Bokkollo: relaxacon utan sf

Bokkollo: relaxacon utan sf

Inläggav pinkunicorn » mån 10 mar 2008, 17:02

Jag tillbringade helgen på bokhoras bokkollo i Strängnäs och reflekterade över att det egentligen var väldigt likt en sf-kongress. Det var dock långt mellan de organiserade programpunkterna så det kändes som en väldigt avslappnad (och ganska lyxig) relaxacon. På intet sätt otrevligt; det var som att tillbringa hela kongressen i baren (vilket en del ju gör, för den delen). Hittills har jag dock inte stött på någon sf-kongress där den manliga delen av deltagarna utgör en minoritet på sådär 5%.

Jag har skrivit lite mer om det hela här.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Bokkollo: relaxacon utan sf

Inläggav Sheriffen » mån 10 mar 2008, 18:37

pinkunicorn skrev:Hittills har jag dock inte stött på någon sf-kongress där den manliga delen av deltagarna utgör en minoritet på sådär 5%.

My Ghod! Om du gör det, så skicka genast all info till mig!

Det här är ju en häpnasväckande tanke, för den har aldrig ens slagit mig. Att det på kongresserna i svensk fandoms barndom var i princip 100% män och så möjligen Gisela Molander och att det nog aldrig någonsin, ens som bäst, varit mer än kanske 15% kvinnor har liksom varit ett så bedrövligt självklart faktum att jag tror att många bara helt oreflekterat tagit det för givet. Sf-kongresser bara *är* sådana helt enkelt, ungefär som att kameler har en puckel och skyskrapor är höga.

Det kanske är därför 95% av mitt umgänge befinner sig utanför fandom, förresten...! :-)

Hur som helst, när du hittar den där kongressen så säg genast till mig, *men däremot inga fler manliga fans*! Det vore ju ingen poäng med att genast *sabba* procentförhållandet! Och jag var först till kvarn, så det så!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 14 mar 2008, 00:28

Och hur många medlemmar värvade du till Swecon 2008 då?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » fre 14 mar 2008, 11:04

Jag sålde inga medlemsskap, men ett par personer lät intresserade. Vi får väl se.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 14 mar 2008, 12:06

Eh... var de snygga...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kongresser