer varierade programpunkter.

-Peter
PeterB

Inläggav Cilla » tis 26 mar 2013, 19:44

Jättekul!
Denna kurs kommer att fortgå under fem veckors tid, så lite tid har ni allt på er ;)

Johan skrev:Klart vi vill besvara frågan. Skall ta en titt på den när jag är hemma igen och inte reser runt med bara Ipad, som inte uppmuntrar till långa svar. När slutar kommentarer vara aktuella för er?
Cilla

Återgå till Kongresser