Har varit Off en del!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Har varit Off en del!

Inläggav Livgivare » fre 11 jul 2008, 12:17

Jag har inte så mycket tillgång till internet längre. Har varit utan det i ett helt halvår eller mer. Det har väll varit både bra och dåligt att vara utan internet så mycket. Det som gjorde att jag varit så mycket utan internet var först och främst för att det gick ut över studierna, gjorde mig ganska isolerad och rädd och dels för att jag var helt beroende. Kunde sitta ifrån samma timme jag steg upp på morgonen tills jag sent om sider kom i säng efter 4 på natten. Hela livet styrdes av internet och forums och allt annat.

Snart när jag är färdig med att studera upp mina betyg och komma tillbaka till verkligheten skall jag "träna in" mig igen på att ha internetuppkoppling till min egen dator, då skall jag vara strikt och enormt fokuserad på att inte bli sjuk av det.

Har saknat att kunna ha kontakt med folk, men jag har alltid varit ensam av mig och borde nog göra en hel del för att träffa fler människor i verkliga livet istället och få riktiga fikar-kompisar! Då skulle både studier, hälsan och livet i allmänhet bli mycket bättre.

Hoppas på förståelse och om det nu finns någon där ute som bor i Sundsvall och har lust att prata irl med mig om fantasy och science fiction litteratur så tveka inte maila mig på leelene_elvis35(a)msn.com byt ut (a) mot @ (gjorde sådär för att slippa spam).

Ha det supergott!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » fre 11 jul 2008, 12:59

Mmm. Det är ganska många som har svårt att få balans på sitt liv. Roligt att höra att du lyckades bryta upp från datorskärmen! Tyvärr är det långt till Sundsvall härifrån...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Har varit Off en del!

Inläggav Sheriffen » fre 11 jul 2008, 13:14

Livgivare skrev:Kunde sitta ifrån samma timme jag steg upp på morgonen tills jag sent om sider kom i säng efter 4 på natten. Hela livet styrdes av internet och forums och allt annat.

Det här har jag inte varit med om på samma sätt som du, men när jag befinner mig mitt inne i en bok - jag är alltså översättare - sitter jag förstås vid datorn ibland femton, sexton timmar i sträck (särskilt när översättningen skulle ha varit inne i förrgår för tre veckor sedan), och då märker jag att jag sällan kan låta bli att gå ut och titta på forumet eller i inkorgen stup i kvarten. Oftast har det ju inte hänt något alls under de där korta mellanrummen, men det blir nästan oemotståndligt ändå. Fast från det att jag vaknar till det att jag går och lägger mig... nej. Bra att du kom ur det.

Har saknat att kunna ha kontakt med folk, men jag har alltid varit ensam av mig och borde nog göra en hel del för att träffa fler människor i verkliga livet istället och få riktiga fikar-kompisar! Då skulle både studier, hälsan och livet i allmänhet bli mycket bättre.

Och det här är ju grejen. Jag ser bara Internet som ett komplement till att umgås med folk på riktigt. Inte enbart som ett sämre substitut, för det är inte på alla sätt sämre - när exempelvis diskussioner är så välstrukturerade som här på forumet (det är de aldrig på listor, i alla fall inte några jag har varit med på) kan de rent innehållsmässigt bli intressantare än aldrig så livliga samtal på krogen.

Men det är två olika saker och vore jag tvungen att välja bort det ena så skulle Internet stryka på foten direkt. Jag skulle inte tveka en sekund.

Det är fortfarande ojämförligt att umgås med folk i verkliga livet och alla andra former - telefon, Internet, vanlig post, SMS, what have you - är och förblir mer eller mindre vettiga substitut.

Hoppas du hittar några fikakompisar. Tyvärr bor du ju rätt långt bort, annars skulle jag be dig ned på krogen Peppar i kväll.

Du har inte funderat på att åka till någon science fiction-kongress och träffa alla människorna du pratar med här på forumet?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » fre 11 jul 2008, 13:34

Jo då, kongresser skulle vara kul, ge mig en lista över kongresser och jag skall se till och kolla upp när jag kan komma. Skall förresten till en kongress i Norge snart, den i Lillestrøm! Då pojkvännen också skall dit, samtidigt som vi är där kan vi ju besöka hela hans familj som bor i närheten!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 11 jul 2008, 14:31

Kongressinformation finns här på forumet! :-)

Bara att kolla på avdelningen för kongresser. De två som återstår i Sverige i år är StoCon 08 och Kontext!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » sön 13 jul 2008, 22:21

Livgivare skrev:Jo då, kongresser skulle vara kul, ge mig en lista över kongresser och jag skall se till och kolla upp när jag kan komma. Skall förresten till en kongress i Norge snart, den i Lillestrøm!

Kongress på Lillestrøm? Please expand, som det heter på utenlandsk.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Livgivare » mån 14 jul 2008, 02:34

OsloPC skrev:
Livgivare skrev:Jo då, kongresser skulle vara kul, ge mig en lista över kongresser och jag skall se till och kolla upp när jag kan komma. Skall förresten till en kongress i Norge snart, den i Lillestrøm!

Kongress på Lillestrøm? Please expand, som det heter på utenlandsk.

PC

Det er min kjæreste som maser om denne treff, jeg har ikke peiling på hva det er eller når det er. Alt jeg vet er att det er Lillestrøm og noen messe med antingen enbart musikk eller bare film, det de skal drive med i firmaet som han jobber i. Som jeg akkurat sa, jeg har ikke peiling på det hele mer en hva du har. Hehe...

Jag har ingen aning om det där var 100% perfekt Norska. Men jag svär på att jag verkligen lär mig Norska så att folk tror jag är ifrån Norge när jag pratar med folk på stan. Haha, jag har aldrig bott i Norge och jag har bara varit ihop med min pojkvän i 4 år, och bott ihop med honom i 7 månader. Snart frågar folk mig varifrån i Norge jag kommer. Och detta utan att jag märker det själv så är melodin Norsk på Svenskan nu för tiden. Svorsk som in i norden har jag blivit!
Livgivare
Fan

Inläggav Rymd-Olov » tor 16 okt 2008, 07:21

Livgivare skrev:Jo då, kongresser skulle vara kul, ge mig en lista över kongresser och jag skall se till och kolla upp när jag kan komma.

Kanske blir det jättekonstigt när jag svarar på ett flera månader gammalt inlägg, men jag ville bara säga att det vore så himla kul om det någon gång i framtiden gick att ha en sf-kongress i norra Sverige. Tyvärr ligger det nog några år framåt i tiden, åtminstone om jag ska engagera mig (jag har ett kärt litet besvär i form av en treåring som tar mycket tid). Problemet med att få ihop en fandomgren häruppe är (förutom att befolkningsunderlaget är litet) att nästan alla med nördgener som föds häruppe flyttar till Göteborg i 20-årsåldern för att jobba som programmerare el dyl.

Dock står det alltid en del sf i "böcker som nyss varit utlånade-vagnen" på biblioteket i Östersund, så det måste ju finnas en del läsare iaf. Fantasyfolk finns det säkert, men jag är rädd att alla försök att arrangera något med dem skulle sluta med att vi står i hemgjorda ringbrynjor och kallar varandra Brynolf av Morgonstrååle och liknande (okej, ett visst mått av fördomar kan det finnas här). Och då kommer man bort från själva litteraturen.

Men vi har en sundsvallare och en östersunding här på forat och det är en början! Det borde finnas en del i Umeå också, om mina fördomar om den staden har fog för sig.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren