ConStig 21 november 2015

ConStig 21 november 2015

Inläggav Rulle » tis 20 okt 2015, 17:37

Lördag den 21 november hålls en minikongress i Göteborg.
Namnet på kongressen är ConStig och det kommer att bli föreläsningar och diskussioner om konstiga böcker samt stigar och resor inom fantastik.
Mer information finns på denna sida:
http://clubcosmos.net/constig/index.php
Rulle
WAHF

Re: ConStig 21 november 2015

Inläggav kjn » ons 21 okt 2015, 19:51

Ja!!!!
kjn
LoC-skribent

Re: ConStig 21 november 2015

Inläggav kjn » sön 22 nov 2015, 22:25

Therese har varit på kurs i Göteborg under veckan, och vi bestämde oss för att Hulda och jag skulle åka över på fredag kväll och delta på ConStig på lördagen, den senaste i serien av Club Cosmos minikongresser, den här gången en märkligt vägvinnande sådan.

Hulda och jag tog det sena eftermiddagståget från Bankeryd till Göteborg och sedan spårvagnen ut till Slottsskogens vandrarhem, där vi hade bokat ett rum. Therese hade åkt dit i förväg efter avslutad kurs och checkat in. Vi hade lite problem att hitta eftersom Göteborgs stad är ytterligt snåla med att placera kartor vid spårvagnshållplatserna, men lyckades ändå inte gå alltför mycket fel och en snabb fråga till en förbipasserande göteborgare angav enkelt rätt riktning.

På vägen passerade vi ett stråk av restauranger längs Olivedalsgatan, inklusive Lilla taverna, där vi höll vår allra första svenska "Darkfriend Social".

Väl installerade var vi alla i behov av en sen middag. Första valet var Lilla taverna, men de hade fullt, så vi gick till Himalaya kök och bar alldeles bredvid. De hade fantastisk nepalesisk mat. Den har stora likheter med det nordindiska köket, men det märktes att maten var mer baserad på ett visst område från den indiska subkontintenten. Jag vet inte om det är något med oss, men när vi hade ätit färdigt kom även kocken ut och växlade några ord. Eller var det det att vi var de som satt kvar sist. Utmärkt gott och trevligt var det i vilket fall.

Lördag morgon gick Hulda och jag till Sjöfartsmuseet och Akvariet medan Therese tog sovmorgon. Absolut bäst på besöket var "Klappa havet", där en marinbiolog på Akvariet berättade om krabbor och sjöstjärnor och vi fick tillfälle att klappa taggig hud och exoskelett, medan en sjöstjärna mumsade lite på marinbiologens hand.

Efter det gick vi tillbaka till vandrarhemmet, och vi tog allihop en lätt lunch på Lilla taverna. Therese och jag delade på en förrättstallrik med mycket ost, som var jättegod och alldeles lagom mycket mat.

Therese och Hulda valde att ta spårvagnen till Argostugan och ConStig, medan jag valde att gå. Resultatet var att jag kom fram ungefär en kvart före dem. Den här gången hann vi dock allihop fram i god tid innan programmet började.

Patrik Centerwall inledde programmet med att berätta om att Club Cosmos planerar att stata ett elektroniskt novellmagason, hoppeligen med ett första nummer någon gång under våren 2016. Målet blir att försöka få ut två nummer per år. De efterfrågade namnförslag, men mitt "Kon smiter" lades snabbt åt sidan.

Patrik höll sedan ett föredrag om resor i science fiction, med start från Lukianos En sällsam historia. Vi hann täcka in Vernes En resa till månen (kanondrift), "vanliga" relativistiska resor, hyperrymd, maskhål, teleportering, warpdrift och lite annat, såväl viktiga verk som utnyttjade dem och roliga variationer på grundidéerna.

Efter programpunkten berättade Patrik och Glenn Petersen lite kort om Johan Fricks noveller och hans liv, och sedan skålade vi till hans minne. Jag hade med mig en hemmakryddad akvavit för ändamålet: En redig kronobergare (kryddad med anis, kummin, fänkål, enbär och kvannerot).

Glenn gav sedan boktips på temat konstiga böcker. Jag förde inga anteckningar, men han pratade om och rekommenderade bland annat Railsea av China Miéville (järnvägar och köttätande vita jättemullvadar), The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi (gentlemannatjuv med kvantfysik), The Incorrigible av Harriet Dumont (fantasypiratsnusk) och novellsamlingen Andra världar: tio nya utopier, som bland annat innehåller en av novell av Johan Frick.

Näst hade kongressen något så konstigt som en matpaus. De flesta valde att gå ut och äta, men några (Louise Bengtsson-Rylander, assisterad av Therese) stannade kvar och diskade, några hade med sig mat, och jag bestämde att testa om jag hade en äkta pizzasång på lager. Helena Kiel, Hulda, Lars-Göran Johansson och jag själv bestämde pizzasorter att dela på och så stack Helena och Lars-Göran iväg till närmaste pizzeria medan jag började sjunga.

Tyvärr måste jag meddela att "Planetsången" inte fungerade som pizzasång, ej ens med refräng instoppad mellan samtliga verser (elva stycken). Jag hann till och med sjunga "Satellitsången" och prata en del innan pizzan kom. God var den i varje fall, även om det var lite ovant att få paprikabitar på en Vesuvio.

När alla var mätta och glada rekapitulerade Helena de sex föregående Star Wars-filmerna inför den kommande filmen, med fokus på hur huvudpersonerna hade färdats runt i galazen. Till sin hjälp hade hon små dockor med personerna och egenhändigt målade små planeter.

Sista programpunkten var en tävling i att göra foliehattar. Jag var lite piratinspirerad, och försökte göra något bandannaliknande. Vackert blev det inte, men den fungerade och klarade faktiskt (begränsad) headbanging, och fort gick det. Peter Bengtsson fick till en stilig cylinderhatt. Helena gjorde en näpen hätta. Lars-Göran lyckades både skapa något gamliknande och en parabolantenn (så att han kunde ta emot alla signaler från ovan). Sandra Petojevic fick till en biskopsmitra och tredje pris. Louise gjorde en Pippi-inspirerad mössa som fick andra pris. Vinnaren var Erika Nilsson med sin fantastiskt dekorativa lilla prydnadsfoliehatt.

Sedan pågick diskussionerna och öldrickandet alltmedan rummet städades av och ur. Vi fick helt enkelt färre och färre bord att sitta vid och stolar att sitta på, och framemot tolvslaget så blev vi närmast handgripligen utsopade av Mats Pekkari och Louise.

Om det fanns något att anmärka på under kvällen så var det ölurvalet. Det fanns dryga tiotalet sorter att välja mellan, men tvyärr vara alla utom tre antingen IPA eller DIPA. Det fanns alltså två lager, en stout och åtta IPA… Jag har absolut inget emot att det finns IPA på menyn, men jag tycker att det är trist när det så gott som bara finns det att välja mellan. (Hade det bara funnits lager eller stout hade jag klagat då med.) Däremot var det trevligt att Therese lyckades skriva Supernatural-fanfic med hjälp av ölflaskorna, närmare bestämt sorterna Dugges Idjit (stout) och Hello My Name Is Holy Moose (IPA). Trist bara att jag fann Holy Moose närmast odrickbar.

Saker som diskuterades under kvällen: hur Göteborgskongresser har ordnats på sistone, möjlighten till en stor Göteborgskongress, Sam J Lundwall, Evert Taube, brännvinskryddning, oortodaxa sätt för barer att meddela stängningsdags, Bredaryd, HP Lovecraft, teckning, rödskjortor av olika slag och gränserna för ångpunksklädsel, samt säkert en massa annat som jag glömt eller inte deltog i.

Saker som inte diskuterades: Ahrvid och Sheriffen.
kjn
LoC-skribent

Återgå till Kongresser