Rapport från Dancon 2016

Rapport från Dancon 2016

Inläggav kjn » mån 19 sep 2016, 16:37

För någon månad sedan läste jag Malmöfandoms kalendarium, och noterade något som kallades Dancon. Jag undersökte saken närmare och nämnde det för Therese. En resa till en minikongress i Köpenhamn var något som vi båda två kände att vi hade lust till.

Fredag eftermiddag satte sig alltså Hulda och jag på tåget från Nässjö mot Bankeryd, och i Jönköping klev även Therese på, direkt från jobbet. Byte till Köpenhamnståget i Nässjö, och sedan fick Hulda kliva av i Alvesta, där hon möttes av farmor. Ja, vi tog en barnfri helg i Köpenhamn.

När vi kom till Hässleholm fick vi meddelandet att det tidigare tåget mot Malmö hade brakat samman, så vi fick ta upp passagerarna från det med, vilket gjorde vårt tåg knökfullt. Vi fick även meddelande att vårt tåg inte skulle åka hela vägen till Köpenhamn, utan skulle vända tillbaka till Stockholm i Malmö som ersättning för det tidigare havererade tåget. Vi andra hänvisades till ordinarie Öresundståg.

Enda fördelen med vårt påtvingade byte till Öresundståget i Malmö var att jag hann köpa hostmedicin i Malmö - jag hade haft en rejäl förkylning/influensa under sensommaren som förskansat sig rejält som rethosta.

Väl på Køpenhavn Hovedbanegård tog vi S-toget till Valby, där vi hade bokat rum på Hotel Fy & Bi, på gångavstånd från Valby station och kongresslokalen Valby Kulturhus. Men klockan var sent, och restaurangen på hotellet hade hunnit stänga, så vi fick leta efter något annat ställe att äta sen middag på. Vi hittade en pub som var öppen, där jag tog en hamburgare och Therese pasta med kyckling.

Vilket var en dålig idé. Kombinationen av Therese och dansk kyckling innebär alltid (två gånger av två) en magsjuk Therese. Men det kom lite senare. Vi tog morgenmad på hotellet och började gå mot Valby Kulturhus. Vid ett övergängsställe mötte vi Fia Karlsson och Frida Otterhag. Efter lite diskussion om vägval kom vi fram till att vi hade olika uppfattning om inte bara bästa väg utan även vilken lokal som Dancon överhuvudtaget skulle vara i! Som tur var kom vi till ett beslut som inte bara följdes utan även visade sig vara fullt korrekt, så vi kom bara lite försent till den första programpunkten, Klaus Æ. Mogensens föreläsning om gårdagens framtidsvisioner.

Klaus föreläste på engelska, även om hans danska brytning ibland fick min hjärna att undra om jag lyssnade på danska eller engelska (jag har hört av några finska fans att jag utsätter dem för samma fenomen, fast då svenska och engelska). Som vanligt med Klaus föreläsningar var det intressant och genomarbetat, denna gång kring hur ny teknik eller nya rön nästan alltid leder till storslagna framtidsvisioner om vad tekniken potentiellt kan användas till och sedan hur när tekniken börjar närma sig mognad det ofta dyker upp ett eller ett par närmast monumentala tillämpningar av tekniken.

Radium-exemplen var skrämmande: radium-klockorna är välkända, men vi fick bilder på radium-vatten, radium-cigaretter och radium-kondomer. Han tog även upp hur teknologer ofta var bra på att förutse nya möjligheter med tekniken men missade alla dess sociala implikationer, medan sociologer (i vid bemärkelse) ofta kunde vara bra på att identifiera och extrapolera sociala trender men missade vad som hände tekniskt. God futurologi kräver gemensam medverkan från båda synsätten.

Efter föreläsningen sa Therese att hon inte kunde stanna längre, utan gick tillbaka till hotellrummet. Jag stannade, men hoppade över panelen om Aurora och Station Eleven, utan pratade med Fia, Frida och olika danska fans. En stor brist med en minikongress som denna är att medlemmarna saknar namnbrickor.

Lokalerna i Valby Kulturhus var… ändamålsenliga. Tyvärr var det ganska dåligt skyltat och Dancon hölls tre trappor upp, så risken för spontana besök låg nog ganska nära noll. Totalt var vi kanske dryga 20-talet fans på plats under dagen, varav fem från Sverige (Calle Werner, Fia, Frida, Therese och undertecknad.) De (lokalerna, inte svenskarna) var även ganska slitna och tydligen var det ofta osäkert om kaféet, ett danskt sådan, så de serverade även öl, på bottenvåningen var öppet under helgerna. Denna helg hade de dock öppet, så frukosten blev ett rejält smørrebrød.

Konversationsämnen under förmiddagen och lunchen blev översättning, skillnader mellan danska och svenska (inklusive falska vänner), feminism och fandom, svensk fandoms utveckling under de senaste 25 åren, cosplay, Finncon och världskongresser samt en del annat. Jag insåg även att vissa delar av dansk fandom ser på svensk fandom som vi ser på finsk fandom. Det är trevligt att få vara en god förebild för en gångs skull.

Kongressens yngste deltagare Lukas, 19 månader, klagade tidvis över bristen på goda barnaktiviteter, men "Rymden är stor" var uppskattad.

Eftermiddagen inleddes med Fias föredrag om svensk fandom, som främst handlade om fandoms historia, svensk fandoms historia, kommande kongresser i Sverige och Finland och hennes förhållande till fandom.

------
Fiacon: Fandom Is A Community Of Nerds
------

Knud Larn föreläste om tysk fandom, och tog lite om dess historia, priser, kongresser, traditioner, SFCD och slutligen en kort intro till Perry Rhodan. Hans mycket korta och inte alltid smickrande sammanfattning av temata för sf i olika länder gav upphov till en kort och livlig diskussion.

Under Cyberpunk-panelen tog Fia, Frida, Sanna (en ny och jättetrevlig dansk fan) och jag själv en paus och pratade om sätt att få dansk fandom att bli mer svensk. Som sagt, det var trevligt att få vara en positiv förebild för en gångs skull.

Lördagens program avslutades med Lise Andreasens presentation av filk. Hon inledde med att spela upp några exempel på sf- och fandom-anknytna sånger av mer mondänt ursprung, av Weird Al och från Big Bang Theory och The Late Late Show. Sedan kom några av de sånger hon hört på LonCon 3, i form av Piers Cawleys "Child of the Library", Christopher Winchesters "Who the 'Ell Is Tauriel" och Gray Rineharts "Tauntauns to Glory". Sist spelade hon upp ett videoklipp från en dansk Star Trek-träff där en dansk fanne sjöng Star Trek-filk.

Sedan var det min tur, och jag sjöng min egen "Längtan till fandom", David Nessles "Pappersframmatningen är trasig" och Martin Q Larssons "Jag vill bo i rymden", innan vi avslutade det planerade programmet med att spela upp Seanan McGuires "Wicked Girls Saving Ourselves".

Klaus hade tydligen också provat på att skriva filk, och sjöng "Zombie Time", en en-versfilk på melodin "Summertime", och Fia undrade då om jag kunde framföra "Fias zombievisa", vilket jag gjorde.

Sedan vandrade ungefär hälften av oss iväg till Fy og Bi för att ta några öhl och en välförtjänt middag. Therese hade piggnat till under dagen, så hon hann säga hej till oss innan hon skulle iväg och träffa sin gamla danska vän Amanda inne i stan. Samtalsämnen som dryftades under kvällen var bland annat hur väl danskar och svenskar kan förstå varandra utan att prata engelska (vilket även testades), världskongressen, kongress- och möteslokaler, cosplay, att vara nördig som barn, drinkar och en hel del annat.

Söndag morgon åt vi morgenmad, checkade vi ut från hotellet och kom bara lite sent till Lises science fiction-meditation. Jag skrev rapport medan Therese lyssnade och såg på.

Asmus Kofoed pratade om "crowdfunding science". Han har bland annat arbetat med Curiosity på Mars och dess kameror som hjälpte till att finna bevis för rinnande vatten på Mars, någon gång i en röd forntid. Han pratade om hur forskningen finansierar just nu, och om sina försök att skapa något som liknade en Patreon för vetenskap i Danmark.

Sanna sa till mig att hon inte var här för mig, utan för min fru, och de fanbondade hämningslöst under frukosten och resten av eftermiddagen. Niels Dahlgaard höll ett föredrag om HG Wells liv och skrivande, men han kom tyvärr inte längre än till 1901 och The First Men in the Moon innan tiden tog slut. Han tog bland annat upp hur Wells uppväxt i en småborgerlig familj vars affär gick i konkurs påverkade hans senare skrivande, hur han studerade biologi under Thomas Henry Huxley samt Wells stora produktivitet inom många olika genrer och former.

Efteråt hamnade jag i en lång och intressant diskussion med Knud Larn och Niels, som vi faktiskt klarade av att hålla helt på skandinaviska, kring Fanmarkshistorien, skandinavisk fandom, fankultur och hur man väljer att göra sina kongresser och de följder som det ger.

Jeppe Larsen höll sedan en föreläsning om Greg Egan, men jag hade inte något större intresse av den utan satt ute i korridoren och skrev på kongressrapporten. Ett stort problem med lokalen var att rummet hade ganska dålig akustik och ventilation, och öppnade man ett fönster kom det in trafikbrus. Det blev alltså ganska tröttsamt mot eftermiddagen.

Therese och jag hoppade över den sista programpunkten om Quatermass så att vi kunde vara i god tid till vårt tåg hem och den obligatoriska gränskontrollen. Vi hann äta middag på Hovedbanegården och kom i god tid till vårt tåg, och ska vara hemma om ungefär två timmar.
kjn
LoC-skribent

Återgå till Kongresser