Gamla kongressböcker och annat kongressmaterial sökes

Gamla kongressböcker och annat kongressmaterial sökes

Inläggav pinkunicorn » tis 24 jun 2008, 19:43

När jag höll på att städa undan efter ConFuse 2008 på skrivbordet råkade jag hitta min samling av annat kongressmaterial och började gå igenom den. Jag skulle vilja ha tag i så mycket dokumentation som möjligt om svenska sf-kongresser, men det är en del jag saknar så jag är intresserad av att komplettera samlingen. I första hand är jag ute efter kongressböcker, men om du har annat liggande (framstegsrapporter, reklam, etc) så kan det också vara intressant. Hör av dig!

Eftersom jag gick på min första kongress 1991 och har varit på de flesta svenska kongresserna efter det så har jag delat upp listan nedan i två delar utifrån det.

Kongresser från 1990 och framåt som jag saknar kongressböcker för:

Nasacon 11
Världskongressen / Höstcon III
Stockon 7 / Ståkkon 7
7 december
En bättre kongress 96 [konstigt - jag var där]
Minicon 98 [fanns det någon?]
Stocon 2002
Fantastika 2003
Rancon [är det JHHs "Berättelser ur fandoms myter och legender"?]
ConCeive

Kongresser före 1990 som jag har kongressböcker från (allt annat är intressant):

SF-Kongressen 75 [JVM 356A]
Scancon 76
SF-Kongressen 77 [JVM 364A]
SF-Kongressen 79 [SF-Nytt 58]
Höstcon
Myscon 9
Fantastika 89 [SF-Forum 90]
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 24 jun 2008, 19:57

Trots påminnelse har jag lyckats glömma att rota efter Olof Möller-bok. Nu kom jag ihåg det igen. När jag gör det ska jag även rota efter kongressmaterial. Återkommer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 24 jun 2008, 21:26

Har det alltid funnits kongressböcker på svenska kongresser, förresten? Om inte, när började man med sådana?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tis 24 jun 2008, 22:56

Har det alltid funnits kongressböcker på svenska kongresser, förresten? Om inte, när började man med sådana?

Nej, det har det inte. Såvitt jag vet och minns var ScanCon 70 som jag och Mats Linder arrangerade den första svenska sf-kongress som hade någon programbok. Och den var verkligen inte särskilt stor, men ett helvetes jobb att tillverka i alla fall eftersom vi tillverkade den i A5-format men stencilerad på A4-papper som veks på mitten, vilket alltså innebar att man var tvungen att vika ihop stencilerna på längden så att det blev möjligt att skruva in dem i skrivmaskinen i sidled och skriva ut dem så.

Sen är jag dessutom osäker på om alla kongresser efter 1970 har haft programböcker. Men här ska jag inte säga för mycket; det är ju klart möjligt att åtminstone alla större kongresser hade det. Kongresserna före 1970 hade naturligtvis informationsblad med åtminstone programmet uppstencilerat, men såvitt jag kommer ihåg inte mer än så.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 24 jun 2008, 23:02

Såvitt jag vet var det bara en av SFSF:s miniconer som hade programbok, men då i gengäld en rätt tjock sådan. Jag gjorde den djälv. Jag är dock inte säker på till vilken av dem, men när du (eller jag) hittar programboken så får du veta det. Och kan då stryka de övriga. Fast programblad hade de förstås.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ylva » ons 25 jun 2008, 17:26

Ho, programboken som Sheriffen gjorde til en Minicon minns jag, jag tecknade omslag till det. Ganska gräsligt, men jag var trots allt bara sexton. Tror jag.

Ylva
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 25 jun 2008, 21:30

Ledsen att göra dig besviken, men logotypen tecknade jag och omslagsillustrationen fick jag av Henry Linder. Fast du kanske tecknade något annat i kongressboken, vad vet jag.

Vad jag dock tror att du tänker på är mitt första större fanzine, Hurkel. Till det tecknade du omslaget, med en gullig, sturgeonsk hurkel och snygg logotype.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag ska inte tala om exakt hur länge sedan det är som Ylva gjorde det där Hurkel-omslaget, men vi kan räkna i decennier hellre än år. Så blir det i alla fall något färre. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Ylva » tor 26 jun 2008, 17:26

Nej, jag tänker inte definitivt inte på Hurkel. Jag tänker på en omslagsteckning som var en vampyr huggande tämligen storbröstad flicka i halsen. Jag är rätt, men inte hundra, på att det var till *någon* tillställning på Pontonjärgatan jag gjorde den, inte fullt lika säker (här kravlar vi ned mot sjuttio % ungefär) på att Sheriffen var redaktör. Det kanske var fler av SFSF:s miniconer som hade programböcker ändå? Eller ambitiösa programblad?

Ylva[/img]
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 26 jun 2008, 17:52

Ok, jag skulle i så fall satsa på ambitiösa programblad. Regelrätt kongressbok hade bara minicon 4 och det var den kongressboken jag gjorde. Den har något slags utomjording på omslaget, som sagt tecknad av Henry Linder. Jag vet med stor bestämdhet att jag aldrig gjorde någon programtrycksak till någon annan minicon, fast det kan ju ha funnits sådana trycksaker i andras regi förstås. Möjligt och till och med troligt. Om det i stället var frågan om något slags annan tillställning, som någon programdag eller kanske festlighet eller något, så kan det förstås tänkas att jag gjort en trycksak till den med sagda vampyr och storbröstade dam på omslaget. Faan vet.

Det vore ju lögn att påstå att man minns varenda sekunds fanverksamhet från för 30 år sedan i detalj, liksom.

Det märkliga är ändå att jag inte har något minne alls av att ha gjort någon annan trycksak för något SFSF-evenemang och det som faktiskt talar emot att det var jag som var redaktör för den med vampyren och damen är att den låter offsettryckt; med undantag av Hurkel och programboken till minicon 4 och ett nummer av Fanac var alla mina fanniska trycksaker, fanzines som andra, på den tiden stencilerade.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kongresser