Stolpskott

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Stolpskott

Inläggav Sheriffen » lör 04 okt 2008, 01:55

Jag hittar inte längre tråden, men någonstans här på forumet dök - i ett annat sammanhang - en diskussion om slang upp, där ordet "stolpskott" användes på ett som jag tyckte besynnerligt sätt. För mig har "stolpskott" alltid betytt en tjej som inte är särskilt snygg, men den gången användes det som något som gått fel, typ.

Hur som helst, i Stockholm när jag växte upp var "stolpskott" en inte särskilt snygg tjej och ni kan i så fall tänka er vad "ribba ut" betydde.

Nu får jag bruket från min ungdom bekräftat, för jag råkade just se på omslaget till 2007 års telefonkataloger (jag missade årets, för jag var i Athen) att de trycker slangord från den del av Sverige som katalogen täcker och på 2007 års Stockholmskatalog "Privatpersoner A - J" står det bland annat så här: "stolpskott - anskrämlig kvinna."

Så i alla fall här i Stockholm är det nog fortfarande det som gäller.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag är fullständigt övertygad om att tjejerna hade motsvarande slangbegrepp om oss killar, men misstänker att de inte byggde på fotboll. Vi snackar trots allt 70-tal här. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Stolpskott

Inläggav jophan » lör 04 okt 2008, 10:41

Sheriffen skrev:För mig har "stolpskott" alltid betytt en tjej som inte är särskilt snygg, men den gången användes det som något som gått fel, typ.

Nej, det användes om en person som var dum i huvudet. "George W. Bush, fan vilket jävla stolpskott!", typ.

I övrigt stämmer det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tor 16 okt 2008, 07:26

Men är det inte hockey snarare än fotboll? När jag var tonåring brukade hockeymänniskorna på skoj säga (om någons prestation) att det var ett: "KLOCKRENT stolpskott!"

Det roliga var alltså att man först skulle tro att det var klockrent (bra) när det i själva verket var ett stolpskott (dåligt). Och dessutom ett stolpskott som var så uppenbart stolpigt att det klingade som en klocka av stolpen när den träffades av pucken.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren