Eurocon 2009

Eurocon 2009

Inläggav Carolina » ons 28 maj 2008, 19:49

Nästa års Eurocon kommer att äga rum i staden Fiuggi i Italien, den 26-29 Mars 2009. Fiuggi ligger ca 40 min tågresa från Rom.
Jag träffade de ansvariga för kongressen på Eurocon i Moskva och fick ett mycket gott intryck av dem och av kongressen, så nu planerar jag att åka till Italien nästa år.

Här är lite information om Eurocon 2009, kolla också på deras hemsida:http://www.euroconsf2009.it/

Hedersgäster är: Robert Silverberg, Sergey Lukyanenko och Kate Mulgrew. De har också kontaktat Charles Stross och Richard Morgan, men de har inte bekräftat att de kommer än.
Programmet ska till 2/3 vara på engelska. Har man några tips på programpunkter, så vill de gärna veta det.

De ansvariga för Eurocon har arrangerat kongresser i Fiuggi i tio år, så de har lång erfarenhet. Man anmäler sig till kongressen och hotell samtidigt genom att fylla i en blankett och skicka den till kongressen. Blanketten ska så småningom finnas att ladda ner från deras hemsida. Jag har ett antal blanketter redan nu som jag ska ta med till våra svenska kongresser om man vill fylla i dem direkt.

Kongressavgiften är ett paket som förutom själva kongressen också inkluderar hotell och mat. Hotellen ligger nära kongresshallen och man äter på en närbelägen restuarang. Tydligen ingår det mycket mat och dryck. Italienarna kunde inte nog beskriva hur mycket gott som kommer att serveras och tre flaskor vin per bord berättade de stolt. (Jag tror att de sa att ett bord var sex personer).

Det finns lite olika paket att välja på:
Fyra dagar kostar 295 Euro (om man deltog i Eurocon i Köpenham 270 Euro)
3 dagar 250 Euro (225 Euro)
2 dagar 185 Euro (160 Euro)

Betalar gör man till deras konto och man måste skicka in blanketten antingen skanna in den och skicka per epost eller skicka med vanlig post.

Jag fick lov att agera som agent, så man skicka ifylld blankett till mig och betala till mitt postgiro.
Jag ska bara bestämma lämpligt pris så återkommer jag med postgironummer och pris.

Om man vill turista i samband med kongressen är det ett ypperligt tillfälle. En kommittémedlem arbetar nämligen i turistbranschen och kan fixa billigt och bra boende. Det är bara att kontakta dem i förväg.

Jag tror att nästa års Eurocon är en kongress man inte får missa!

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » ons 11 jun 2008, 23:28

Anmälan till Eurocon 2009

För att anmäla sig till Eurocon 2009 måste man göra två saker:
1. Fylla i en anmälningsblankett och skicka in.
2. Betala medlemsavgiften.

Anmälningsblanketten ska kunna laddas ner från deras hemsida och medlemsavgiften går att betala in på deras bankkonto.
För att göra det lättare så kommer jag att vara agent för Eurocon 2009, så det går bra att skicka blanketten till mig och betala in avgiften till mitt plusgiro, så ser jag till att arrangörerna får både blankett och pengar.

Här är lite information:
• Varje person ska fylla i en blankett, t ex varje familjemedlem ska fylla i var sin blankett.
• Alla nedanstående priser inkluderar moms.
• Alla priser är för en person i delat rum.
• Enkelrum kostar 25 Euro mer per natt.
• Helpension betyder att för varje nämnd dag ingår det en middag, en övernattning, en frukost och en lunch.
• Helt paket betyder kongressavgift för torsdag-söndag, helpension tordag-lördag (även lördagens bankett).
• Mellanpaket betyder kongressavgift för fredag-söndag, helpension fredag-lördag ( även lördagens bankett).
• Lilla paketet betyder kongressavgift för lördag-söndag, helpension lördag ( även lördagens bankett).
• Det går att betala enbart kongressavgift och sedan ordna sitt eget boende. Man kan köpa till måltider för 25 Euro per måltid. Lördagens bankett kostar 45 Euro.
• Om man är osäker om man kan komma, kan man betala en deposition på 50 Euro (490 SEK) och sedan betala resterande avgift senast en månad före kongressen. Om man inte kan komma får man inte tillbaka depositionen. Den som betalar en depositionsavgift får själv komma ihåg att betala resterande summa i god tid. Jag håller inte reda det.
• Anmälan ska vara gjord före den 3 februari 2009. Vill man betala genom mig, så vill jag ha både pengar och blankett före den 1 januari 2009. Betalningar utan anmälningsblankett eller anonyma betalningar ser jag som gåvor till den svenska festen på kongressen.
• De som har deltagit i EFSF:s möten i Eurocon i Köpenhamn eller Moskva betraktas som medlemmar i ESFS och betalar en reducerad avgift (Se medlem i prislistan). Det räcker alltså inte med att man deltog på Eurocon i Köpenhamn, man måste ha varit med på själva EFSF:s mötet.
• Kongressen kan ordna transport från flygplatserna Fiumicino och Ciampino om man meddelar dem i tid.
• Kontakta kongressen på adressen eurocon@euroconsf2009.it för mer information.
• Betalning sker till mig: pg 438 65 91-4 (Carolina Gómez Lagerlöf)
Min adress är: Karlbergsvägen 37b, 113 62 Stockholm
Min e-post är: cgomez66@hotmail.com

Alla priser är i svenska kr.

Paket
Fullt paket
Medlem 2610
Fullt 2850
Barn under 6 år 1840
Student under 26 år 2610

Fullt paket + lunch torsdag
Medlem 2850
Fullt 3100
Barn under 6 år 2130
Student 2850

Mellanpaket

Medlem 2230
Fullt 2415
Barn under 6 år 1390
Student 2230
plusgiro, så ser jag till att arrangörerna får både blankett och pengar.

Mellanpaket + fredag lunch
Medlem 2415
Fullt 2730
Barn 1600
Student 2415

Litet paket
Medlem 1550
Fullt 1790
Barn under 6 år 1070
Student 1550

Litet paket + lördag lunch

Medlem 1790
Fullt 2030
Barn under 6 år 1340
Student 1790

Enbart kongressavgift
Kongressavgift 4 dagar

Medlem 700
Fullt 920
Barn under 6 år gratis
Student 350

Ha det bra!
Carolina
Senast redigerad av Carolina ons 05 nov 2008, 13:16, redigerad totalt 6 gånger.
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 11 jun 2008, 23:36

Förmodligen en dum fråga, men ren formsak med tanke på att EuroCon har så bisarra regler:

Är det ok att du är agent för den italienska trots att du ingår i kommittén för budet på den svenska?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » ons 11 jun 2008, 23:44

Är det ok att du är agent för den italienska trots att du ingår i kommittén för budet på den svenska?

Ingen aning. Jag kör på.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » tor 12 jun 2008, 08:57

Man ska inte skriva massa inlägg mitt i natten. Då blir det fel. Jag har nu rättat mina prisuppgifter. Nu ska de vara ok.
Jag kommer ha med mig anmälningsblanketter på årets svenska kongresser.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » tor 12 jun 2008, 16:26

Hej!
Nu har jag fått lite mer information.
För att betraktas som medlem i EFSF och därmed få betala det lägre medlemspriset, så måste man ha deltagit i EFSF:s möten under Eurocon i Köpenhamn eller Moskva. De som deltog på dessa möten fick skriva på en närvarolista och om man finns med på en sådan är man medlem i EFSF.

Enkelrummen på kongresshotellet är fullbokade. Det finns enkelrum på andra hotell som ligger mycket nära själva kongresshotellet. Om man betalar fullt paket och bor på ett av de andra hotellen, så äter man på kongresshotellet i alla fall.
Vad jag har förstått så är måltiderna viktiga delar i själva kongressen.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » ons 05 nov 2008, 13:20

Uppdatering av priser!
Då det har hänt en del saker i vår omvärld som gör att euron har blivit rejält dyrare, så har jag blivit tvungen att justera priserna i kronor.
Kolla in de nya priserna.
Klart att ni ska åka till Italien i vår!
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » tor 08 jan 2009, 17:12

Hej!
Det har blivit nya hedersgäster till Eurocon i Italien. Robert Silverberg kommer inte, men istället så kommer förutom Sergey Lukyanenko även
Ian Watson. Skådespelarhedersgäster är Kate Mulgrew och Max Grodénchik.

Andra gäster är Geoffrey A. Landis, Mary Turzillo, Lolita Fatjo, Eric Stillwell, Larry Nemecek och Janet Nemecek.

Det går fortfarande att anmäla sig till Eurocon. De ska ha anmälan senast den 3 februari. Gå in på deras hemsida
http://www.euroconsf2009.it/ och ladda ner anmälningsblanketten. Jag har blanketter utskrivna om ni vill ha dem på papper. Eftersom jag nu vet att det går snabbt att både betala och anmäla sig, så kan jag göra det fram till den sista veckan i janauri. Då måste jag ha anmälningsblanketten, så snart som möjligt. Eftersom värdet på euron inte verkar att stabiliseras, så kommer jag att räkna ut priset på kongressavgiften när ni ska betala in. Kontakta mig först.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 27 feb 2009, 13:57

Det här har trasslat till sig lite för mig, men om någon har koll så vore jag tacksam för eventuell utredning av sakernas förhållanden.

Så här ser det ut:

1) Jag glömmer att anmäla mig. Jag är ute och flyger på annat håll (Prag) och missar deadlinen.

2) Carolina ordnar så att jag får anmäla mig senare. Men det får jag veta när jag är på väg till flygplatsen i Athen för att flyga till London, så jag skickar ett e-brev till Flora i kongresskommittén och frågar om jag kan betala med mitt Visakort och säger att jag kan kolla e-posten på hotellet i London. Fast jag får inget svar.

3) Jag övertrasserar Visakortet i London, bland annat för att det svenska Nordeabetalkortet plötsligt slutar fungera efter att ha manglats av en idiotisk apparat som det var fel på nere på ett växlingskontor på Piccadilly Circus (ej Forex, ska tilläggas).

4) Nu kan jag alltså inte längre betala med Visakortet förrän jag fått nytt arvode och betalat räkningen, och det skedde för några dagar sedan. Så då tänkte jag anmäla mig.

5) Varpå jag får se att kongressen har något slags jävla elektronisk anmälningsblankett som man inte kan skriva i eftersom det är en PDF-fil och dessutom kräver tydligen italienarna, som Sten Thaning säger på Fanaclistan, att man ska överföra kontanter till deras kongresskonto. Låt mig säga så här, det är en jävla bitch att göra sådant från Grekland - kan man undvika så avstår man helst.

Frågor, om någon har koll:

Jag kan alltså inte göra som till alla civilserade länder och kongresskommittér och betala med mitt kreditkort (Flora har aldrig svarat)?

Återstår då alltså att boka hotell själv och bara betala kongressavgiften vid ankomst?

Och kan man då ändå som kongressmedlem käka i den där matsalen eller vad det är där det står sex flaskor vin på varje bord?

Att boka hotell själv är i och för sig inte något dåligt alternativ just nu, eftersom booking.com har 10 - 50% rabatt på massor av hotell i hela Europa under de närmaste dagarna och man kan hoppas att något av dem är ett av de kongressaktuella hotellen. Annars är det väl bara att hala upp lädret och pynta ändå, typ.

Om någon har något smart att säga om det här så blir jag glad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 01 mar 2009, 09:52

Jag har faktiskt blivit fundersam vad gäller EuroCon 2009 i Italien. Det här var vad vi fick veta från början:

"Kongressavgiften är ett paket som förutom själva kongressen också inkluderar hotell och mat."

Jag hade tänkt ta paketet för 295 euro, det vill säga fyra dagar. Men nu får jag av Carolina veta att hotell alltså *inte* ingår, utan att man betalar hotellrummet utöver avgiften om 295 euro. Själva kongressavgiften är 95 euro och därmed kvarstår den spännande frågan vad det är man betalar för när man ger kongresskommittén 200 euro. Är det maten i den där matsalen de har ställt i ordning? Eller är det, vilket är standarden i sydliga länder som Italien och Grekland, helt enkelt en blåsning? Med andra ord, de snor pengar av dumma utlänningar? Det senare känns tyvärr inte helt otroligt, för det är så inrotat i kulturen här att man i grekiska taxibilar till exempel har en taxa för turister och en för greker. (Nu är taxi väldigt billigt ändå i Grekland (en av ytterst få saker som är det), så det kanske inte gör så mycket, men i alla fall.)

Dessutom - kongresskommittén talar inte om vad hotellen i Fiuggi heter. De berättar bara på hemsidan att det finns massor med hotell i närheten av kongresscentret, från vandrarhem och ända upp till fyrstjärniga.

Men här är haken.

När man har betalt paketavgiften *väljer kongresskommittén* på vilket hotell man blir inhyst. Det får man inte veta i förväg. Så en del av er kan komma att betala 295 euro för att bo på vandrarhem, såvitt jag begriper, medan italienare som köper paketavgiften (om nu någon av dem gör det) antagligen hamnar fyrstjärnigt.

Min raljanta ton här får ursäktas, men jag är a) för van vid tänkesättet i sydeuropeiska länder för att inte reagera på det här och b) frispråkig av mig, som bekant.

Det finns kanske en jättebra förklaring till allt det här, men mig har det hittills misslyckats att hitta någon.

Om jag åker till den här kongressen - jag är inte säker längre - så gör jag förmodligen så att jag bokar hotell själv och flyger dit och ger dem den minimala kongressavgiften om 95 euro.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 01 mar 2009, 11:13

Sheriffen skrev:Själva kongressavgiften är 95 euro och därmed kvarstår den spännande frågan vad det är man betalar för när man ger kongresskommittén 200 euro. Är det maten i den där matsalen de har ställt i ordning?

Min gissning är att det är mat och vin. De sålde ju in kongressen som en orgie i god mat och vin i italiensk sol. Deras bud hade ju inget med sf att göra. Och 200 euro för fyra dagar med italiensk mat och vin i överflöd låter inte dyrt, förutsatt att man verkligen är där för att frossa i mat och dryck.

Sheriffen skrev:När man har betalt paketavgiften *väljer kongresskommittén* på vilket hotell man blir inhyst. Det får man inte veta i förväg. Så en del av er kan komma att betala 295 euro för att bo på vandrarhem, såvitt jag begriper, medan italienare som köper paketavgiften (om nu någon av dem gör det) antagligen hamnar fyrstjärnigt.

Jag gissar att de inte säger något för att ha full handlingsfrihet, med tanke på budget och antal anmälningar. Förmodligen bestämmer de vilka hotell de tar när de ser vad de har råd med, och sedan får höjdarna inom organisationen, de gamla Euroconrävarna, de bästa rummen, och därefter förmodligen antingen lottning eller i anmälningsordning. Just guessin'.

Allt detta klingar väldigt Eurocon i mina öron.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » tis 03 mar 2009, 15:56

Hej!
Jag har just fått svar från italienarna.
De försöker få in alla svenskar på hotell Ambasciatori. Det är ett fyrstjärnigt hotell med spa. För 200 Euro får man alltså tre övernattningar (del i dubbelrum) och fyra dagars helpension (från middag på torsdag till lunch på söndag) . Det låter bra i mina öron.
Hoppas bara att man hinner med lite programpunkter mellan måltiderna och badet.

Nu är det inte många dagar kvar!
Carolina
Carolina
Fan

Kongressrapport Eurocon 2009

Inläggav BEM_Tomas » sön 06 sep 2009, 21:07

Kongressrapport finns nu på http://bugeyedmonsters.wordpress.com/

Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Återgå till Kongresser