Swecon 2008 - ConFuse 2008

Inläggav jophan » ons 17 okt 2007, 21:04

Den som startar en tråd, samt administratörer, kan ändra namn på diskussioner.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ÄlveKatt » tis 30 okt 2007, 18:20

Varför är Confuse så sällan? Är det på grund av bristande intresse eller är arrangörerna för upptagna?
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 30 okt 2007, 18:26

ÄlveKatt skrev:Varför är Confuse så sällan? Är det på grund av bristande intresse eller är arrangörerna för upptagna?

Va...?! ConFuse är väl den oftast och mest regelbundet hållna kongressen i svensk fandom sedan sexton år tillbaka (den första gick av stapeln 1991). Vad menar du...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 30 okt 2007, 18:30

Jag tror att Älvekatt jämför med rollspelskongresser, som brukar avhållas årligen under många år i rad.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ÄlveKatt » tis 30 okt 2007, 18:36

Har det inte varit kongresser i Stockholm och göteborg var och vartannat år? Eller är jag förvirrad? Är det kanske så att det finns mer än en kongress i Stockholm respektive Göteborg?
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 30 okt 2007, 19:22

ÄlveKatt skrev:Har det inte varit kongresser i Stockholm och göteborg var och vartannat år? Eller är jag förvirrad? Är det kanske så att det finns mer än en kongress i Stockholm respektive Göteborg?

I Göteborg har det inte på långa vägar varit kongresser varje år. Åka Davour från Uppsala arrangerade Akrostikon där år 2001 och de senaste åren har Glenn Petersen och gänget gjort två kongresser, men det sker annars inte med någon regelbundenhet. Visst har där arrangerats kongresser under tidigare decennier i svensk fandoms historia, men så hemskt många är det inte.

I Stockholm har det under 2000-talet varit i princip en kongress om året, ibland två, men det beror på att vi har flera arrangörskommittéer här. Det är inte samma kommitté som gör alla kongresserna. Och dessutom är det inte bara stockholmare som arrangerar här; Conversation förra året arrangerades av Carolina Gómez Lagerlöf från Stockholm och Britt-Louise Viklund från Linköping, till exempel. Och i kommittén för ImagiCon sitter förutom Stockholmsfans även Johan Anglemark från Uppsala. Och så vidare.

Hur som helst, Linköpingsfandom är väldigt aktiv, men inte en särskilt stor fandom. Att de lyckats göra så många kongresser som de gjort under de senaste sexton åren är beundransvärt, särskilt som kongresserna är mycket lyckade dessutom.

Jag tror att Linköpingsfandoms och Sigma TC:s (Fisksätra utanför Stockholm) kongresskommittéer, som i stort sett bestått av samma fans varje gång (såvitt jag vet), är de som arrangerat flest kongresser i svensk fandoms historia. ConFuse och NasaCon. Annars finns det enstaka fans som arrangerat lika många eller fler kongresser, men som suttit i olika kommittér. Jag själv, ghubevars, och folk som Johan Anglemark och John-Henri Holmberg och så där.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 31 okt 2007, 08:25

ConFusekommitteerna har inte sett likadana ut alla år heller, även om jag, Tommy och BLV har varit med alla gånger. Gäller inte ungefär detsamma för uppsalakongresserna, så med det synsättet också börjar bli rätt många, även om de inte har ett gemensamt namn och därmed inte lika uppenbart hänger ihop (även om det brukar stå "Upsala SF-möte" någonstans i reklamen).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » ons 31 okt 2007, 22:09

Jag var inte med i ConFuse-kommitén 91-93. Och att det är nästan samma folk som arrangerar det gör att folk inte direkt är jätteinspirerade men tycker det är kul om det blir en ConFuse ibland och därför arbetar med det.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav ÄlveKatt » lör 03 nov 2007, 14:42

Jag bor ju i Mantorp, när jag inte bor på folkhögskola.

Jag har absolut ingen erfarnhet av at arrangera kongresser, men kan jag engagera mig i ConFuse på något sätt? Skolan slutar någon gång I maj. Efter det har jag antagligen möjlighet att engagera mig.

Eller är allt redan färdigplanerat då?

Finns det någon Karlstadfandom?
ÄlveKatt
WAHF

Inläggav tompe » mån 05 nov 2007, 01:13

Om du vill hjälpa till med ConFuse så gå med på mailinglistan

http://lists.lysator.liu.se/mailman/listinfo/confuse

så ser du vad som händer och diskussioner om vad som behöver göras och dylikt. I maj kan man ju hoppas att man planerat klart och att endast praktiskt arbete återstår...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » mån 05 nov 2007, 09:05

Det lär knappast vara slut på planeringsarbete i maj. Hoppas kan man ju alltid, men jag tror inte på det. Och, som sagt, praktiskt arbete finns ju alltid.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Doctorow på svenska: Ägd!

Inläggav Ben » tor 08 nov 2007, 18:55

Det här skulle ju egentligen ha passat lika bra i litteraturdiskussionen eller i fansindiskussionen, men den är ju minst lika relevant här.

Som det redan nämnts i den här tråden ett par gånger publicerade Enhörningen en novell av Cory Doctorow. Novellen 0wnz0red (som i Johan Anglemarks utmärkta översättning blev Ägd! på svenska) publicerades under en "creatice commons" -licens. Författaren önskade att novellen även publicerades på webben och det hade översättaren heller inget emot, så nu är det fritt fram att klicka fram novellen antingen som en webbsida eller som en pdf-fil.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Adam Roberts

Inläggav tompe » mån 28 jan 2008, 14:33

Swecon 2008 - ConFuse 2008 har nu också Adam Roberts som hedersgäst. För att kolla om ni glömt anmäla er till kongressen så gå till

http://www.lysator.liu.se/confuse/

där det finns en medlemslista. Om ert namn ej finns med på listan så passa på att anmäla er och betala nu!
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 07 feb 2008, 23:43

Webbsidorna för Swecon 2008 - ConFuse 2008 har uppdaterat med information om ny lokal och information om hotell. Lokalen är Nationernas Hus mitt i centrala Linköping och det är när till hotell, restauranger och järnvägsstation. Mer information på:

För vår planering är det väldigt bra om de som planerar att komma betalar medlemsavgift så tidigt som möjligt. Så saknar ni ert namn på medlemslistan så har ni ej betalt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » ons 26 mar 2008, 14:09

Kom ihåg att anmäla er till Swecon 2008 enligt

En nyhet är:

2008-03-26: Trådlöst nätverk (WiFi) finns i lokalen. Emaila gärna tpe@ida.liu.se om ni vill använda det och behöver ett konto så kan jag bekräfta att antal konton jag har räcker.

Angående hotell har jag hört att en del fans bokat in sig på Radisson SAS och att man där kunde utnyttja någon rabatt knuten till Coop. Men de som gjort detta kan ju förklara bättre...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser