Skotsk whisky

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Skotsk whisky

Inläggav Sheriffen » sön 09 nov 2008, 20:09

Jag fick höra något mycket konstigt i går, via mellanhand men från en bartender, nämligen att den skotska whisky som går på export på grund av någon besynnerlig lag skulle ha lägre alkoholstyrka än den som säljs inhemskt, i Skottland. Alltså, olika flaskor av samma märke skulle ha olika alkoholstyrka. Det här tycker jag låter fullständigt befängt och jag sa att jag helt enkelt inte tror på det och hur som helst aldrig har hört talas om det. Är det någon som vet om det ligger minsta korn av sanning i denna befängda upplysning?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 09 nov 2008, 20:30

Som du kanske vet ligger den färdiglagrade whiskyn på 55-60 % på fat. När den buteljeras späs den nästan alltid* ned till någonstans mellan 40 och 45 %, bland annat beroende på vilken marknad den är avsedd för.

Det är inget skandalöst med det.

*Undantaget säljs som cask strength, och Johan tycker i allmänhet mycket om sådan whisky, så mycket att det rent av kan låta som att det har erotiska övertoner. Fråga Ylva någon gång... ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 10 nov 2008, 01:13

Där ser man hur det kan vara. Alltså, jag dricker ju whisky, men fullärd om tillverkningsprocessen är jag uppenbarligen inte. (Fast det visste jag redan.)

Hur som helst, jag gillar också cask strength. Mycket. Men i likhet med all annan whisky dricker jag den förstås outspädd - framförallt inget fruset vatten i, men min själ inte heller rinnande. Jag har aldrig förstått poängen med att spä ut en god dryck, lika lite som jag förstår poängen med alla drinkar förutom gin and tonic, som är en gudagåva. Särskilt om den är gjord på Gordon's Dry, som är min favorit.

Öl, vin, sprit, te, juice, choklad, vad ni vill - jag dricker drycker som de är, outspädda. (Vilket förstås inte betyder att jag dricker teblad, men jag har aldrig mjölk eller socker i.)

Mina goda väninna C. H. häller alltid vatten i vin, som de gamla grekerna gjorde. Jag förstår inte varför, men hon säger att det är gott. Fast i just det här fallet anser jag att även en miljon antika greker kan ha fel. Det händer inte ofta, men min själ, det händer.

Mina totala favorit-whiskysorter är Lagavulin och Laphroaig och ja, jag dricker enbart skotsk single malt vilken whisky jag än dricker. Som Jophan sa en gång, "Livet är för kort för blended whisky."

Och det gäller ju även om man som jag lever för evigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » mån 10 nov 2008, 13:39

Fast Cask Strength brukar man rekommenderas att hälla en skvätt (ljummet) vatten i för största smakupplevelse. Man får förstås göra som man vill, men tanken är inte att den ska drickas outspädd.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 10 nov 2008, 13:50

J-h:n skrev:Fast Cask Strength brukar man rekommenderas att hälla en skvätt (ljummet) vatten i för största smakupplevelse. Man får förstås göra som man vill, men tanken är inte att den ska drickas outspädd.

Men vänta nu, tanken är inte att någon whisky ska drickas outspädd. Skottarna själva sitter ju och häller baljor av ljummet vatten i all whisky de dricker, casket strength eller ej, och hävdar att det beror på att de vill förhöja smakupplevelsen.

Själv hävdar jag att det beror på att de är sissies.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 10 nov 2008, 14:01

Cask strength är häftigt eftersom det är en så explosiv smakupplevelse. Men man känner inga nyanser eftersom alkoholen slår ihjäl smaklökarna. Så jag brukar spä ut den en bit, det blir godare så. Med "färdigutspädd" whisky varierar det om jag har i vatten, dricker vatten vid sidan om, eller dricker den som den är. Det beror på whiskyn.
Senast redigerad av jophan mån 10 nov 2008, 14:08, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 10 nov 2008, 14:05

Sheriffen skrev:... casket strength ...

Det låter som en riktigt stark whisky.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » mån 10 nov 2008, 14:12

Sheriffen skrev:
Men vänta nu, tanken är inte att någon whisky ska drickas outspädd. Skottarna själva sitter ju och häller baljor av ljummet vatten i all whisky de dricker, casket strength eller ej, och hävdar att det beror på att de vill förhöja smakupplevelsen.

Själv hävdar jag att det beror på att de är sissies.

Kör hårt,
Sheriffen

Om man får tro de (iofs få) skotska romaner jag läst så dricker de å andra sidan helt enorma mängder whisky. Jag tror att jag en gång jämförde det med hur vi svenskar klagar på vädret: Det är helt enkelt det alla gör så snart de inte har annat för sig...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren