Världskongress i norden

Inläggav Ben » lör 08 sep 2007, 20:53

Det här är en nästan lika vansinnig diskussion som den som fördes på Finncon i Helsingfors år 2006 då vi hade en paneldebatt om ett finländskt Worldcon-bid. Det fanns vissa galenpannor som tyckte att det var en bra idé och andra som dängde vett i skallen på dem. (Länken går till en bild på panelen; "ei" betyder "nej".)

För att ha någon som helst möjlighet att fixa en worldcon i norden måste samarbetet mellan de nordiska fandomen bli enormt mycket större än nu. Samarbetet har ju ökat under de senaste ... skall vi säga tio åren ... men vi har en god bit att gå ännu. Jag skulle tippa på att nordisk fandom kunde vara klar för en worldcon-bid om 20 år.

Under tiden skulle jag rekommendera alla som är intresserade av dessa galna tankar att ta sig i nacken och verkligen besöka andra nordiska kongresser. Dessutom kunde det vara på sin plats att först pröva på kongress-sammarbetet genom att arrangera några mindre samnordiska kongresser. Åcon 2 har ju en kommitté som består av både finnar och svenskar (ok, en svensk, men ändå), så det är ju en början (och så har vi ju haft några Snorfcons, men de har ju varit så små evenemang att de knappast kan räknas.)

Före folk ens börjar leka med worldcon-drömmar tycker jag de här drömmarna kunde arrangera en samnordisk Eurocon. Jag tror inte ens det skulle gå helt friktionsfritt. :)
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » lör 08 sep 2007, 20:58

john-henri skrev:Till Sheriffen: Den poäng och möjlighet som trots allt finns här är förmodligen just ett bud för 2012, givet att kongressen 2010 hålls i Australien. För de australiensiska världskongresserna samlar bara runt 1500 deltagare, varav runt hälften röstar på plats för följande världskongress. Och de sju- eller åttahundra personer som då röstar lär vara i första hand ditresta amerikaner och européer, och som du själv skrev tidigare lär de som tagit sig till Australien vara fans som är roade av och har råd att resa, och som förmodligen dessutom har ett mer än ordinärt sf-intresse för att fara ett varv runt jorden för att gå på kongress; i andra hand är de som röstar rimligtvis de mest aktiva australiensiska fansen, och såvitt jag förstått av mina föralldel blygsamma kontakter med australiensare är fandom där nere fortfarande mycket starkt sf-inriktad. Så faktiskt inbillar jag mig att det till och med skulle kunna vara ett dragande koncept att utlova en tvättäkta science fiction-inriktad kongress.

Fast, som Martin Hoare med emfas framhöll: i så fall är det dags att börja organisera oss nu. Ett sådant bud måste presenteras någon gång i början av nästa år.

När vi snackade om det här på Nippon 2007 var alla som deltog i diskussionen överens om de stora fördelar du nämner ovan och som jag nämnde tidigare, men nästa år är det redan 2008 och vi måste ha minst tre världskongresser och tiden där emellan på oss att lansera vårt bud.

Jag ska tillägga att Martin inte trodde att det är realistiskt. Vi är inte tillräckligt organiserade för ett världskongressbud ännu och det är ett rätt stort problem. För den här kongressen måste, som nämnts, tillverkas av nordisk fandom gemensamt. Alla de nordiska länderna. Och vad vi saknar är det utbyggda och befästa kontaktnät och den vana vid samarbete som krävs. Och realistiskt blir det väldigt svårt att åstadkomma på så kort tid som fyra, fem månader.

Men jag ska ju inte påstå annat än att jag är mycket lockad av tanken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 08 sep 2007, 21:30

Ben skrev:Det här är en nästan lika vansinnig diskussion som den som fördes på Finncon i Helsingfors år 2006 då vi hade en paneldebatt om ett finländskt Worldcon-bid. Det fanns vissa galenpannor som tyckte att det var en bra idé och andra som dängde vett i skallen på dem. (Länken går till en bild på panelen; "ei" betyder "nej".)

För att ha någon som helst möjlighet att fixa en worldcon i norden måste samarbetet mellan de nordiska fandomen bli enormt mycket större än nu. Samarbetet har ju ökat under de senaste ... skall vi säga tio åren ... men vi har en god bit att gå ännu. Jag skulle tippa på att nordisk fandom kunde vara klar för en worldcon-bid om 20 år.

Under tiden skulle jag rekommendera alla som är intresserade av dessa galna tankar att ta sig i nacken och verkligen besöka andra nordiska kongresser. Dessutom kunde det vara på sin plats att först pröva på kongress-sammarbetet genom att arrangera några mindre samnordiska kongresser. Åcon 2 har ju en kommitté som består av både finnar och svenskar (ok, en svensk, men ändå), så det är ju en början (och så har vi ju haft några Snorfcons, men de har ju varit så små evenemang att de knappast kan räknas.)

Före folk ens börjar leka med worldcon-drömmar tycker jag de här drömmarna kunde arrangera en samnordisk Eurocon. Jag tror inte ens det skulle gå helt friktionsfritt. :)

Allt du säger är förstås sant, rationellt och förnuftigt, och jag menar det. Jag är inte ironisk. Det var därför jag upprepade gånger i mitt ursprungliga inlägg sa att jag vet att det här är vansinne. Varken mer eller mindre.

Men det finns ändå något att tänka på här, tycker jag.

Reflexreaktionen har alltid varit just denna: glöm det, det är omöjligt, det skulle aldrig fungera. Glöm det och glöm det nu.

Ska vi alltid köra med den reaktionen är det omöjligt att någonsin tillverka en världskongress.

Jag tyckte det kunde vara uppfriskande med en diskussion där man inte axiomatiskt utgår ifrån att det är helt omöjligt för oss att göra en.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Några frodiga exempel på en del andra omöjliga drömmerier:

Tjugoåring erövrar hela den kända världen. Omöjligt. Så det tog honom några år.

Två bröder meckar i garaget och anses vara vridna kufar. Sedan är de plötsligt uppe och flyger i luften och det gör vi nu dagligdags kors och tvärs över hela världen.

D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » lör 08 sep 2007, 21:45

Det är bara att testa, tycker jag... Fungerar det inte så fungerar det inte, men eftersom det inte varit speciellt många Worldcons häromkring (om någon?) så borde det väl finnas en liten, liten chans iaf.

Tor med en hammare i högst hugg skulle väl kunna passa som symbol tycker jag... Kraftfullt och sånt, dessutom känner väl de flesta till just Tor i och med Marvel och sånt (även om den uslingen stavar med h).

När det gäller vad som skall vara med/inte vara med så är jag av den åsikten att ju bredare, desto bättre. Med tanke på att en Worldcon är rätt så stor så borde väl någon slags kompromiss kunna utföras så både litteraturfundamentalisterna och animefansen kan ha nåt att nöja sig med.

Ändock, kanske en bra idé att göra en slags "retrokongress" ändå. Bara man inte är alltför insnöad på det, så att folk går omkring och gäspar och undrar varför man åkte dit. Men en liten motvikt till den enorma kommersialiseringen som verkar ha övertagit kongressandet på så många håll nu för tiden skulle väl funka.

Kan England så kan väl vi?.. :p
Peak
Fan

Inläggav jophan » lör 08 sep 2007, 22:19

Jag tror att vi är ganska många som håller tyst i den här diskussionen inte för att vi tror att ett svenskt worldconbud är omöjligt, utan för att vi med emfas helt enkelt är motståndare till tanken.

Att det sedan är orealistiskt är en annan sak.

Men nej tack.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Livgivare » lör 08 sep 2007, 22:49

Varför inte en Worldcon i Norden?

Själv har jag en dröm om att Norden kunde samarbeta mycket bättre innom flera områden så att vi verkligen håller ihop. Ungefär som Norden-ESC-sändingarna brukar vara inför Eurovision, det funkar jättebra och är ett föredömme vad gäller nordiskt samarbete. Varför inte sikta så högt att vi har en gemensam Nordic-con om fem år...där vi gör allt för att Sverige, Finland, Danmark, Norge, (Island - vart har de tagit vägen???) och eventuellt Estland är med. (Estland då de faktiskt rent kulturellt är mer lika oss i Norden än vad de är "öststaterna").

Vad sägs om det?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav john-henri » lör 08 sep 2007, 22:52

Men Johan då, vad har du emot själva tanken?

(När det sedan gäller orealistiskt, så förmodligen. Eftersom jag starkt misstänker att här saknas de uthålliga entusiaster som krävs. Förvisso medger jag att jag inte arrangerat några världskongresser, men kongresser och konferenser har jag arrangerat, och rätt många sf-kongresser i den storlek det skulle kunna handla om eller större har jag deltagit i, frånsett en oherrans massa andra konferenser i samma eller betydligt större skala. Vilket får mig att misstänka att vad som behövs är ett tiotal personer under tiden fram till kongressåret; därefter ett tjugotal personer fram till själva kongressen; kanske ett hundratal under kongressen. Men i sig ogörligt vore det förstås inte. Vad är det egentligen den gigantiska stab personer som många tycks tänka sig skulle syssla med?)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » lör 08 sep 2007, 23:01

För mycket jobb, för liten fandom, för mycket energi som plöjs ned i en enda typ av fanac under alltför många år. Vi är bara 20 personer här i landet som verkligen ägnar en massa fritid åt kongressarrangerande; om vi ägnar fyra år åt en världskongress kommer resten av Sverifandom att stagnera under tiden, och det är det inte värt. Worldcons är helt enkelt inte tillräckligt viktiga för det. Det är som att anse att all amatöridrott bara syftar till att få fram ett landslag.

Och när vi kommer ut på andra sidan så gafierar en tredjedel av alla som slet mest.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 08 sep 2007, 23:10

OK, det resonemanget kan jag köpa.

(Vad som retat mig är snarare den invändning som många alltid kommit med, nämligen att det skulle krävas hundratals djupt engagerade personer för att arrangera en världskongress, eller att skandinaver skulle samträna sig på mindre kongresser i tjugo år för att förbereda sig. NESFA har några hundra medlemmar och en aktiv kärna på 30-40 personer; gissningsvis är föreningen någorlunda jämförbar med t ex svensk fandom som helhet. Den har under de senaste 45 åren arrangerat 44 Boskones, varav ett dussin med mellan två och fyra tusen deltagare, plus tre världskongresser.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » lör 08 sep 2007, 23:14

Nej, jag håller med om att vi skulle kunna, särskilt idag när det finns en ambulerande stab på 50 erfarna amerikaner som hjälper till på distans. Det är som Sheriffen säger, att brinner man av entusiasm och ger sig fan på det så kan man uträtta mirakel. Men arbetsinsatsen är inte gratis, den har sitt pris.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » sön 09 sep 2007, 00:27

Då inbillar jag mig att vi är rätt överens.

Sen lär det bero på huruvida rätt dussin fans anmäler sig frivilligt. Och inser att de knappast lär kunna arrangera några andra kongresser eller ge ut särskilt många fanzines under de närmaste fem åren. Men eftersom du inte lär göra det misstänker jag rätt starkt att det inte blir av nu heller. (Vilka är rätt dussin fans? Jag misstänker faktiskt att de flesta här borde kunna räkna upp flertalet av dem. Och de flesta är inte ersättbara.)

John-Henri
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Kongresser