Åcon - kongress på Åland

Åcon - kongress på Åland

Inläggav Reuter » fre 12 jan 2007, 15:17

Kristihimmelfärds-kongress på Åland
-----------------------------------------------

SF-kongress i Mariehamn 17-20 maj, det tänker ni väl inte missa? En liten kongress på engelska, där svenskar och finländare kan träffas under gemytliga former.

Kongressen äger rum på hotell Adlon i centrala Mariehamn.

Nu är både hotellpriser och reseerbjudande klara. Specialpris med Silja Line är ordnat - tur och retur från Stockholm kostar bara 10 euro. Hotellrum kostar 150 euro för hela kongressen (plats i dubbelrum, med tre personer i rummet endast 120 euro). 54 rum finns, boka snarast!

Anmälan till kongressen görs genom att betala 200:- (som utgör full deltagaravgift) till plusgirokonto 82 66 75 - 1, Anders Reuterswärd.

Webbsida med mer information: http://acon.wordpress.com
Diskussionslista för Åcon-medlemmar: http://groups.google.com/group/acon

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Reuter » mån 15 jan 2007, 23:40

För att utnyttja det förmånliga kongresserbjudandet om en tur- och
returresa till Åcon med Silja Line krävs bokning före fredagen den 13
april
.

Avresa från Stockholm, Värtahamnen, med Silja Europa torsdag 17 maj
08.00, ankomst Mariehamn 14.35.
Avresa från Mariehamn med Silja Festival söndag 20 maj 14.45, ankomst
Värtahamnen 19.15.
(Fyrbäddshytt ingår, men kommer väl mest att fungera som bagagerum.)

Bokning görs enklast genom inbetalning av 100:- för hela resan (50:-
ena vägen) till mitt plusgirokonto 82 66 75 - 1.

Följande uppgifter måste ovillkorligen framgå av inbetalningen eller
i ett separat e-postmeddelande:
Namn
Födelsedatum
Nationalitet
+ uppgift om hyttkamrater, om det är viktigt vilka ni vill dela
bagageplats med

OBS! Även hotellbokning måste göras senast 13 april. Bokning görs dock
direkt med hotell Adlon, enklast på e-postadress
mailto:info@alandhotels.fi

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 16 jan 2007, 10:27

Reuter skrev:OBS! Även hotellbokning måste göras senast 13 april. Bokning görs dock direkt med hotell Adlon, enklast på e-postadress

Och skriv på svenska. Den som får för sig att skriva till en ålänning på engelska ska jag strimla långsamt och rosta över öppen eld...
Senast redigerad av jophan tis 16 jan 2007, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Reuter » tis 16 jan 2007, 10:32

Jag undrar vilket språk finländare använder när de talar med ålänningar? Till exempel kongresskommittén när de förhandlade med hotellet. Nu vet jag ju att alla finnar kan lite mer svenska än de egentligen vill låtsas om, men räcker det?
Reuter
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 16 jan 2007, 11:13

Reuter skrev:Jag undrar vilket språk finländare använder när de talar med ålänningar? Till exempel kongresskommittén när de förhandlade med hotellet. Nu vet jag ju att alla finnar kan lite mer svenska än de egentligen vill låtsas om, men räcker det?

Väldigt intressant fråga. De har tre språk att välja på. Kanske har Ben skött kontakterna? Men hotellet har garanterat någon kontaktperson som talar flytande finska; de lär ju ha ganska många finska gäster.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » tis 16 jan 2007, 14:51

jophan skrev:
Reuter skrev:OBS! Även hotellbokning måste göras senast 13 april. Bokning görs dock direkt med hotell Adlon, enklast på e-postadress

Och skriv på svenska. Den som får för sig att skriva till en ålänning på engelska ska jag strimla långsamt och rosta över öppen eld...

Det gikk faktisk utmerket å skrive til dem på norsk også.

P.C.
(Som nå håper jobben ikke har noe imot å gi meg fri)
OsloPC
Letterhack

Inläggav Ben » tis 16 jan 2007, 22:33

jophan skrev:Kanske har Ben skött kontakterna?

Jo, jag skötte de slutliga förhandlingarna med hotellet och de gick alltså på svenska, men Eemeli gjorde den första kontaktrundan och gjorde det på finska (vilket lär ha gått helt OK). Turism är ju en viktig näringsgren för Åland och en hel del av turisterna kommer från fastlandet (=Finland), så visst går det säkert att klara sig på finska på hotellen och de största restaurangen i Mariehamn, men i övrigt är det säkert lika omöjligt att klara sig på finska på Åland som det är att klara sig på svenska i urskogarna i Norra Karelen. :wink:

Observera dock att jag aldrig varit på Åland, så egentligen vet jag inget om saken. 8)
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 29 jan 2007, 15:33

Så, då har jag skrivit till hotell och kommitté och bokat in mig! Spännande, jag har aldrig varit i land på Åland förut.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » lör 10 feb 2007, 19:55

Nu har jag gjort samma sak som Johan. Och jag har heller aldrig varit på Åland :-)
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 15 feb 2007, 00:09

Ni som emailat hotellet har ni fått något svar? Jag har inte fått någon bekräftelse var sig från hotell eller kommité.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Reuter » tor 15 feb 2007, 09:00

Jodå, de svarar via e-post. Men jag vill minnas att det dröjde lite. Och sedan vill de gärna ha ett kreditkortsnummer faxat.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 15 feb 2007, 09:15

Bekräftelsen dröjde ett par dagar, och jag lämnade det efterfrågade kortnumret genom att ringa upp dem.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 20 feb 2007, 19:34

Nu fick jag svar från hotellet och har fixat det där med kreditkort. Jag bokade twin-rum men i bekräftelsen envisades de med att skriva att ett dubbelrum var bokat. Är detta något man bör bry sig om eller är det på Åland som på många ställen i Sverige att de kallar twin för dubbelrum och de bara har twin?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 20 feb 2007, 19:39

tompe skrev:Nu fick jag svar från hotellet och har fixat det där med kreditkort. Jag bokade twin-rum men i bekräftelsen envisades de med att skriva att ett dubbelrum var bokat. Är detta något man bör bry sig om eller är det på Åland som på många ställen i Sverige att de kallar twin för dubbelrum och de bara har twin?

Nu vet jag ju inte om du ska bo ensam i rummet, fast då skulle du väl inte ha beställt twin. Fast ska du bo ensam i rummet så var bara glad åt att du får dubbelrum, för då får du ju en stor dubbelsäng i stället. Och ska du bo med kvinnligt sällskap i rummet, så var ännu gladare åt dubbelsängen! Även om det var tänkt att vara twin från början, så får väl unga fröken inregistrera och acceptera faktum när ni kommer dit - det är dubbelrum som gäller, liksom. :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 20 feb 2007, 19:42

Jag kan naturligtvis inte gå i god för att du fått det du ville boka, men på svenska kallar man både rum med en stor dubbelsäng och rum med två separata sängar för dubbelrum, så fick du svar på svenska så vet jag inte vad de skulle ha skrivit annars. Vore jag du skulle jag utgå från att du har fått ett rum med två separata sängar och lita på att de ordnar det på plats om du upptäcker att det blev fel när du anländer.
Senast redigerad av jophan tis 20 feb 2007, 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Kongresser