Världskongress i Finland 2015?!

Världskongress i Finland 2015?!

Inläggav Sheriffen » tis 23 jul 2013, 20:19

Jag citerar Eemeli Aaro i Facebookgruppen Eurosmof:

Am I right in assuming that most of the folks in this group have heard of Helsinki in 2015, our Worldcon bid? It's starting to look like we actually have a rather good chance of winning the vote---especially if we get a decent number of, well, Eurosmofs to join LoneStarCon 3 as supporting members and vote for us.

If you join this week, you'll also get the Hugo packet of ebooks and be able to vote for the Hugo awards...

The link below goes to our explanation for how you can participate in the vote.
And if you have any questions about the bid, I'd be happy to answer them, here or elsewhere.

Här är länken till Helsingfors världskongressbud:

http://www.helsinkiin2015.org/selection

Här är länken till LoneStarCons hemsida:

http://www.lonestarcon3.org/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Världskongress i Finland 2015?!

Inläggav Rymd-Olov » ons 31 jul 2013, 21:39

Ja, jag har röstat för första gången i mitt liv, så nu förväntar jag mig att det ska fälla avgörandet. Den som lever får se, men det vore ju hur kul som helst med ett Worldcon i Norden. Men som andra påpekat här och var är det kanske större chans nästa år, då det är Worldcon i London. Dock är de övriga buden för i år inte särskilt populära, om jag förstått rätt?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » tor 01 aug 2013, 10:59

De andra buden för 2015, menar du. Nej, det stämmer. Helsingfors är avgjort mest populärt. Men det som talar för att det ändå blir en amerikansk worldcon 2015 är just att den är i USA, liksom årets kongress. Helt enkelt föredrar många amerikaner en sämre kongress som de kan gå på än en bättre i Finland som de är tvungna att avstå från.

Så jag tror att det kan bli jämnt och spännande. Jag skulle ändå gissa att Spokane vinner.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tis 06 aug 2013, 09:59

Jag är ju helt grön när det gäller världskongresser, men jag tyckte faktiskt att även Orlando-budet verkade vettigt. Jag förstår att folk blir skeptiska när de hör att det handlar om en Disney-anläggning och att få i kommitén är okända inom fandoms innersta krets, men deras vision, om man kan kalla den så, verkar vettig. Om jag förstått rätt var tanken att det skulle ordnas ett stort dealer room, som Disney-besökarna skulle ha gratis tillträde till, både för att marknadsföra Worldcon till nya och yngre potentiella fans och att göra det mer attraktivt för månglare (inklusive småförlag) att ha försäljning på Worldcon. Sen har tydligen många i kommitén lång erfarenhet av att ordna konferenser i Worldcon-storlek. Men det kanske inte räcker om de inte har rätt känsla för vad som utmärker Worldcon?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan » ons 21 aug 2013, 17:04

Det känns som om vi har en god chans, i alla fall.

Det är inte för sent att rösta än: bestämmer man sig nu finns det fortfarande tid att få röstsedeln till mig så kan jag ta med den till Lonestarcon.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » sön 01 sep 2013, 14:24

Vi hade en god chans: 610 röster för Helsingfors, 645 för Spokane i sista omgången. Helsingfors fick flest i första, men Spokane fick betydligt fler av Orlandos andrahandsröster, när det tredje budet försvunnit ur matchen. Nackdelen med att försöka övertala amerikaner om att lägga Worldcon i Europa två år i rad. Nåväl. Vi var nära.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Kongresser